Mircea Drăghici, singurul specialist în consultanţă hotelieră de pe piaţa românească

0
Publicat:
Ultima actualizare:

CB Richard Ellis Eurisko este singura companie imobiliară din România cu un departament destinat în exclusivitate consultanţei hoteliere. Mircea Drăghici este şeful aceste divizii. Astfel, majoritatea proiectelor importante de pe această piaţă trec „prin mâna lui”. L-am găsit pe Mircea Drăghici, Project Manager al Departamentului de Hoteluri CB Richard Ellis Eurisko, lucrând la un proiect. Pentru un hotel, evident.

Criza economică şi lipsa lichidităţilor din piaţă nu i-au micşorat volumul de muncă. Din contră. „Investitorii străini prospectează în continuare piaţa locală”, spune Drăghici.

S-a întors în ţară, deşi era asaltat de oferte pentru joburi în străinătate. L-au vrut în echipa lor de la hotelieri şi până la consultanţi sau operatori de linii aeriene. A ales România dintr-un motiv simplu. „Aici este avantajul meu competitiv. Aveam un asset foarte bun, datorită experienţei obţinute la fostele locuri de muncă. Eram o persoană cunoscută şi aveam la rândul meu foarte multe cunoştinţe”, motivează Drăghici.

A ales România datorită backgroundului

Anterior plecării în Elveţia, managerul a lucrat timp de şase ani în Ministerul Turismului şi ANAT (Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism). Implicarea într-un proiect în străinătate ar fi însemnat pentru Mircea Drăghici mult timp irosit pentru a ajunge la statutul din ţară. Nu dificultatea acomodării, ci faptul că ar fi pierdut ceva ce construise aici în ani de zile l-a determinat să aleagă România în defavoarea unor pieţe mult mai mature. „În acest domeniu, cel mai important este networkingul. Trebuie să ştii şi să poţi ajunge la oameni, să găseşti informaţia cu uşurinţă”.

În luarea deciziei o pondere importantă au avut-o şi sfaturile profesorilor, care l-au încurajat să aleagă România. La acel moment, piaţa autohtonă era într-o efervescenţă continuă, dar ducea lipsă de specialişti, situaţie ce nu s-a schimbat. Tocmai de aceea a ales consultanţa şi nu domeniul hotelier. „La noi, niciun proiect nu seamănă cu altul”, spune el. Pentru că România duce lipsă de capacităţi de cazare de calitate, această zonă va rămâne dinamică mult timp de acum înainte.

Premiere în segmentul hotelier autohton

Abia de câţiva ani, piaţa locală de profil a intrat în atenţia jucătorilor importanţi la nivel mondial. „În România, încă mai este loc de concepte în premieră”, subliniază Drăghici. În curând, în luna mai, lanţul austriac de apart-hoteluri Starlight Suiten Hotel va deschide prima unitate sub acest brand de la noi din ţară. Starlight este cel dintâi operator de pe acest segment care a intrat în România.

La nivel european, acesta mai este prezent în Budapesta şi Viena. Proiectul afiliat în Bucureşti are 78 de camere şi este parte a complexului Metropolis Center, care mai include spaţii comerciale şi de birouri.

Tot pentru prima dată pe piaţa autohtonă de profil, anul acesta o parte din dezvoltatorii imobiliari care aveau în plan construcţia de ansambluri rezidenţiale se vor îndrepta înspre domeniul hotelier. Concret, aflaţi sub presiunea crizei financiare şi a tranzacţiilor îngheţate, aceştia şi-au transformat proiectele din locuinţe în apart-hoteluri sau chiar hoteluri.

Şi Drăghici lucrează pentru astfel de unităţi, dar refuză să dea încă detalii despre ele. Menţionează doar că lucrările de construcţie pentru imobilele respective nu depăşesc stadiul de fundaţie, iar proprietarii lor nu sunt marii jucători din real estateul local.

„Costurile transformării unei clădiri de apartamente într-un hotel nu sunt semnificative”, subliniază el. Pentru construirea propriu-zisă a structurii de cazare, investitorii trebuie să plătească minimum 40.000 de euro pentru o cameră dintr-o structură clasificată cu două stele. În cazul unui hotel de patru stele, costurile se dublează. „În medie, investiţia într-o astfel de cameră ajunge la 70.000- 80.000 de euro”. Sumele nu sunt atât de mari încât să îi oprească pe investitori să dezvolte în România.

Incidenţa terenului depăşeşte 30%

Preţul foarte ridicat al terenului este principala lor piedică. „În mod normal, incidenţa terenului în costul final al unui hotel nu trebuie să depăşească 5%, maximum 10%. La noi, sunt cazuri în care procentul depăşeşte 30%”, motivează Drăghici. Elanul investitorilor este temperat în prezent şi de criza financiară. Potrivit masterandului Şcolii Hoteliere de la Lausanne, relaxarea creditării ar debloca automat şi piaţa hotelieră autohtonă, care oferă o multitudine de oportunităţi.

Afacerile cu hoteluri necesită o infuzie considerabilă de capital, care până acum a venit în mare parte din împrumuturi bancare. „Proiectele de nişă sunt cele mai indicate în această perioadă. Hotelurile de două şi trei stele ar fi o investiţie sigură, pentru că pe timp de criză sunt cele mai căutate atât de turiştii de business, cât şi de cei de leisure”, spune el.

Dacă la capitolul unităţi de patru şi cinci stele, Capitala nu este deficitară, în provincie, cele două segmente sunt doar la început. Pentru următorii doi ani, Braşovul, Bacăul şi Timişoara oferă numeroase oportunităţi. „Cu patru proiecte importante anunţate, Timişoara va cunoaşte o adevărată explozie. În următorii doi ani, va fi noul Bucureşti în ceea ce priveşte dezvoltarea segmentului hotelier”, spune Drăghici.

Faptul că gradul de ocupare al unităţilor de cazare a scăzut considerabil este într-adevăr o problemă pe care investitorii o iau în considerare în momentul proiectării unui hotel. Pentru a rămâne profitabilă, o unitate de cazare de patru stele trebuie să menţină un nivel minim al ocupării de 42%-45%. „În cazul facilităţilor de două stele, acest indicator poate coborî până la 35%”, conchide Drăghici.

Pe scurt

Cu o experienţă de peste opt ani în turism, Drăghici (33 de ani) este singurul român admis şi absolvent al unui MBA în cadrul celei mai prestigioase şcoli din industria hotelieră din Europa, Ecole Hoteliere de Lausanne, Elveţia. 

Îi plac florile, grădinăritul şi viaţa la ţară. Cele mai frumoase perioade din viaţa sa au fost vacanţele de vară petrecute la ţară, la bunici. Face jogging şi a participat la cinci maratoane. Merge frecvent la teatru, iar piesa sa favorită este Regina Mamă, pe care o revede de câte ori are ocazia. Se autocaracterizează drept un bun manager şi spune că reuşeşte să îşi facă timp pentru orice îşi propune.

 În prezent, este Project Manager în cadrul Departamentului Hoteluri al companiei de consultanţă imobiliară CB Richard Ellis  Eurisko. Dacă nu ar mai face consultanţă în domeniul hotelier, i-ar plăcea să lucreze în învăţământ. Atât în Elveţia, cât şi în România a fost preparator şi asistent universitar.

80.000 de euro este investiţia într-o cameră de patru stele.

35% este gradul minim de ocupare pentru profitabilitatea unui hotel.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite