Cum recuperez datoriile?

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: Arhiva Adevărul
Foto: Arhiva Adevărul

Anul 2009 a fost unul tensionat în ceea ce priveşte relaţia dintre producători şi firmele care s-au ocupat de comercializarea produselor. Numărul proceselor de recuperare a unor debite a crescut.

Instanţa, cea mai bună variantă

Dacă distribuitorul nu-şi plăteşte de bună voie datoria, iar creditorul nu dispune de un titlu executoriu împotriva acestuia, cum ar fi o hotărâre judecătorească definitivă de obligare la plata datoriei, este necesar să se apeleze la instanţa de judecată.

„Legea reglementează o procedură judiciară de drept comun, care implică o fază prealabilă, respectiv concilierea directă şi o fază în faţa instanţei de judecată, unde se desfăşoară procesul propriu-zis şi se administrează probele, după care se pronunţă hotărârea judecătorească".

Căile de atac sunt apelul şi recursul sau, pentru datorii sub 100.000 de lei, doar recursul. „O asemenea procedură poate dura aproximativ unul-trei ani ani, în funcţie de complexitatea cazului, de probele care se administrează şi de căile de atac". De exemplu, un proces în care se efectuează o expertiză durează mai mult. În cazul creanţelor certe, lichide şi exigibile cum ar fi că în contract se stabileşte un termen de plată, iar factura este semnată şi ştampilată de către debitoare, se pot folosi procedurile simplificate cunoscute sub denumirea de „somaţia de plată".

„De asemenea, dacă între părţi s-a încheiat un contract, ordonanţă de plată, care constă în formularea unei cereri în instanţă, pentru soluţionarea acesteia se încuviinţează, de regulă, doar proba cu înscrisuri şi se plăteşte o taxă de timbru modică de 39 de lei". Asemenea proceduri simplificate durează în medie între două şi trei luni. Dacă se admite cererea, debitoarea poate ataca hotărârea formulând o „acţiune în anulare", iar durata procesului se prelungeşte cu alte două-trei luni.

Bogdan Paraschiv

Bogdan Paraschiv, avocat partener Boştină şi Asociaţii

Promoţii pentru clienţi

„Anul 2009 poate fi caracterizat ca unul în care Romstal a lucrat mult mai strâns cu furnizorii decât în alţi ani".

Cauza principală a fost reprezentată de criza financiară care a făcut ca fiecare companie din domeniu să fie extrem de atentă în ceea ce priveşte costurile. În acest sens s-a lucrat foarte intens pe optimizarea stocurilor deţinute, s-au făcut retururi la furnizori pentru mărfurile cu mişcare lentă, s-a lucrat intens pe găsirea de soluţii care să conducă la creşterea acurateţii vânzărilor previzionate.

„De asemenea, în acest an, am primit foarte multe propuneri din partea furnizorilor pentru acţiuni promoţionale care au avut drept scop creşterea vânzărilor pe produsele respective".

„Dacă ne gândim că din cauza crizei economice suntem cu toţii în aceeasi situaţie, putem să spunem că am avut cu toţii un scop comun şi ca ne-am sprijinit reciproc pentru buna desfăşurare a relaţiilor comerciale", precizează Adrian Lascu, director achiziţii internaţionale sanitare, ceramice, electrice din cadrul Romstal.

În 2009 a existat un interes deosebit pentru amenajarea expoziţiilor în care Romstal a implicat furnizorii. S-a lucrat la expunerea produselor noi care au completat oferta anul acesta astfel încât clienţii să beneficieze de ultimele noutăţi propuse de furnizorii noştri.

De asemenea, furnizorii au fost implicaţi ca şi în alţi ani în sesiunile de instruire care s-au organizat pentru forţa de vânzare Romstal astfel încât personalul implicat în vânzare să poată oferi informaţii complete şi în timp real clienţilor, pentru a evita problemele cauzate de eventuale datorii.

Cătălin Axente

Cătălin Axente,director de marketing Romstal

Înţelegeri amiabile

Producătorul de vopsele şi cerneluri tipografice Druckfarben România a recurs, încă de la începutul anului, la măsuri care să contribuie la recuperarea plăţilor de la clienţii care au întâmpinat probleme pe parcursul acestui an, prin acordarea unor discounturi pentru categoria de clienţi tradiţionali ai companiei care aveau volume mari de vânzări. De asemenea s-a optat pentru acoperirea sumelor cu bilete la ordin, care permit o executare imediată a firmelor rău-platnice.

„Am decis să acordăm clienţilor cu care colaborăm de mult timp şi care au un volum mare de vânzări nişte discounturi de până la 2-3%, pentru a-i determina să plătească mai repede şi să nu-şi ţină banii în bancă. De asemenea, am încercat, pe cât posibil, să ne acoperim toate sumele prin bilete la ordin, fapt care ne permite să executăm imediat un client care nu achită restanţele la timp.

În cazul firmelor cu volume foarte mici am renunţat la termenele de plată, acestea trebuind să achite marfa la livrare. În orice caz, orice ajustare a termenelor se face după o analiză atentă a indicatorilor economici ai clientului". Firma colaborează deja cu mai multe case de avocatură pentru a executa firmele cu întârzieri foarte mari, o serie de clienţi fiind deja în această situaţie. Firmele cu întârzieri ale plăţilor reprezintă 30% din totalul clienţilor Druckfarben, iar toate aceste măsuri au determinat o reducere cu 5% a termenelor de plată în acest an, comparativ cu 2008.

Această situaţie va avea repercursiuni şi în încasările totale de la final de an ale companiei. Pe lângă producătorii de vopsele şi cei de ţiglă metalică sau ceramică, de adezivi sau de plăci ceramice au acuzat probleme în recuperarea unor datorii de la firmele care se angajaseră să le distribuie marfa la nivel de ţară.

Valeriu Făgărăşan

Valeriu Făgărăşan,director general Druckfarben România

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite