Chiriile mici de retail, şansa momentului

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Chiriile mici de retail, şansa momentului
Chiriile mici de retail, şansa momentului

Ţările aflate în curs de dezvoltare figurează printre pieţele cele mai afectate de valul de scăderi ale chiriilor spaţiilor comerciale. În actualele condiţii economice, extinderea retailerilor în pieţele puţin dezvoltate se impune ca o măsură de supravieţuire.

Actualul context economic subţiază până şi „crema” imobiliarului mondial.  „Chiriile «prime» de retail au scăzut în aproape toate regiunile din lume, pe măsură ce recesiunea globală afectează deciziile consumatorilor şi vânzările în retail”, se arată într-un studiu recent al CB Richard Ellis (CBRE).

Deşi pieţele aflate în curs de dezvoltare au fost afectate cel mai puternic, declinul este o tendinţă generală. Şi asta în ciuda creşterilor izolate consemnate de unele pieţe.

Buenos Aires a înregistrat cea mai puternică scădere al chiriilor, cu o valoare de minus 37%. Varşovia se situează pe locul secund, cu o diminuare de 33%, urmată de Washington DC, cu o reducere de 26%.

Spaţiile de calitate, mai accesibile

Există însă şi jucători care văd in declinul pieţei o oportunitate. „Unii retaileri folosesc această stare de fapt ca pe o ocazie de a profita de condiţiile neprielnice de pe piaţă. Astfel, ei negociază termeni de închiriere mai favorabili”, subliniază Nick Axford, şeful departamentului de cercetare şi consultanţă al CBRE pe regiunea Europa, Orientul Mijlociu şi Asia.

Dată fiind presiunea ce apasă asupra proprietarilor în încercarea de a evita gradele mari de neocupare, aceştia acceptă de multe ori compromisuri în negocierea chiriilor. Cei mai inteligenţi jucători se grăbesc să profite de ocaziile rare de a se muta în unităţi de primă calitate, ori de câte ori acestea se eliberează.

Chiriile în scădere reprezintă o şansă nu doar pentru cei care vânează amplasamente de top, ci şi pentru cei a căror strategie pe timp de criză vizează extinderea. Din acest punct de vedere, pieţele emergente se situează pe primele locuri într-un top al atractivităţii pentru retaileri realizat de A.T. Kearney.

„Date fiind vânzările în scădere înregistrate în ţările de origine şi cheltuielile de consum încă restrânse, expansiunea este din ce în ce mai importantă ca strategie de creştere. Recesiunea globală a făcut accesibile amplasamentele de primă calitate din multe ţări în curs de dezvoltare”, arată specialiştii A.T. Kearney.

Între pieţele mature şi cele emergente

În clasamentul citat, India deţine primul loc, din punctul de vedere al atractivităţii pentru extinderea retailerilor. Următoarele nouă poziţii sunt ocupate de Rusia, China, Emiratele Arabe Unite, Arabia Saudită, Vietnam, Chile, Brazilia, Slovenia şi Malaezia. La polul opus se situează destinaţiile consacrate de retail ale lumii.

Potrivit studiului realizat de CBRE, New York-ul rămâne cea mai scumpă destinaţie de retail, cu valori anuale ale chiriilor ce totalizează 1.800 de dolari pe metru pătrat. Aceste valori sunt aproape duble faţă de cele din Hong Kong, care ocupă locul al doilea la nivel mondial. Pe următoarele trei locuri se situează Moscova, Paris şi Tokio.

„În contextul în care condiţiile economice din ţările dezvoltate se ameliorează atât de încet, pieţele emergente devin surse de creştere tot mai importante pentru retailerii globali”, subliniază Hana Ben-Shabat, partener în cadrul A.T. Kearney. Acesta adaugă că jucătorii de top ai pieţei globale trebuie să dezvolte o strategie de portofoliu care să contrabalanseze activităţile din pieţele mature cu cele din ţările aflate în curs de dezvo­ltare.

Mersul preţurilor

În primul trimestru al 2009, chiriile pentru spaţiile comerciale din Bucureşti au înregistrat o scădere de 30% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit datelor CBRE.

În studiul realizat de A.T. Kearney, România ocupă locul 23 în clasamentul atractivităţii pentru retailerii globali.

În acest context, investiţiile în retailul românesc continuă. Un exemplu în acest sens este AMO Press Grup, condus de Manuel Onofrei, care deschide o divizie de fashion retail, după aducerea în România a master francizei NO NAME – Athens din Grecia la Bucureşti. Planurile de extindere prevăd deschiderea a cel puţin două magazine pe an, investiţia estimată ridicându-se astfel la 500.000 de euro.

Primele opţiuni vizate de AMO Press Grup sunt centrele comerciale aflate aproape de finalizare precum Cotroceni Mall, Sun Plaza sau Mall Cocor. Nu sunt excluse însă nici centrele comerciale deja existente, precum Băneasa Shopping City, Plaza România sau Bucureşti Mall.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite