Agenţiile imobiliare îşi mută birourile pe internet

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Agenţiile imobiliare îşi mută birourile pe internet
Agenţiile imobiliare îşi mută birourile pe internet

Peste 1.500 de site-uri specializate promovează ofertele de locuinţe de pe piaţa românească. Adresele de internet cu publicitate imobiliară sunt printre cele mai accesate 500 de site-uri din cele peste 50.000 al căror trafic este monitorizat în România.

Internetul a devenit în ultimii ani un instrument la îndemână, indiferent că este vorba de aflarea ultimelor noutăţi dintr-un domeniu sau de căutarea unui loc de muncă.

Mai nou, site-urile de comerţ online încep să aibă din ce în ce mai mulţi vizitatori. Acesta este şi unul dintre motivele pentru care unele agenţii imobiliare au apelat la World Wide Web pentru a-şi promova ofertele. Astfel încât, în ultimele luni, au fost lansate mai multe site-uri care intermediază tranzacţii cu locuinţe.

Mai mult decât atât, proprietarii acestora se comportă ca o interfaţă între mai multe agenţii imobiliare sau proprietari de locuinţe şi potenţialii cumpărători.

Investiţia într-o astfel de afacere este de câteva mii de euro, dar suma depinde de tipul site-ului - dacă acesta face doar publicitate imobiliară sau se comportă ca o agenţie.

De exemplu, în cazul rezidenţial.net, Eugenia Cosinschi, project Manager al site-ului, spune că nu a existat o investitie iniţială. „Am investit munca mea, timp de câteva luni bune, pentru adunat informaţii, conceperea layout-ului şi partea de programare, iar suma cheltuită a fost de aproximativ 100 de dolari în publicitate pe Google”.

Lucrurile nu au stat la fel în cazul BazaruldeCASE.ro. Eugen Chiş, directorul site-ului, spune că a fost nevoit să plătească pentru toate soluţiile tehnice, astfel încât suma finală a fost destul de mare. În plus, el nu se aşteaptă la profit prea curând. „La început, toţi banii câştigaţi trebuie reinvestiţi în publicitate şi în aparatură foto performantă”, spune Chiş.

Profitul este reinvestit

În ceea ce priveşte valoarea investiţiei, Matei Petrescu, project manager metropola.net, consideră că nu suma este cea care dă bătăi de cap, ci timpul care trebuie acordat unei astfel de afaceri. Deocamdată, scopul lui nu este să îşi recupereze banii, ci să îşi întărească imaginea în piaţă şi să încheie parteneriate cu cât mai multe agenţii. “

Nu am dorit profit imediat, este imposibil, am încercat doar campanii vizuale prin bannere, unele dintre acestea fiind postate gratuit, iar în momentul lansării celei de-a doua versiuni, la sfârşitul lui august, preţurile pentru campanii vizuale prin bannere vor fi în jur de 25 de euro pe lună”, explică  Matei Petrescu.

Calcule ceva mai concrete a făcut Mihai Stan, director general al TopEstate.ro, care se aşteaptă la o perioadă de amortizare a investiţiei cuprinsă între unu şi trei ani.

 „Teoretic, o investiţie se poate amortiza şi mai repede pentru cineva concentrat doar pe a face bani şi care nu are planuri pe termen lung, fapt care necesită să oferi cu adevărat calitate”, spune el. Oricum, investiţiei iniţiale i se adaugă de-a lungul timpului altele noi, care să propulseze site-ul în topul celor mai accesate, cum ar fi echipe de programatori proprii sau sisteme de afişaj care să atragă consumatorii.

Prima Casă creşte numărul accesărilor

image

Anunţurile cu locuinţe de vânzare sunt amplasate din ce în ce mai rar pe clădiri



Blocajul imobiliar nu a făcut decât să încurajeze dezvoltarea acestui tip de afacere. „Ideea de a lansa acest site ne-a venit după prăbuşirea pieţei şi am sperat că printr-o publicitate agresivă se vor mai putea tranzacţiona imobile”, spune Eugen Chiş.

Site-ul BazaruldeCASE.ro a fost lansat la începutul lunii mai, iar în prezent sunt listate aproximativ 300 de imobile. Zilnic, pagina de internet este accesată de  200 de persoane, dar până la sfârşitul anului 2009, investitorii speră să ajungă la 5.000 de vizitatori.

Eugen Chiş este convins că acest target va fi atins, mai ales în condiţiile în care aparitia pe piaţă a coincis cu lansarea programului Prima Casă, iar site-ul a ajuns să fie cunoscut mai rapid decât se aştepta.

De aceeaşi încredere dă dovadă şi project managerul metropola.net, care, după ce a lansat site-ul în luna martie, cu scopul de a testa piaţa de acest tip, a ajuns la concluzia că această afacere merită atenţie. Astfel încât, la nici cinci luni de la prima accesare, modifică interfaţa site-ului.

„Nu am decis să schimbăm actuala versiune, ci doar să oferim mai multă vizibilitate agenţiilor, pentru că acest tip de promovare reprezintă unul din principalele motoare de repornire a pieţei imobiliare”, explică el. Pe site sunt postate 41.757 de oferte, dintre care 1.700 au fotografii. În prima lună de monitorizare a traficului, site-ul a adunat în jur de 2.311 de vizitatori.

Un trafic ceva mai mare, de aproximativ 27.000 de vizitatori unici pe lună, dar şi o vechime de doi ani în piaţă, are rezidenţial.net. În prezent, aici sunt listate 175 de proiecte: 148 de ansambluri rezidenţiale de blocuri şi 27 de ansambluri de vile.

Project managerul spune că s-a decis să lanseze acest site după ce, căutându-şi o locuinţă pentru ea însăşi, a constatat că nu exista nicio adresă de internet care să listeze toate ansamblurile existente. Pe lângă asta, pentru a afla tot ce apărea legat de piaţa imobiliară sau financiară, ce modificări legislative apăreau, ce tendinţe erau prognozate, ce facilităţi sau subvenţii erau anunţate de stat sau ce norme de creditare mai impunea BNR, a trebuit să citească nenumărate ziare.

„Şi pentru că am simţit nevoia să am toate aceste informaţii în acelaşi loc, am decis să le public într-un site”, îşi aminteşte Eugenia Cosinschi.

Directorul general al topEstate.ro a luat decizia să se implice în acest domeniu după ce a făcut o cercetare de piaţă din care a rezultat că este nevoie de un spaţiu pe internet care să ofere un mix între ofertele persoanelor particulare şi cele ale agenţiilor. Site-ul a fost deschis în faza de test din luna februarie 2009, iar lansarea publică a fost făcută în mai. În acest moment, sunt listate pe topEstate.ro un număr de peste 9.000 de oferte imobiliare.

O cifră de afaceri de 20 de ori cât investiţia

image

15% dintre ofertele rezidenţiale sunt listate şi prin sistemul FSBO


Un site cu vechime în această piaţă şi care este dovada vie a faptului că afacerea poate aduce profit este MagazinuldeCase.ro. Acesta şi-a dublat cifra de afaceri pentru primul semestru al anului 2009.

Astfel, la 30 iunie 2009, valoarea estimată pentru cifra de afaceri se ridica la 200.000 euro, în creştere cu 100% fata de perioada similară a anului 2008. Numărul tranzacţiilor încheiate în primul semestru a fost cu aproximativ 150% mai mare decât anul trecut.

Din octombrie 2006, de la lansarea oficială a site-ului, şi până în prezent s-au încheiat peste 2.890 de tranzaţii prin MagazinulDeCase.ro. Investiţia iniţială în această afacere a fost de aproximativ 10.000 de euro. Şi imobiliare.ro a încheiat anul trecut o cifră de afaceri considerabilă, de 460.000 de euro, după nouă ani de activitate. 

Pentru 2009, directorul de marketing al site-ului estimează o creştere de 30%, în condiţiile în care prin portal sunt promovate proprietati imobiliare a căror valoare atinge ordinul miliardelor de euro. Unei investiţii iniţiale de câteva mii de mărci germane, i se adaugă aproximativ un milion de euro cheltuiţi pentru îmbunătăţiri de-a lungul timpului. În plus, luna aceasta va fi lansată noua versiune beta care a costat alţi 60.000 de euro.

Paralelă cu pieţele internaţionale

Conceptul For Sale By Owner (FSBO) s-a dezvoltat mai ales în SUA, Canada şi Europa de Vest, unde cunoaşte o adeziune largă. Dacă în România prin FSBO sunt listate 15% dintre ofertele rezidenţiale, în Franţa 50% dintre anunţuri se folosesc de acest sistem, iar în S.U.A.  32% dintre cei care au cumpărat case anul trecut au folosit internetul.

La nivel mondial, cele mai cunoscute site-uri de acest tip sunt FSBO.com, ForSaleByOwner.com, virtualfsbo.com. Acestea au între 1,5 şi 30 de milioane de vizitatori lunar.

Pe diferite site-uri din Bulgaria sunt listate peste 100.000 de proprietăţi prin FSBO. Aceste site-uri se adresează în primul rând cumpărătorilor străini. Oricine îşi poate adăuga propriul anunţ contra unei taxe de 79 de lire sterline.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite