China este noua campioană mondială

0
Publicat:
Ultima actualizare:
China este noua campioană mondială
China este noua campioană mondială

Vânzările de proprietăţi comerciale au ajuns la un nivel record de 31,2 miliarde de dolari. Valoarea tranzacţiilor imobiliare comerciale din statul asiatic este dublă faţă de cea din Statele Unite ale Americii.

China este una dintre puţinele ţări din lume pentru care 2009 a însemnat o creştere a tranzacţiilor din piaţa imobiliară. Segmentul achiziţiilor de proprietăţi comerciale este chiar campion la nivel mondial. În prima jumătate a acestui an, în Statele Unite ale Americii s-au vândut proprietăţi în valoare totală de 16,2 miliarde de dolari, aproape jumătate din cifra anunţată de China, în timp ce în Marea Britanie suma a fost de 13,7 miliarde.

„Nu există nici o îndoială.  China va deveni un jucător important pe piaţa tranzacţiilor comerciale în faţa ţărilor vestice”, spune Dan Fasulo, managing director Real Capital, companie de analiză a pieţei imobiliare internaţionale.

Statul, salvarea pieţei

Cum a fost posibilă această creştere, de aproximativ 22%? Guvernul a schimbat condiţiile pentru accesarea de credite, făcându-le mult mai accesibile. Creşteri au fost şi pe segmentul de birouri, unde, în trimestrul al doilea, s-au vândut cu 13% mai multe suprafeţe decât în primele trei luni. Una dintre cele mai mari tranzacţii a fost făcută chiar de curând, când Soho China Ltd, cel mai mare developer din Beijing, a cumpărat un spaţiu de retail şi office pentru 359 de milioane
de euro.

Compania de cercetare spune că acesta este un prim pas spre revenirea pieţei globale. În această primă jumătate de an, totalul vânzărilor imobiliare a ajuns la 116,4 miliarde de dolari, cu 65% mai puţin faţă de anul trecut şi cu 500 de miliarde de dolari mai puţin faţă de aceeaşi periaodă din 2007.

Ţările care acum încep sa îşi revină sunt cele care au primit ajutor guvernamental, mai spun specialiştii Real Capital. Autorităţile au intervenit după ce valoarea proprietăţilor falimentare a ajuns la 230 de miliarde de euro în toată lumea.

Europa, ultima din pluton

La polul opus se află piaţa din Europa, unde semnele de revenire sunt minore. Suma medie pentru tranzacţiile comerciale a scăzut la jumătate faţă de anul trecut, conform unui studiu realizat de CB Richard Ellis (CBRE), companie de consultanţă imobiliară.

Dacă în 2007 preţul mediu pentru o proprietate comercială era de peste 44 de milioane de euro, în prima jumătate a acestui an specialiştii vorbesc de sume care se învârt în jurul valorii de 18,4 milioane de euro. Anul 2009 nu se poate lăuda cu prea multe tranzacţii majore, relevă acelaşi studiu.

În toată Europa s-au vândut doar nouă proprietăţi pentru sume care depăşesc 200 de milioane de euro, spre deosebire de prima jumătate a anului 2007, când s-au încheiat 115 contracte similare. Cea mai mare tranzacţie din 2009 a fost vânzarea unui spaţiu de retail din Marea Britanie, din portofoliul Dawney Day, pentru 669 de milioane de euro. Cele mai multe vânzări, 48%, s-au făcut pentru sume mai mici de 50 de milioane de euro, în perioada ianuarie-iunie 2009.

O dovadă concretă a acestei situaţii este Polonia, unde, în prima jumătate a anului, s‑au vândut proprietăţi comerciale în valoare totală de numai 20 de milioane de euro, conform unui raport Jones Lang LaSalle. Spre comparaţie, în anul 2008, suma a fost de 406 milioane de
euro.

Mersul preţurilor

Preţul mediu pentru care se vinde o proprietate comercială în SUA este de 13 milioane de dolari. În Marea Britanie, costul mediu este de 11 milioane de dolari, iar în Rusia, acesta urcă la 27 de milioane de dolari. În majoritaea ţărilor europene, preţul mediu nu depăşeşte 28 de milioane de euro. În Finlanda, această valoare este de 20 de milioane de dolari, în Franţa -  28 de milioane de dolari, în Germania - 24 de milioane de dolari, în Norvegia -  24,5 milioane de dolari, în Portugalia - 19 milioane de dolari.

Cele mai scumpe spaţii de retail sunt cele din Danemarca, unde preţul mediu este de 135 de milioane de dolari, şi, la mică distanţă, vin Ungaria, cu 122 de milioane de dolari, Italia, cu 106 milioane de dolari şi Turcia, cu 90 milioane de dolari. Cea mai ieftină ţară din acest punct de vedere este Olanda, unde preţul mediu pentru un spaţiu de retail este de 9 milioane de dolari.

În România, una dintre cele mai mari tranzacţii comerciale încheiate în ultimul timp este achiziţia unui spaţiu comercial din Bucureşti, pentru suma de 1,8 milioane euro.  Conta Investment a cumpărat suprafaţa respectivă de la  Cocor Bucureşti la începutul lunii august.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite