Ibrahim Paksoy, salvat de malluri

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ibrahim Paksoy, salvat de malluri
Ibrahim Paksoy, salvat de malluri

O nouă direcţie în strategia Anchor Grup constă în valorificarea experienţei în property management, prin dezvoltarea unei noi laturi de business. Fluxul constant de venituri generat de cele două centre comerciale din portofoliul companiei este un avantaj incontestabil într-o piaţă lipsită de lichidităţi.

Mijlocul unei zile călduroase de iulie. Pe Ibrahim Paksoy, CEO-ul Anchor Grup, îl găseşti la etajul al 12-lea din prima clădire de birouri dezvoltată de companie, Anchor Plaza. Îmbrăcat la costum, te întâmpină cu o strângere de mână discretă şi un zâmbet reţinut.

Deşi pare desprins din paginile unei reviste de business, postura de intervievat nu-l face să se simtă tocmai în elementul lui. Pare mai degrabă genul de om de afaceri care s-ar regăsi în mod natural în spatele uşilor închise ale unui birou, punând la punct planuri şi strategii. 

În faţa unei asemenea prime impresii, o întrebare este imposibil de evitat: care este strategia companiei pe timp de recesiune? „În general, suntem în aşteptare“, recunoaşte Paksoy.

„Asta nu înseamnă însă că nu suntem pregătiţi“, adaugă însă. Spune că în această perioadă se concentrează pe îmbunătăţirea şi dezvoltarea proiectelor pe care compania le are deja în portofoliu. Au şi investiţii în plan, la pregătirea cărora lucrează, dar care pentru moment sunt amânate până la revenirea pieţei. CEO-ul Anchor aduce ca exemplu în acest sens două proiecte: o clădire de birouri şi un ansamblu rezidenţial, ambele localizate în Capitală, cu o valoare investiţională de 120 de milioane de euro.

O poziţie solidă

Îngheţarea pentru moment a investiţiilor companiei pe piaţa locală nu pare să-l debusoleze prea tare pe Paksoy. „Este o perioadă dificilă pentru toţi jucătorii din piaţă“, subliniază simplu acesta. Crede însă că, faţă de alţi developeri, Anchor Grup are o poziţie oarecum privilegiată în piaţă.

Primul punct forte în acest sens este dat de experienţa companiei pe plan internaţional. Al doilea element este reprezentat de poziţia deţinută pe plan local. Recunoaşte aici că o importanţă deosebită o are deţinerea celor două malluri din Capitală – Bucureşti Mall, din Vitan, şi Plaza Mall, de pe bulevardul Timişoara. Fluxul constant de venituri generat de cele două centre comerciale este un avantaj incontestabil într-o perioadă în care lipsa lichidităţilor îi afectează pe cei mai mulţi jucători din piaţă.

Chiar şi în această perioadă, segmentul de retail ocupă o poziţie bună comparativ cu alte sectoare ale pieţei. Aceasta nu înseamnă că perioada de recesiune nu-şi lasă amprenta asupra activităţii din malluri. „Există o oarecare scădere a volumului vânzărilor în centrele comerciale“, recunoaşte Paksoy.

Nu poate da însă un procentaj pentru ilustrarea acestui declin - pe lângă retailerii afectaţi de această tendinţă, există şi jucători care nu resimt aproape deloc efectele crizei. În privinţa dificultăţilor de închiriere a spaţiilor comerciale, CEO-ul Anchor spune că linia generală depinde de tipul retailerilor şi de comportamentul consumatorilor pe anumite segmente.

În plus, ţine acesta să precizeze, există, chiar şi în această perioadă, intrări ale unor noi branduri în cele două malluri din portofoliul companiei. Zara şi GAP sunt doar două dintre aceste new-entry-uri. Din discuţiile pe care le are cu clienţii în această perioadă, Paksoy crede că Bucureşti Mall şi Plaza Mall deţin cea mai bună poziţie pe piaţa autohtonă a centrelor comerciale.

În pas cu piaţa

Care sunt „ingredientele“ acestui succes? Recunoaşte că, în cazul mallului din Vitan, faptul că a fost primul deschis pe piaţa autohtonă joacă un rol extrem de important. „Deşi n-a fost realizarea mea personală, ştiu că a fost o provocare foarte grea – a fost o provocare să-i faci pe oameni să accepte un asemenea mediu pentru a-şi face cumpărăturile.

Nu a fost uşor nici pentru închirierea centrelor comerciale; nu existau foarte mulţi retaileri, a fost o perioadă dificilă“, subliniază Paksoy. Adaugă însă că, deşi a fi primul venit într-o piaţă contribuie din plin la întipărirea în ochii consumatorului, acest lucru nu este de ajuns. Trebuie să fii mereu în pas cu piaţa, să te schimbi, să te adaptezi. Suprafaţa mallului a fost extinsă de la lansare, centrul a fost reamenajat, configuraţia sa a fost refăcută.

Paleta de branduri s-a îmbogăţit între timp. Nu în ultimul rând, activităţile de marketing – promoţii, diverse evenimente şi campanii - joacă şi ele un rol important în succesul unui mall. Secretul în toate acestea este „să păstrezi în mod constant o atmosferă vie pentru consumatori“, spune Paksoy.

O nouă latură de business

Concentrarea pe activitatea mallurilor din portofoliu nu reprezintă însă singura direcţie adoptată de grupul turc pe piaţa autohtonă. Această tactică este dublată de introducerea unei noi orientări - de asemenea generatoare de venituri. Paksoy spune că au primit de curând o cerere de a se ocupa de managementul proprietăţii pentru o clădire de birouri din Braşov. Au acceptat această ofertă în urma negocierilor.

În momentul de faţă, se află în discuţii şi cu alţi developeri pentru preluarea serviciilor de property management. Reprezentantul companiei spune că intenţionează să dezvolte această latură de business pe piaţa locală, fără a viza cu precădere un anumit segment imobiliar. Crede că experienţa dobândită până acum în managementul propriilor proiecte este un atu important în realizarea acestui obiectiv.

Primii locatari ai InCity Residences

Un loc important în portofoliul companiei îl ocupă şi ansamblul rezidenţial InCity Residences, o investiţie în valoare de aproape 70 milioane de euro. Deşi recunoaşte că vânzările s-au situat uşor sub aşteptări, reprezentantul Anchor spune că acest fapt nu a avut un impact foarte mare asupra strategiei de marketing pentru acest proiect. Asta deoarece nu s-au grăbit prea tare cu vânzările, chiar de la început.

Crede că este mai bine să vinzi atunci când potenţialii clienţi pot vedea cu ochii lor nu doar o schiţă sau o fotografie frumoasă, ci un apartament real. Acum, că primii cumpărători încep deja să se mute în noul complex rezidenţial, răspunsul clienţilor va fi cu totul altul faţă de acum câteva luni, când lucrările nu erau într-un stadiu atât de avansat.

Un punct forte în faţa clienţilor este reprezentat şi de oferirea unor modalităţi de finanţare disponibile direct la dezvoltator. Paksoy spune că, şi după vânzarea integrală a celor 500 de apartamente, compania intenţionează să asigure în continuarea serviciile de property management în cadrul complexului. Aceasta face parte din strategia pe termen lung a Anchor pe piaţa locală. 

Bani sunt, trebuie doar cheltuiţi

În ceea ce priveşte perspectivele pe termen mediu şi lung ale sectorului rezidenţial, Paksoy se arată optimist. România nu se află în situaţia altor ţări, unde piaţa este suprasaturată. Aici, problema majoră este încrederea cumpărătorilor. „Fondurile există în piaţă, aşteaptă doar să fie cheltuite“, subliniază el.

În sprijinul acestei idei, aduce exemplul ansamblului InCity Residences, unde 75% din apartamentele vândute au fost plătite din veniturile proprii ale cumpărătorilor, nu prin credit. CEO-ul Anchor crede că în piaţă există o nevoie solidă de locuinţe noi, pe toate segmentele: mediu, sub mediu, mediu plus sau lux. Pe măsură ce vor fi finalizate tot mai multe proiecte, oamenii vor prefera să cumpere locuinţe noi finalizate, în locul apartamentelor vechi sau al celor în stadiu de proiect.

Ibrahim Paksoy a fost martor la creşterea pieţei imobiliare încă dinainte ca balonul imobiliar să ia proporţii. Situaţia traversată de piaţă la ora actuală nu este cu nimic ieşită din comun, spune el. Crede că, aşa cum Europa de Est în general şi România în special ocupau o poziţie importantă în ochii investitorilor străini înainte de izbucnirea crizei, această imagine se va menţine şi după ce recesiunea va fi luat sfârşit.  

Pe scurt

S-a născut în Istanbul, Turcia, în 1971. A urmat facultatea de studii economice, după care a obţinut un master în business management internaţional. Şi-a început cariera la 22 de ani, în cadrul unei companii de audit.

image

A activat în industria de banking timp de şapte ani. A lucrat un an şi jumătate în Amsterdam, un an în Moscova, unul în Frankfurt, apoi încă trei ani în Amsterdam. La începutul lui 2004, s-a mutat în Bucureşti pentru a lucra în cadrul Anchor Grup.

Şi-a schimbat orientarea către real estate pentru că şi-a dat seama că acest domeniu reprezintă o provocare pentru el. Este pasionat de ceea ce face pentru că rezultatul muncii sale este unul palpabil, ce rezistă în timp. România este prima ţară în care a lucrat în imobiliare.

Are doi copii gemeni, un băieţel şi o fetiţă, în vârstă de un an şi zece luni. „Jobul“ de părinte este unul cu normă întreagă, ce îi ocupă cea mai mare parte a timpului liber. Pasiunile sale, atunci când are timp de ele, sunt maşinile rapide şi muzica (în special cea electronică).

Din punct de vedere turistic, Amsterdamul este oraşul european care i-a plăcut cel mai mult, pentru că dispune de cele mai multe posibilităţi. Din punct de vedere profesional, crede că România în general şi Bucureştiul în special ocupă un loc privilegiat în ochii investitorilor străini. Limba engleză vorbită la scară largă şi mediul de afaceri deschis, prietenos, reprezintă doi dintre factorii hotărâtori în acest sens.

Nu ar renunţa la imobiliare pentru un alt domeniu de activitate. Nu s-a gândit niciodată la începerea unei afaceri pe cont propriu. Asta pentru că lucrurile pe care le poţi face dispunând de resursele unei companii multinaţionale nu se pot compara cu ceea ce poţi face pe cont propriu. „Am o pasiune pentru realizări mai mari“, spune Paksoy. 

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite