Sinaia, perla construcţiilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Sinaia, perla construcţiilor
Sinaia, perla construcţiilor

Deşi numărul de autorizaţii a scăzut cu 50% în 2009, pe şantierele din oraşul regal încă se lucrează. Casele de vacanţă din staţiunea prahoveană sunt încă investiţii atrăgătoare, cu singura condiţie să fie cât mai uşor de întreţinut.

Cele mai vândute imobile din oraşul din Bucegi sunt apartamentele cu două camere. Cele mai multe tranzacţii au loc pe segmentul de apartamente noi, unde dezvoltatorii vin cu o ofertă bogată şi sunt dispuşi la negocieri ample.

Criza a afectat totuşi vânzările. Anul acesta, clienţii au cumpărat cu peste 60% mai puţin, comparativ cu anul precedent. Pentru investitorii imobiliari, aceste date nu aruncă însă nicio umbră de îngrijorare. Ei continuă să construiască. Mai devreme sau mai târziu, proprietăţile deţinute vor fi iar vedete.

Apartamente pentru toate gusturile

Potrivit unei analize realizate de compania imobiliară Mervani, în Sinaia, în cadrul a 14 proiecte rezidenţiale, sunt oferite spre vânzare 724 de apartamente. Asta înseamnă cea mai mare ofertă de locuinţe noi de pe toată Valea Prahovei.

Aproape jumătate dintre apartamentele noi din oraşul regal, respectiv 328 de unităţi, sunt imobile cu două camere. Per ansamblu, numărul cel mai mare de oferte imobiliare de pe Valea Prahovei este în Câmpina, urmată de Sinaia, cu 15,6% din total.

În staţiunea montană, cele mai vândute sunt apartamentele cu două camere cu o suprafaţă medie de 62 de metri pătraţi. Preţul mediu al apartamentelor vechi este de 88.000 de euro, respectiv 1.466 de euro pe metru pătrat. Garsonierele sunt mai scumpe, respectiv 1.592 de euro pe metru pătrat.

Apartamentele noi au o suprafaţă medie de 77 de metri pătraţi şi un preţ de 118.000 de euro, respectiv 1.545 de euro pe metru pătrat. Cel mai ieftin proiect nou este Aosta din zona Furnica, cu un cost de 1.083 de euro pe metru pătrat.

Predomină garsonierele, iar suprafaţa medie este de 71 de metri pătraţi. Preţul unui imobil este aşadar de 76.900 de euro. Există şi apartamente mai ieftine. Un exemplu este complexul Valea Dorului, unde preţul este de 75.000 de euro.

Suprafeţele locuinţelor sunt, însă, mult mai mici, respectiv 55 de metri pătraţi. Aşadar, preţul unui metru pătrat este de 1.364. de euro.

Ofertă de lux consistentă

Cel mai scump proiect nou din Sinaia este Colina Marei,unde un metru pătrat costă 1.964 de euro. Astfel, un apartament ajunge aici la 110.000 de euro. Suprafeţele acestor apartamente sunt însă mici, media fiind de 56 de metri pătraţi.

Colina Marei este cel mai mare complex rezidenţial local. Sunt dezvoltate aici aproximativ 400 de apartamente în patru blocuri. S-a vândut foarte puţin până acum. Şi proiectul Metropolis este unul cu un nivel de preţ mai ridicat. Aici oferta cuprinde în special apartamente de trei camere. Suprafaţa medie este de 158 de metri pătraţi. Chiar dacă preţul unui metru pătrat este de 1.741 de euro, un apartament ajunge să coste 275.000 de euro.

O ofertă aparte o constituie apartamentele în vile. Acestea sunt localizate în imobile vechi şi au suprafeţe medii de 129 de metri pătraţi. În general, au patru camere. Preţul pe metru pătrat este de 1.263 de euro. În medie, aceste apartamente costă 150.000 de euro.

Tranzacţii la un nivel minim

Sinaia este un oraş în care se construieşte încă intens, deşi numărul autorizaţiilor s-a înjumătăţit faţă de anul trecut, potrivit reprezentanţilor Primăriei. La fiecare colţ de stradă zăreşti muncitori cu mistria în mână. Proiectele noi sunt în diverse stadii de execuţie. În general, se construiesc blocuri noi cu apartamente de două-trei camere.

Cei mai mulţi dezvoltatori au mizat pe ansambluri mici. „Aceste imobile au fost în general mai uşor de vândut în perioada boom-ului imobiliar”, explică Laurenţiu Megelea, agent Mervani. Preţul apartamentelor noi nu a cunoscut scăderi prea mari. Cea mai mare parte dintre proiectele demarate aici au continuat în acelaşi ritm şi anul acesta. „Piaţa nu mai absoarbe noile locuinţe cu aceeaşi viteză, însă construcţiile se dezvoltă într-un ritm similar”, adaugă Megelea.

Apartamentele scumpe, care depăşesc 150.000 de euro, se vând foarte greu acum, comparativ cu alte perioade. „Faţă de anul trecut, noi am vândut cam o treime din valoarea înregistrată în perioada similară din 2008. Ca număr de locuinţe tranzacţionate, am ajuns la un sfert din ce vândusem în anul precedent”, spune Megelea.

Nu doar agenţia Mervani se confruntă cu scăderi ale tranzacţiilor. „Nu am vândut aproape nimic pe segmentul nou de la începutul acestui an. Un motiv, în afară de situaţia economică în general defavorabilă, este şi faptul că ansamblurile noi sunt construite relativ departe de centrul staţiunii”, explică un agent imobiliar local care doreşte să rămână anonim.

Imobilele noi s-au ieftinit anul acesta cu aproximativ 25%. Cele vechi au fost mai puţin afectate, înregistrând o scădere de preţ de doar 15%. „Cei care au dezvoltat proiecte noi doresc să-şi recupereze rapid banii investiţi. Sunt multe proiecte, aşadar concurenţa este mare. Proprietarii de apartamente vechi îşi permit să aştepte mai mult până găsesc un cumpărător şi ţin de preţ”, explică Megelea.

Apartamentele vechi, mai scumpe decât cele noi

Astfel, s-a ajuns la situaţia ca apartamentele noi să fie acum mai ieftine decât cele vechi - chiar dacă diferenţele sunt foarte mici. Tranzacţiile pe segmentul de apartamente vechi sunt şi ele la un nivel foarte scăzut în această perioadă. În cazul unor eventuale tranzacţii, se negociază foarte mult. Nivelul reducerilor la care se ajunge în urma negocierilor este, în multe cazuri, chiar de 20%.

Terenurile, la mare căutare

Cei care vor imobile aici sunt interesaţi în special de case de vacanţă şi vor ca acestea să fie uşor de administrat. Din acest motiv, sunt preferate apartamentele în locul vilelor. Pentru o vilă, costurile cu paza, încălzirea şi tot ce înseamnă întreţinere sunt foarte mari.

Şi piaţa chiriilor a fost afectată de criză. Multe case care până acum erau doar de vânzare au fost scoase şi la închiriere. Pentru apartamentele cu două camere, chiriile medii sunt de 350-400 de euro.

Terenurile potrivite construcţiei sunt foarte căutate în această perioadă. Preţul acestora este de aproximativ 200 de euro pe metru pătrat. „Anul trecut, preţurile acestor terenuri ajungeau şi la valori de 400-500 de euro, însă costurile erau mult umflate. Şi acum găseşti terenuri de 300-500 de euro, dar persoanele care au terenuri la aceste valori nu sunt cu adevărat interesate să vândă”, spun reprezentanţii Mervani. 

Povestea cartierului tău

Plaiul Prahovei este vechea denumire dată poienii ce se întindea de-a lungul văii Prahovei. Schitul Sfântul Nicolae de pe Molomot, actualmente la nord de cartierul Furnica, a fost prima aşezare din Plai. Este atestat documentar în 1581.

Primul drum din această zonă a fost facut de argaţii Mânăstirii şi continuat de austrieci. Pe acest drum apar şi primele hanuri.

Pe la 1890 apar cârciumile sau hanurile mânăstireşti de la Sinaia: Hanul de la Gura Pădurii, Hanul din Valea Iancului şi Hanul la Setu, Izvorul Rece de astăzi.

Comuna Podu Neagului apare în 1852 şi era administrată din Buşteni.

Eforia Spitalelor Civile a fost fondată la Bucureşti de familiile boierilor Cantacuzino şi Ghica cu scopul de a înfiinţa spitale cu asistenţă medicală gratuită. Aceştia cedează Eforiei, ca fond social, o parte dintre moşiile lor printre care şi moşia Furnica cu Mânăstirea Sinaia. Eforia şi primul său efor, prinţul Dimitrie Ghica, sunt fondatorii oraşului de astăzi, dezvoltat foarte mult în timpul lui Carol I.

Sinaia este noul nume al comunei din 1874, când şi Primăria din Buşteni se va muta aici. În 1884 are loc scindarea comunei: comuna urbană Sinaia pe actualul teritoriu şi comuna rurală Predeal cuprinzând Poiana Ţapului, Buşteni, Azuga şi Predealul.

În anul 1901, fiind reşedinţa de vară a Casei Regale, Sinaia a fost concepută ca o staţiune de lux pentru vacanţe şi era supranumită „Perla Carpaţilor”.

Tipuri de locuinţe: vile, case de vacanţă, apartamente de una până la patru camere, vechi şi noi

Centre comerciale: Winmarkt, MiniMax Discount

Transport: autobuz şi maxi-taxi pe o linie principală care străbate tot oraşul. Serviciile, alături de telegondolă, sunt gestionate de compania Transport Urban. Parcul auto cuprinde patru autobuze, 13 microbuze şi şapte microbuze tranzit

Unităţi de învăţământ: două şcoli generale, Colegiul „Mihai Cantacuzino” Sinaia

Clinici şi spitale: Spitalul Orăşenesc, clinica Romgermed

Parcuri: Parcul Dimitrie Ghica, Complexul Peleş

Grad de poluare:
agenţii poluatori nu depăşesc normele în vigoare

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite