Oana Iliescu: creşterea cotei de piaţă, obiectiv pentru 2009

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pentru DTZ Echinox, 2008 a fost cel mai bun an de până acum. În ciuda crizei. Cifra de afaceri a companiei a înregistrat o creştere de peste 35%, până la 5,7 milioane de euro. Anul acesta, Oana Iliescu, co-director executiv în cadrul companiei, ţinteşte spre reşterea cotei de piaţă câştigate la nivelul pieţei locale de real estate.

Înaltă, subţire, machiată cu îndemânare şi în ton cu ultimele tendinţe în modă – chiar şi pentru un ochi neexperimentat. Oana Iliescu pare desprinsă mai degrabă din paginile unei reviste de fashion.

Privirea serioasă şi sobrietatea ţinutei o trădează însă. La doar 29 de ani – în curând 30 – poartă pe umeri jumătate dintre responsabilităţile conducerii unuia dintre numele grele din real estate-ul autohton.

Deşi poate părea ciudat, provocările aduse de criza imobiliară au reprezentat unul dintre impulsurile care au propulsat-o în evoluţia sa profesională. În luna februarie a acestui an a fost numită co-director executiv al DTZ Echinox, alături de Tim Wilkinson, după ce a ocupat anterior funcţia de Head of Retail în cadrul aceleiaşi companii.

„Încă de la sfârşitul anului trecut am început să ne orientăm în aşa fel încât să fim pregătiţi pentru ce avea să urmeze. Am simţit că urmează momente mai grele şi am încercat să diversificăm puţin activitatea”, spune Oana Iliescu.

Pentru ca atât ea, cât şi Tim Wilkinson să se poată concentra mai mult pe generarea unor noi oportunităţi de business, a fost luată decizia divizării atribuţiilor de conducere. În momentul de faţă nu există o delimitare strictă a responsabilităţilor celor doi. „Probabil că eu voi rămâne conectată mai mult la partea de agenţie, iar Tim pe zona de servicii profesionale – property management, evaluări”, subliniază însă Oana Iliescu.

Extinderea pe noi nişe, cheia dezvoltării

În plină criză imobiliară, sarcina de a conduce una dintre marile companii din piaţă probabil că nu provoacă invidia multora. Ea se menţine însă optimistă. Crede că, în ultimii patru ani, oricine se pricepea la real estate, în condiţiile în care totul mergea de la sine. Acum însă, în contextul actual de piaţă, serviciile profesioniste vor conta din ce în ce mai mult.

„Tocmai de aceea considerăm că, practic, perioada aceasta va fi o ocazie bună pentru a câştiga o cotă de piaţă mai mare. Există în continuare un potenţial mare de exploatat în cadrul companiei”, spune Iliescu.

Afirmaţiile sale par să fie susţinute de evoluţia de până acum a DTZ Echinox. Deşi 2008 a fost momentul declanşării crizei la nivel local, acesta a reprezentat şi cel mai bun an din istoria companiei pe piaţa românească. Cifra de afaceri a înregistrat o creştere de 35,7%, până la un nivel de 5,7 milioane de euro. „Nu suntem primii ca cifră de afaceri, dar sunt şi alte aspecte care contează şi, cred eu, vor conta şi mai mult de acum încolo”, afirmă Iliescu. 

Recunoaşte că anul acesta impactul crizei se va resimţi mai puternic asupra rezultatelor financiare ale companiei. „E clar că probabil cifrele de afaceri ale companiilor din piaţă vor scădea anul acesta. Şi aşteptările noastre de creştere sunt undeva mai jos. În final, important este cât reprezinţi din totalul pieţei”, crede co-directorul executiv al DTZ.

Cum poate fi atins obiectivul de creştere a cotei de piaţă într-o perioadă de recesiune a pieţei imobiliare? Prin identificarea de noi nişe, care în momentul de faţă nu sunt acoperite. De asemenea, conducerea DTZ a operat o redistribuire a echipei către segmentele cu potenţial.

Rezidenţialul, în topul restructurării

O altă măsură impusă de contextul actual al pieţei este şi diminuarea cu circa 15% a numărului de angajaţi ai companiei. De la 65-67 de oameni, au ajuns la 55 în prezent. „Nu am avut reduceri drastice de personal, pentru că nici nu am avut o echipă foarte numeroasă, am încercat să ne extindem într-un mod coerent, am mizat foarte mult pe calitate şi mai puţin pe cantitate”, subliniază Iliescu.

Precizează însă că restructurarea a fost o măsură adoptată în ultimă instanţă, după promovarea şi reorientarea agenţilor performanţi. Cele mai afectate au fost departamentele afectate direct şi imediat de criză. Rezidenţialul este pe primul loc în acest sens, ajungând în prezent să numere patru oameni.

Acest segment avea şi o echipă mai numeroasă, astfel că, în mod firesc, şi modificările au fost şi ceva mai drastice – atât în ceea ce priveşte reorientarea agenţilor, cât şi restructurarea unor posturi.

Crede că un avantaj al departamentului rezidenţial din cadrul DTZ este că acesta este concentrat pe segmentul de lux, sector care este în continuare mai activ în comparaţie cu celelalte de pe piaţă. Pe departamentele de terenuri şi investiţii, unde piaţa este blocată de mai bine de un an de zile, nu au avut echipe foarte numeroase, astfel încât cele câteva personaje-cheie rămân în continuare în cadrul companiei.

Retailul, o piaţă a chiriaşilor

Unul dintre departamentele ce continuă să funcţioneze la o turaţie ridicată, în ciuda blocajului din piaţă, este cel de retail. Unul dintre punctele din strategia de supravieţuire a DTZ Echinox include orientarea către o nişă nevalorificată până acum: segmentul de spaţii comerciale high-street.

Această măsură a fost adoptată în contextul în care o bună parte dintre centrele comerciale anunţate se află momentan în impas, din cauza lipsei finanţării. „Cred că piaţa de retail ar fi suferit o reaşezare şi în condiţiile în care criza nu ar fi apărut, pentru că au existat locuri în care aşteptările dezvoltatorilor şi ale retailerilor au fost exagerate.

După deschiderea primelor centre comerciale, s-a văzut dimensiunea reală a pieţei”, spune Iliescu. Ultimul care a început să se dezvolte, în urmă cu trei-patru ani, segmentul de retail a fost şi cel din urmă care a început să resimtă efectele recesiunii. 

Dacă vânzarea de terenuri sau activitatea de investiţii au suferit reduceri drastice încă din prima parte a anului trecut, retailul a resimţit un şoc major abia în primul trimestru al acestui an.

Este deja o certitudine faptul că oamenii consumă mai puţin, iar încrederea consumatorilor, pe de o parte, şi a retailerilor, pe de alta, va trebui reconstruită. „Există în continuare retaileri care îşi continuă expansiunea, există posibilitatea negocierii unor condiţii speciale, iar piaţa proprietarilor s-a transformat acum într-o piaţă a chiriaşilor, cu atât mai mult în segmentul de retail”, subliniază Iliescu.

Au loc în continuare tranzacţii de închiriere, doar că s-a schimbat perspectiva.  În ciuda reducerii numărului de angajaţi la nivelul companiei, Oana Iliescu spune că posibilitatea închiderii vreunui departament al DTZ Echinox nu a intrat până acum în discuţie. Consideră, de altfel, că un atu al companiei este că acoperă o gamă foarte largă de servicii: rezidenţial, retail, office, industrial şi servicii de consultanţă şi property management.

„Suntem încrezători că în perioada următoare lucrurile vor începe să se mişte”, spune ea. Când anume crede că se va întâmpla acest lucru? „E foarte greu de spus. Suntem legaţi de ceea ce se întâmplă în sistemul bancar, de la clientul de apartament până la dezvoltatorul de centru comercial, toţi sunt dependenţi de sistemul bancar”, răspunde ea. Între timp, mai sunt totuşi lucruri care se întâmplă: de la tranzacţii cu cash pe segmentul rezidenţial, până la închirieri în proiectele care sunt deja în construcţie şi care dispun de finanţare. 

Pe scurt

A absolvit în 2002 Facultatea de Finanţe din cadrul Academiei de Studii Economice Bucureşti. În 2003-2005 a urmat un master în cadrul Facultăţii de Comerţ, tot la ASE, în Administrarea Afacerilor Comerciale. Primul job l-a avut în 2001, în anul trei de facultate. A fost achizitor junior în cadrul Billa România.

A făcut parte, timp de un an şi jumătate, din echipa care s-a ocupat de transformarea Unirea în centru comercial. Crede că experienţa câştigată astfel i-a fost de un real folos pentru poziţia pe care avea să o ocupe ulterior în cadrul DTZ Echinox.

La sfârşitul anului 2004, s-a alăturat DTZ Echinox, într-un moment în care piaţa imobiliară era abia la început, în care se pregătea boom-ul ce avea să urmeze. Aici a lucrat mai întâi în cadrul departamentului de închirieri birouri. Apoi a pus bazele departamentului de retail, stabilind relaţii cu dezvoltatorii şi formând o echipă specializată.

În timpul liber se străduieşte să-şi menţină relaţiile de prietenie, ceea ce este o provocare în meseria pe care o are. Încearcă să facă sport: aleargă prin parc şi merge din când în când la sală, după serviciu. Îi place să călătorească, iar un oraş pe care îl vizitează întotdeauna cu plăcere este Barcelona.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite