Epoca mallurilor pline devine istorie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Zilnic, 140.000 de bucureşteni trec pragul centrelor comerciale. Afluxul maxim de clienţi este adus de sfârşitul de săptămână şi de sărbători. Dacă, de câteva zeci de ani, bărbaţii au fotbalul,  bucureştencele şi-au descoperit şi ele, recent, sportul preferat. Shoppingul.

Nicio săptămână fără cumpărături. Aceasta pare să fie deviza celor mai mulţi locuitori din Capitală din era mallurilor. Chiar şi pe timp de criză, unul din doi locuitori ai Capitalei trece săptămânal pragul unui centru modern de cumpărături din cele cinci lansate în ultimii 10 ani. În fiecare zi, numărul vizitatorilor este în medie de aproximativ 140.000 de persoane.

„Traficul mallurilor creşte considerabil în zilele de weekend şi în perioada sărbătorilor”, spune Marilena Brânzan, director de marketing al Anchor Group, companie ce deţine două centre comerciale în Capitală, Bucureşti Mall şi Plaza România.

La sfârşit de săptămână, fiecare din cele două malluri primeşte între 38 şi 40 de mii de potenţiali clienţi pe zi, iar de sărbători sunt vizitate de 43-48 de mii de bucureşteni. În medie, centrele comerciale din cartierele Drumul Taberei şi Vitan beneficiază de un trafic de 30-35 de mii de persoane în fiecare zi.

Liberty Center, trafic-record la deschidere

La un trafic la fel de numeros ţinteşte şi cel mai nou proiect de profil de pe piaţa autohtonă, Liberty Center din cartierul Rahova. Deşi este construit într-o zonă unde puterea de cumpărare a locuitorilor nu este printre cele mai mari din Bucureşti, proprietarii mizează pe apropierea de kilometrul zero al Capitalei.

Centrul comercial, amplasat la numai trei minute de mers cu maşina de Piaţa Unirii, se aşteaptă la o medie de 30 de mii de vizitatori pe zi. În primul weekend de la lansare, Liberty Center a fost vizitat de 125.000 de persoane. Adică în fiecare zi a atras un trafic de peste 40.000 de vizitatori.

Vizitatori peste media zilnică a avut şi Băneasa Shopping City în primele sale  trei zile de funcţionare. În primul weekend, mallul din nordul Bucureştiului a avut un aflux de 120.000 de vizitatori. Pentru primul an de funcţionare, reprezentanţii complexului de cumpărături au estimat la momentul inaugurării nu mai puţin de opt milioane de vizitatori. Astfel, mallul este tranzitat zilnic de aproximativ 22 de mii de persoane.

Cei mai puţini vizitatori sunt atraşi de City Mall. Centrul comercial din cartierul Berceni primeşte zilnic 15.000 de bucureşteni. Deschis în urmă cu trei ani, City Mall a fost unul dintre primele complexuri de cumpărături din România şi primul din zona de sud a Capitalei.

Lucru ce nu i-a asigurat un succes fulminant. În tot acest timp, magazinul a trecut prin trei etape de repoziţionare şi a schimbat tot atâţia proprietari. De la ultima tranzacţie, de 103,5 milioane de euro, centrul de cumpărături s-a devalorizat cu aproximativ 15 milioane de euro.

Ultima lună profitabilă pentru retaileri

Luna decembrie din acest an pare a fi ultima perioadă în care magazinele din malluri vor avea vizitatori numeroşi şi vânzări mulţumitoare. Începând de anul viitor, criza financiară îşi va face simţită prezenţa şi pe piaţa de retail autohtonă.

Chiar dacă nu se simte încă o scădere a traficului în malluri datorită apropierii sărbătorilor de iarnă, după Anul Nou, numărul vizitatorilor se va diminua considerabil, spun specialiştii. „Din ianuarie anul viitor, mallurile vor primi cu aproximativ 20% mai puţini vizitatori”, apreciază Ali Ergun Ergen, CEO Băneasa Shopping City.

„La nivelul consumatorului are loc o schimbare bruscă a aşteptărilor de venit, fapt ce va determina şi reducerea numărului de cumpărături în avans”, spune Liviu Voinea, director executiv al Grupului de Economie Aplicată. Mai mult, românii se vor orienta spre produse mai ieftine.

Astfel că valoarea coşului de cumpărături va fi în medie mai mică odată cu începutul lui 2009, crede Voinea. Retailerii prezenţi în centrele de shopping vor înregistra venituri în scădere cu cel puţin 20% faţă de anul în curs, spune Ergen. Nu se va diminua doar numărul cumpărătorilor. Şi valoarea bonului va fi mai mică în lunile următoare.

Campaniile de marketing se intensifică

Astfel, concurenţa dintre centrele de cumpărături va creşte, iar campaniile de atragere a clienţilor se vor intensifica. Operatorii conştientizează faptul că nu doar inaugurările şi sărbătorile furnizează un număr semnificativ de vizitatori în centrele de cumpărături.

La fel de importantă este şi politica de marketing adoptată, crede Luiza Moraru, directorul departamentului de retail al companiei de consultanţă imobiliară CB Richard Ellis Eurisko. “Noaptea Reducerilor, una dintre campaniile care au avut loc în centrul comercial Arena Mall Bacău, a adus peste 10.000 de cumpărători”, spune ea.

Evenimentele joacă un rol important şi în politica de promovare a City Mall. De-a lungul timpului, în magazinul din zona Olteniţei s-au organizat concerte, evenimente pentru copii şi petreceri cu DJ străini. Toate pentru fidelizarea clientelei. Cârligele pentru clienţii Liberty Center sunt cele şapte săli de cinema cu tehnologie 3D şi singurul patinoar din interiorul unui mall din România. Băneasa Shopping City mizează nu numai pe evenimente.

Clientela celui mai mare centru de shopping din Bucureşti provine şi din rândul vizitatorilor celorlalte ancore ale zonei de retail din proiectul Băneasa, precum magazinul de mobilă şi decoraţiuni Ikea şi hipermarketul Carrefour.

Paralelă cu pieţele internaţionale

Pe 30 octombrie, când în Bucureşti a fost inaugurat centrul comercial Liberty Center, în capitala Marii Britanii era lansat unul dintre cele mai mari malluri din Europa, Westfield. În prima sa zi de funcţionare, complexul din Londra a fost vizitat de nu mai puţin de 160.000 de persoane. Mallul are 150.000 de metri pătraţi dispuşi pe cinci etaje, 270 de magazine şi 4.500 de locuri de parcare.

La începutul lunii, pe 4 noiembrie, în Orientul Mijlociu a fost deschis oficial cel mai mare centru de cumpărături din lume. Dubai Mall are în prezent 600 de magazine, iar numărul acestora se va dubla în viitorul apropiat. Pentru primul an de funcţionare, centrul aşteaptă nu mai puţin de 30 de milioane de vizitatori. Adică peste 83.000 de persoane vor trece pragul impozantului complex în fiecare zi.

Media europeană de spaţii comerciale la mia de locuitori a ajuns în prima jumătate a anului la 201 de metri pătraţi; în România, acest indicator se situează la 53 de metri pătraţi la 1000 de locuitori, potrivit datelor Cushman & Wakefield.

image

Din ianuarie anul viitor, mallurile vor primi cu aproximativ 20% mai puţini vizitatori

image
image


Ali Ergun Ergen, CEO Băneasa Shopping City

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite