Cum să atragi vizitatorii în malluri?

0
Publicat:
Ultima actualizare:
AFI Palace Cotroceni
AFI Palace Cotroceni

În ciuda crizei, lansările şi achiziţiile de centre comerciale continuă, atât la nivel european cât şi în România. Cinematografe de ultimă generaţie, acces direct de la metrou sau norme de siguranţă de înalt nivel. Acestea sunt doar câteva dintre strategiile adoptate de către dezvoltatori.

Achiziţia de centre comerciale încă atrage investitorii imobiliari. O dovadă în acest sens este una dintre cele mai importante tranzacţii din ultimul trimestru al anului trecut, la nivel european.

Este vorba despre achiziţia unui centru comercial polonez aflat în portofoliul companiei Mayland de către MGPA, contra sumei de 231 de milioane de euro, potrivit unui raport al companiei de consultanţă imobiliară  DTZ.

Şi în România segmentul de centre comerciale este unul care încă funcţionează. Astfel, cea mai mare tranzacţie imobiliară a anului trecut a implicat un proiect comercial şi anume achiziţia European Retail Park Brăila de către fondul de investiţii NEPI, contra sumei de 63 de milioane de euro.

Lansări şi tranzacţii-record

Lansările de centre comerciale nu au lipsit nici ele. Mallul AFI Cotroceni Park şi-a deschis porţile în octombrie 2009, iar pe 25 februarie anul acesta va fi inaugurat Sun Plaza, situat în sudul Bucureştiului, în urma unei investiţii de 200 de milioane de euro.

Evident, pentru a rentabiliza proiectul, ai nevoie de vizitatori şi chiriaşi. Pentru asta, dezvoltatorii de malluri încearcă să iasă cu ceva în evidenţă faţă de concurenţă. De pildă, punctul de atracţie al AFI Cotroceni Park este cinematograful IMAX, în timp ce compania EMCT, dezvoltatorul Sun Plaza, scoate în evidenţă atât dimensiunile proiectului, cât şi legătura centrului comercial cu una dintre magistralele metroului bucureştean.

Toalete antiporcină

Acest lucru este valabil şi în cazul companiilor care edifică proiecte în marile oraşe ale ţării. De exemplu, Sonae Sierra, proprietarul River Plaza Mall din Râmnicu Vâlcea şi dezvoltatorul Adora Mall din Craiova, aplică o „reţetă" care a avut succes în Portugalia, ţara de origine. Este vorba despre ideea de mall „sigur şi sănătos".

Compania a dezvoltat un set propriu de reguli şi norme după care sunt construite centrele comerciale. Doar pentru crearea şi implementarea acestui concept, Sonae Sierra a cheltuit şase milioane de euro în intervalul 2004-2008. De pildă, într-unul din centrele comerciale din portofoliul companiei,  toaletele funcţionează pe sistemul „fără atingere", pentru ca vizitatorii să fie feriţi de gripa porcină.

Rezultatele au fost pe măsura cheltuielilor. Faţă de 2005, momentul demarării programului intitulat „Personae", s-a înregistrat o reducere de 91% a numărului total de zile de absenţă cauzate de accidentele de muncă, lucru care a crescut fără îndoială eficienţa centrelor comerciale din portofoliul companiei.

Sonae Sierra a instituit şi un premiu acordat celui mai sigur magazin,  care aduce şi beneficii materiale chiriaşilor respectivi. „Cei care câştigă acest premiu îşi reduc costurile cu asigurarea, pentru că este o dovadă că fac tot ce le stă în putinţă să reducă riscurile şi pe de altă parte le transmit clienţilor că sunt în siguranţă când cumpără în respectivul magazin", spune Vitor Nogueira, director de dezvoltare în cadrul Sonae Sierra. Anul acesta, în România premiul a fost câştigat de magazinul Bigotti din River Plaza Mall.

Întreţinere mai ieftină

În acelaşi timp, aceste norme sunt şi în avantajul managerului centrului comercial respectiv, mai ales că ele nu presupun costuri mai ridicate decât în cazul construcţiei „clasice".

De pildă, pentru podelele spaţiilor comune este folosit un ciment special, acoperit de un strat de lac, care se curăţă foarte uşor. Astfel, costurile de întreţinere sunt mult diminuate, ceea ce se reflectă într-o scădere a sumelor percepute chiriaşilor pentru mentenanţă.

Aceste cifre nu au lăsat indiferenţi „locatarii" centrelor comerciale. Primele patru locuri din topul pe 2009 al celor mai bune centre comerciale din Portugalia, din perspectiva retailerilor, au fost ocupate de malluri dezvoltate de Sonae Sierra, potrivit unui raport din ianuarie al companiei de consultanţă imobiliară  Cushman&Wakefield.

Toate aceste date îi fac pe portughezi să fie încrezători în succesul centrului comercial Adora Mall din Craiova, aflat în prezent în construcţie.  Capitala Olteniei a fost aleasă de către portughezi datorită „mixului potrivit între cererea potenţială şi oferta deja existentă", potrivit lui Nogueira.

6 milioane de euro. Aceasta este suma pe care compania portugheză Sonae Sierra a cheltuit-o, în intervalul 2004-2008, pentru crearea şi implementarea unui set de reguli de siguranţă şi sănătate în construirea centrelor comerciale.

Cum să alungi vizitatorii din mall

Vrei să mergi la mall, dar tot cheful îţi dispare atunci când nu găseşti loc de parcare sau când trebuie să plăteşti pentru asta.

Iarna bogată în precipitaţii a făcut ca spaţiul de garare al AFI Cotroceni Park să se transforme într-o adevărată Veneţie. Dacă ai noroc să găseşti un loc de parcare în week-end, trebuie să porţi cizme de cauciuc, pentru a putea traversa bălţile formate de la apa care curge din tavan.

Dacă mergi la Bucureşti Mall din Vitan, trebuie să prevezi în bugetul de cumpărături şi o sumă pentru parcare. Când mergi la film, poţi beneficia de parcare gratuită pentru două ore. Dacă vrei însă să vezi Avatar, film care durează aproape trei ore, tot trebuie să mai scoţi din buzunar câţiva lei.

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite