Matei Maloş îşi dublează afacerile
0
Criza imobiliară are şi câştigători. Directorul general al MagazinuldeCase.ro se numără printre ei. În prima jumătate a acestui an, site-ul de anunţuri imobiliare a înregistrat deja întreaga cifră de afaceri de anul trecut. Estimările pentru 2009 vizează dublarea acestui nivel.
Dimineaţa devreme, în căutarea Magazinului de Case. Un apartament într-un bloc în zona Timpuri Noi. Două-trei minute înainte de ora stabilită pentru întâlnire. Matei Maloş se pregăteşte să urce. Pantaloni negri, cămaşă sport şi ghiozdan în spate.
Pare mai degrabă un student aflat în căutarea unor modalităţi cât mai bune pentru a câştiga ceva bani de buzunar. A trecut însă, de ceva timp, de etapa aceasta. Unii l-ar categorisi drept „businessman“. El se limitează la a se considera un simplu antreprenor.
Elimină intermediarul!
Începe să vorbească despre businessul său, cu entuziasmul timid al primelor idei care se dovedesc de succes. Totul a început în 2006, când avea 22 de ani. Era student pe atunci. Ajutase un prieten să-şi cumpere o casă, proces ce durase destul de mult.
A avut astfel ocazia să se familiarizeze cu piaţa rezidenţială, să vadă cum lucrează un agent şi cum se încheie o tranzacţie. Şi-a dat seama atunci că un om obişnuit apelează la un agent imobiliar doar din constrângere, pentru a avea acces la informaţia primară din piaţă.
„Am zis că, dacă un cumpărător ar avea acces direct la datele despre o proprietate, n-ar mai apela niciodată la un agent imobiliar, pentru că nu ar avea de ce“, povesteşte el. Aşa a venit ideea de business. Un site pe care să fie postate anunţuri de case scoase la vânzare, direct de la proprietari, fără intermediari. A făcut un credit de nevoi personale, a atras în afacere un prieten şi aşa a luat naştere MagazinuldeCase.ro.
Practic, acesta a deschis o nouă nişă de piaţă în imobiliarul românesc: un segment cunoscut în alte ţări drept For Sale By Owner (FSBO: De vânzare la proprietar). Maloş spune că a vrut să aducă ceva în plus: verificarea informaţiei. Asta însemna ca fiecare imobil postat pe site să fie vizitat şi fotografiat. În acest fel, au implementat un nou serviciu pentru proprietari: în afară de simpla afişare a ofertei, aceştia şi-o puteau prezenta într-un mod profesionist.
O piaţă favorabilă
În primele şase luni, afacerea a înghiţit aproximativ 25.000 de euro. Pentru un ochi neexperimentat, aceasta ar fi părut un eşec. După trei luni, cifra de afaceri s-a ridicat la o sumă modestă, cuprinsă între 1.000 şi 2.000 de euro. „Proiectul l-am susţinut în primul rând din încredere, pentru că iniţial nu a fost atât de bine receptat pe cât ne-am fi aşteptat“, recunoaşte Maloş.
„La început, ne-am lovit foarte mult de reticenţă din partea proprietarilor“, adaugă el. Îşi aminteşte că, pentru a crea o bază de date a site-ului, a oferit serviciile de listare în mod gratuit. Proprietarii nu înţelegeau însă de ce. A fost nevoie de un timp în care aceştia să se familiarizeze şi să capete încredere în noul concept.
Barierele de percepţie întâmpinate în lansarea acestui nou serviciu au fost însă depăşite. În 2007, cifra de afaceri a crescut la 50.000 de euro. Un salt considerabil a urmat şi în 2008, când businessul a atins nivelul de 200.000 de euro.În prima jumătate a acestui an, MagazinuldeCase.ro a înregistrat deja întreaga cifră de afaceri de anul trecut, iar estimările pentru 2009 vizează dublarea acestui nivel.
Nu lipsit de modestie, Maloş recunoaşte că este o evoluţie satisfăcătoare pentru o perioadă de criză. Un an în care agenţiile imobiliare, mari sau mici, se luptă pentru supravieţuire, iar creşterea este aproape o utopie. Oricât de tentant ar părea, directorul MagazinuldeCase.ro se fereşte să-şi asume meritul acestei realizări.
„Noi am crescut şi pentru că piaţa ne este favorabilă din punctul acesta de vedere“, spune el. În această perioadă economică dificilă, oamenii caută în general servicii cât mai eficiente şi mai ieftine. Iar asta este exact scopul site-ului. Tariful de postare a unei proprietăţi se încadrează între 130 şi 750 de lei, în funcţie de expunerea pe care şi-o doreşte proprietarul.
Prin recurgerea la această modalitate de promovare a unei proprietăţi, se elimină costurile de intermediere a unei tranzacţii, ce ar trebui plătite către o agenţie. În plus, susţine Maloş, şi gradul de expunere a unei proprietăţi este considerabil mai ridicat pe internet. Astfel, o proprietate postată pe acest site beneficiază de circa 1.000 de vizite virtuale. Fizic, cu ajutorul unei agenţii, acesta este un lucru aproape imposibil de realizat.

18% din piaţa bucureşteană
Toate aceste argumente au făcut ca din ce în ce mai mulţi proprietari să apeleze la serviciile MagazinuldeCase.ro în această perioadă.
„Astăzi, cam 18% dintre persoanele care îşi scot casa spre vânzare în Bucureşti apelează la MagazinuldeCase.ro“, estimează Maloş cu satisfacţie. De acum încolo, obiectivul este de a extinde afacerea - atât pe orizontală, cât şi pe verticală.
În cel dintâi caz, este vorba de o consolidare a serviciilor în judeţele în care site-ul este deja prezent: Prahova, Braşov, Sibiu, Constanţa, Iaşi, Timişoara, Cluj, Dolj şi Arad. Pe termen mediu, nu este exclusă nici extinderea în alte judeţe. Pentru aceasta ar fi nevoie însă de atragerea unei finanţări destul de puternice.
În ceea ce priveşte extinderea pe verticală, Maloş vorbeşte de un nou produs, orientat de data aceasta către segmentul rezidenţial nou. Este vorba de site-ul ansambluridecase.ro, ce a fost lansat în luna mai a acestui an. Deşi nu este primul pe acest segment, şi noul site a fost gândit ca o inovaţie: acesta îşi propune să reunească toată oferta de apartamente noi din piaţă şi să aducă cât mai multe informaţii despre aceasta.
Internetul, la început de drum
Pentru dezvoltatorii care vor să-şi promoveze ofertele, există servicii adiţionale simplei listări. Acest nou proiect este încă în faza de început. Capitalul de pornire pentru lansarea acestuia, ca simplu produs informatic, este cuprins între 15.000 şi 20.000 de euro.
În discuţia cu directorul site-ului MagazinuldeCase.ro, o întrebare apare firesc: se află cele două tipuri de servicii – prin intermediul agenţiilor şi prin internet – în concurenţă? „Sunt complementare, mai degrabă“, răspunde el. Precizează însă că, cel puţin pe segmentul de apartamente vechi, unde stocul de locuinţe este relativ neschimbat, agentul imobiliar nu poate oferi servicii cu valoare adăugată clientului – cum ar fi oferirea de consultanţă pentru investiţii. Cu toate acestea, din cauza unei lipse de informaţii din piaţă, cea mai mare parte a clienţilor continuă să apeleze la agenţii.
Din acest punct de vedere, internetul reprezintă o direcţie de dezvoltare. În America, 90% dintre cumpărătorii de case îşi încep căutarea pe internet, argumentează Maloş. Aceasta este tendinţa şi pentru România, crede el. Asta pentru că un client nu se poate duce pe fiecare şantier şi pe fiecare stradă în parte ca să-şi caute o casă.
În unele cartiere nu mai e criză
Chiar dacă recesiunea a pledat până acum în favoarea businessului pe care îl conduce, dezvoltarea acestuia pe termen lung depinde de evoluţia pieţei per ansamblu. În această privinţă, Maloş se arată optimist. Scăderea preţurilor este, în mod clar, de domeniul trecutului. Nu estimează însă că vor mai avea loc creşteri substanţiale faţă de nivelul actual – chiar dacă unii proprietari s-au lăsat furaţi de valul scumpirilor.
Asta pentru că, în ciuda euforiei din piaţă, deciziile concrete de cumpărare nu se mai iau la fel de uşor ca în 2006-2007. „Singurul argument pentru care preţurile ar putea să crească ar fi oferta redusă“, spune el. Astfel, la nivelul Capitalei, doar 3.000-4.000 de unităţi locative vechi răspund la cerinţele programului guvernamental, dintr-un total posibil de 20.000. Provincia ocupă şi ea, desigur, un loc important.
Cât crede că va mai dura, în acest context, ca piaţa să se repună pe picioare? E adevărat că încrederea şi optimismul oamenilor sunt încă departe de a fi revenit la nivelul din anii trecuţi. Dincolo de ceaţa ce pluteşte încă în piaţă, se distinge însă o lumină. „Au început deja să se facă tranzacţii. În anumite cartiere din Bucureşti, nu mai e demult criză, s-a terminat de vreo lună de zile“, spune Maloş.

Pe scurt
A început două facultăţi, dar nu a terminat nicuna. Una a fost Politehnica, cu specializarea în Inginerie Aerospaţială. După jumătate de an, şi-a dat seama că aşteptările sale nu corespundeau deloc cu realitatea. Cea de-a doua facultate a fost SNSPA, cu specializarea în Comunicare şi Relaţii Publice, la ID. Nu a terminat-o din lipsă de timp. Nu resimte acest lucru ca pe un impediment în cariera sa. Crede că informaţiile importante le-a acumulat din surse adiţionale şcolii.
Nu ar renunţa la antreprenoriat pentru a lucra într-o companie. Crede că nu s-ar putea adapta la un asemenea mediu de lucru. Îi place să aibă libertatea de a-şi pune propriile idei în aplicare. Nu se vede trăind în altă ţară. Crede că există puţine pieţe la ora actuală care să ofere oportunităţi de creştere atât de mari ca în România.
Ultima vacanţă pe care a avut-o a fost vara aceasta, în Dublin, în Irlanda. A fost la un concert al formaţiei U2 şi a petrecut acolo o săptămână, alături de nişte prieteni. Unul dintre locurile unde ar vrea să ajungă este America de Sud.