Ciprian Lopată vrea să cumpere businessuri româneşti afectate de criză

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În prezent, compania IPC Investment se află în negocieri avansate pentru preluarea unor pachete majoritare sau complete în producţia de ape minerale, preparate din carne şi sticlă. Ciprian Lopată ştie că pe timp de criză, dacă ai lichidităţi, faci cele mai bune deal-uri. Aşa că şi-a propus să intre în 10 businessuri româneşti.

IPC Investment, companie la care deţine o participaţie de 50%, intenţionează ca anul acesta să intre în acţionariatul mai multor businessuri afectate de criză, din România. În prezent, se află în discuţii avansate pentru preluarea unor pachete majoritare sau complete în producţia de ape minerale, preparate din carne şi sticlă.

Este dispus să aloce între 500.000 şi 10 milioane de euro. Îmi anticipează întrebarea şi spune că „banii nu sunt o problemă”. Ca la fiecare întâlnire cu presa, omul de afaceri cu dublă cetăţenie, română şi estoniană, pare sigur pe el.

Îmbrăcat impecabil, se amuză în timpul şedinţei foto din lobby şi urmează îndeaproape indicaţiile foto-reporterului. Când îl întreb cât costă ceasul pe care îl poartă, încearcă să îl ascundă sub mâneca sacoului. Zâmbeşte şi îmi spune că toate ceasurile pe care le deţine nu valorează mai mult de 10.000 de euro.

La Geneva, oraşul unde locuieşte împreună cu familia, pe o rază de numai un kilometru distanţă de casa lor, se află şapte din cele mai importante fabrici de ceasuri din lume.

„Îmi plac, dar nu investesc în ele”, spune partenerul IPC Investment, companie de investiţii, ce reprezintă interesele în România a aproximativ 500 de persoane fizice şi juridice scandinave.

Cunoscut publicului larg de la noi datorită afacerilor iniţiate în real estate, Lopată nu investeşte însă în proprietăţi rezidenţiale. Vila din Elveţia este închiriată, iar în România stă la hotel. Portofoliul imobiliar personal se reduce la o casă în Riga, oraşul său adoptiv şi un teren la Timişoara, oraşul de origine.

Exituri la timp

IPC are în portofoliu aproximativ două milioane de metri pătraţi de teren intravilan în Bucureşti şi pe Valea Prahovei. Anul trecut, întreaga suprafaţă valora 30 de milioane de euro.

„Acum e greu de spus. Cât timp nu există tranzacţii, nu ai un preţ. Probabil, valoarea sa a scăzut cu 30%”, spune Lopată, în timp ce se aşază confortabil într-un scaun din sala simplă de şedinţe. Nici biroul său din România nu este cu mult diferit.

image

O încăpere nu foarte spaţioasă, pe care o împarte cu alţi câţiva colegi. În această cameră, de la un laptop aşezat pe un birou, nu tocmai scump, Lopată face planuri şi strategii pentru a profita cât mai mult de situaţia economică dificilă de la nivel global.

„Aşa lucrăm noi. Vrem să fim eficienţi, nu să facem rabat”, motivează el. Decorul este aproape auster, iar culorile neutre ale celor câtorva obiecte de mobilier te trimit cu gândul mai degrabă înspre un call-center, afacere în care Lopată a şi investit.

IPC a deţinut 20% din acţiunile firmei Teletell, care este în continuare prezentă pe piaţa locală. IPC a ales să părăsească însă acest domeniu. Un exit foarte inspirat a fost cel dintr-o viitoare afacere cu pietriş.

În apropierea Ploieştiului, IPC a deţinut 80 de hectare de teren pe care urma să fie o construită o fabrică de pietriş pentru fundamentul viitoarelor autostrăzi. La sfârşitul anului trecut, în plină criză, IPC a vândut terenul cu un return de 400%-500%.

Eşecul Arco Real Estate Consulting

Afacerile „sigure” nu sunt întotdeauna soluţia ideală de a pătrunde pe o piaţă nouă. Iar Ciprian Lopată a trăit o astfel de experienţă. Un eşec rapid l-a determinat să schimbe tactica de abordare a businessului. În urmă cu aproape trei ani, el anunţa investiţii masive pe piaţa imobiliară românească, prin intermediul companiei de consultanţă Arco Real Estate Consulting. Businessul, ale cărei baze au fost puse încă din 2006, era cel prin care Lopată intra în mediul de afaceri românesc.

Compania imobiliară a fost rezultatul asocierii dintre Arco Vara, un brand cu notorietate pe piaţa estoniană, şi IPC Investment. Lopată era pe atunci unul din cei trei parteneri ai IPC şi CEO al firmei nou înfiinţate. Planurile ambiţioase ale brokerului, lider în consultanţa de real estate din Estonia, au fost rapid spulberate de diferenţele de cultură dintre mica piaţă baltică şi dinamicul segment imobiliar din România.

„Aici piaţa era deja împărţită de marii jucători internaţionali. Nu mai era loc pentru încă o companie puternică”, justifică fostul CEO Arco Real Estate eşecul joint venture-ul în România. De peste un an, firma nu mai este prezentă în peisajul consultanţei imobiliare locale, însă Lopată nu a ieşit falit din această afacere. La doar câteva luni de la inaugurarea oficială a companiei, românul a considerat că este momentul să facă exitul din firmă.

Astfel, compania IPC a vândut, către partenerul Arco Vara, pachetul de 50% din acţiunile pe care le deţinea în agenţia imobiliară din România. În urma tranzacţiei, a încasat 250.000 de euro. „Am recuperat investiţia iniţială”, subliniază el „şi am învăţat că într-un business în parteneriat este mult mai confortabil să ai 49% din acţiuni”.

În afacerea Arco, IPC deţinea 50%. „Era foarte dificil. Avem viziuni diferite şi nu puteam face un pas important, pentru că nu ştiam cine decide”, explică managerul motivul pentru care nu mai este dispus să deruleze afaceri în condiţii similare.

Reţea de 1.000 de spălătorii auto

În prezent, IPC lucrează la extinderea firmei First Office, care oferă servicii all-inclusive de închiriere de spaţii office înn Capitală şi la un concept în premieră în România, lanţul de spălătorii auto tehnologizate The Car Shower, ce se va lansa în curând. Investiţia într-o astfel de unitate porneşte de la 700.000 de euro. În următorii 15 ani, Lopată vrea să deschidă nu mai puţin de 1.000 de spălătorii auto pe piaţa locală.

„România este o ţară pilot, dar am fost deja invitaţi de companii foarte mari să mergem cu acest concept în alte ţări”, spune Lopată, care subliniază că prioritară este formarea unei reţele în marile oraşe româneşti”.

image

Piaţa era deja împărţită de marii jucători internaţionali. Nu mai era loc pentru încă o companie puternică

image
image

Am învăţat că într-un business în parteneriat este mult mai confortabil să ai 49% din acţiuni

image



Pe scurt

- Ciprian Lopată, Partener IPC Investment, s-a născut la Timişoara şi este de profesie inginer. Are dublă cetăţenie: română şi estoniană, este căsătorit cu o rusoaică şi locuieşte la Geneva, oraş pe care îl consideră cel mai frumos din lume.

- Şi-a cunoscut soţia pe când se afla la conducerea companiei Colgate –Palmolive Rusia şi deţin împreună o vilă la Riga.

- S-a apucat de afaceri pe cont propriu în 2006. Nu îşi păstrează banii cash, astfel că are nu mai puţin de 18 carduri. Îi place să călătorească şi merge frecvent cu avionul.

- I-ar plăcea să facă afaceri în Australia şi preferă mâncarea internaţională. Însă, cel mai bun desert crede că este o specialitate locală, colţunaşii cu brânză, care îi amintesc de copilărie.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite