Casa-restaurant, o investiţie rentabilă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Casele vechi sunt cele  mai potrivite pentru a fi  transformate în restaurante
Casele vechi sunt cele mai potrivite pentru a fi transformate în restaurante

Respectarea unor principii clare poate transforma o casă veche o adevărată „maşină de făcut bani” . Amplasamentul este primul factor care contează pentru o astfel de afacere. În acelaşi timp, originalitatea sau preţurile pot face diferenţa.

Într-o perioadă de criză în mediul de business rezistă şi se dezvoltă doar acei antreprenori care dau dovadă de intuiţie, curaj şi viziune. „Dat fiind contextul economic actual, este clar că o proprietate se închiriază destul de greu, fie pentru locuit, fie pentru un spaţiu atipic de birouri", declară Dragoş Blănariu, managing partner al firmei de consultanţă imobiliară Coldwell Banker România.

Conform acestuia, transformarea unei case într-un restaurant poate deveni un succes dacă sunt îndeplinite câteva criterii importante. Printre acestea se numără aşa-numitul vad, locul unde se poate ajunge foarte uşor din orice punct al oraşului. Conceptul trebuie să fie neapărat unul inedit, iar posibilitatea de a pune la dispoziţie clienţilor pe timp de vară o terasă generoasă este vitală pentru o afacere de profil.

„Pentru o siguranţă şi mai mare, modul în care este amenajat localul trebuie să se adreseze unei nişe sigure de clienţi. De asemenea preţul trebuie să fie pe măsura conceptului", explică Dragoş Blănariu. De aceeaşi părere este şi Mirela Raicu, corporate senior consultant şi partner al companiei de consultanţă imobiliară Esop Consulting.

„Extrem de important este designul interior al localului, modul în care este gândit şi amenajat spaţiul. Deşi o renovare este necesară la orice proprietate pentru a crea acea unicitate, aceasta nu trebuie să modifice arhitectura casei", explică ea.

Zonele vechi, aproape garantate

Dacă toate aceste condiţii sunt îndeplinite, investiţia într-o astfel de afacere merită făcută. „Totuşi, ca succesul să fie aproape garantat, ar trebui să mai ţinem cont şi de starea clădirii. O investiţie prea mare în renovare, ar creşte perioada de recuperare a investiţiei iniţiale şi totodată gradul de risc al business-ului", detaliază Blănariu.

Atunci când alegi o proprietate pentru o astfel de afacere, zona centrală trebuie să fie prima vizată. „Mai ales în acest caz ,centrul a fost dintotdeauna o regiune cu mare aflux de clienţi. O mare parte din aceştia sunt turişti de business", completează Blănariu. Astfel, un loc bine amplasat, spre exemplu lângă un hotel important sau lângă un punct de atracţie al oraşului, poate crea vad comercial unui restaurant.

„Este foarte interesant că în ultimii doi ani, punctele de atracţie ale amplasamentelor de tip «horeca» din Bucureşti s-au mutat încet dar sigur către centrul vechi", completează Dragoş Blănariu. Deşi invesţiile în infrastructura zonei sunt limitate, investitorii nu s-au sfiit să înceapă diferite business-uri.

„Numărul acestor unităţi a crescut într-un an cu aproximativ 150%, iar părerea mea este că zona nu şi-a atins maximumul", susţine Blănariu. Per ansamblu, cererea şi oferta pe acest segment se află în echilibru. „Cererile pentru astfel de proprietăţi sunt foarte puţine, însă nici oferta nu este una largă, deşi rentabilitate ar putea exista fără probleme", susţine Mirela Raicu.

Investiţie recuperată în doi-trei ani

Referitor la rentabilitate, o astfel de investiţie poate fi recuperată destul de uşor, depinzând însă şi de suma investită iniţial. „Dacă vadul este bun, există un concept bine pus la punct, investiţia este cu siguranţă şi rentabilă. Dacă perioada de recuperare este mai mare de acei doi-trei ani, este clar că undeva s-a greşit", explică Blănariu.

Pe de altă parte proprietarul unui astfel de imobil mai poate face bani şi din închiriere. „Este mult mai simplu să delegi responsabilităţile. În funcţie de zonă, o astfel de casă poate aduce venituri lunare din chirie între 5.000 şi 10.000 de euro. Însă existenţa unui chiriaş poate crea anumite riscuri", susţine Dragoş Blănariu.

Dacă acesta intră în imposibilitate de plată la un moment dat atunci problema este costisitoare. „Intervin alte cheltuieli precum cele cu avocaţii. Pe de altă parte, este destul de greu să deschizi un restaurant dacă nu ai nicio idee despre acest tip de business. E o afacere grea, laborioasă care necesită multe eforturi fizice, psihice, materiale", detaliază Blănariu.

Paralelă cu pieţele internaţionale

Oamenii de afaceri din marile oraşe ale lumii folosesc această variantă de business de mai mulţi ani. În România acest tip de afacere este unul nou. Capitala Thailandei, Bangkok, este unul dintre cele mai elocvente exemple.

Aici se află multe restaurante, în ma­­­re majoritate de lux, si­­­tua­­te în apropierea u­­­­nor a­­­­­­­tracţii ale oraşului, cum ar fi în vecinătatea marilor hoteluri sau în zo­­­ne cu pe­­isaje deosebite. De altfel, în toate oraşele im­portante ale Europei, dar şi în metropolele de peste Ocean se regăsesc localuri de renume create după concepte de acest tip, conform site-urilor de turism.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite