Sezon de reduceri la apartamentele noi
0Costul pe metru pătrat a scăzut sub 1.000 de euro în Arad, Constanţa şi Timişoara. Numărul oraşelor în care dezvoltatorii operează diminuări semnificative de preţ, în speranţa de a vinde locuinţele noi, s-a dublat în ultima lună.
Lista oraşelor în care există la vânzare apartamente noi la sub 1.000 de euro pe metru pătrat a fost deschisă de Baia Mare. În martie au apărut asemenea oferte şi în Bacău şi Oradea. Cea mai mare scădere a preţului mediu pe metru pătrat s-a înregistrat în aprilie la apartamentele noi din Cluj.
Dacă la jumătatea lui martie acest cost era 1.160 de euro, astăzi el atinge nivelul de 970 de euro, potrivit unei analize a site-ului imobiliare.ro. Alte oraşe care se situează în prezent sub pragul de 1.000 de euro pe metru pătrat sunt Arad (860 de euro) şi Timişoara (990 de euro). Diminuări de preţuri s-au înregistrat şi în Tîrgu Mureş. Garsonierele sunt mai ieftine cu 3.000 de euro, iar vilele costă cu 40.000 de euro mai puţin faţă de începutul anului.
„Din datele pe care le deţinem, scăderile preţurilor din ultimele luni nu au ca efect creşterea numărului tranzacţiilor”, afirmă Daniel Crainic, marketing manager imobiliare.ro.
Motivele sunt cele cunoscute: blocajul finanicar şi cel psihologic. „Toţi cumpărătorii asteaptă minuni la preţuri. Chiar dacă preţul ar scădea cu încă 10%, tot nu s-ar debloca vânzările. Locuinţele noi se vând extrem de greu chiar şi la oferte incredibile, cu 30% avans şi rată lunară în jurul a 150 de euro fără dobândă”, spune Aurel Vid, manager al agenţiei imobiliare timişorene Sovida.
Revin investitorii speculativi?
În condiţiile actuale ale pieţei, în care preţurile scad de la o lună la alta, nu este exclusă apariţia investitorilor speculativi. „Posesorii de lichidităţi vor cumpăra de la constructor mai multe apartamente, cu reduceri , în rate mici şi le vor vinde mai scump în momentul când piaţa o va permite.
Aceasta a fost situaţia şi la terenuri acum câţiva ani”, opinează Aurel Vid. Un lucru este clar: piaţa a devenit una controlată de cumpărători. „Situaţia actuală este foarte diferită faţă de cea din anii precedenţi. Puterea este deţinută de către cumpărători. Aceştia îşi doresc în primul rând calitate. Cei care vor rezista pe piaţă vor fi nevoiţi să recurgă la o promovare eficientă a ofertelor, punând accentul pe calitate”, explică Daniel Crainic.
Pe lângă diminuarea costurilor în încercarea de a revigora vânzările, investitorii adoptă diverse strategii pentru a-şi limita pierderile. „Dezvoltatorii au scăzut preţurile la proiectele începute şi preferă să închirieze apartamentele terminate, până la revenirea pieţei imobiliare. Alţii încearcă să vândă la roşu”, detaliază Aurel Vid. Reclama la proiecte imobiliare noi prin intermediul televiziunii sau ziarelor este o raritate astăzi.
Publicitate pe internet
Developerii încearcă să atragă clienţii prin alte metode. „Principala cauză a reducerii preţurilor rezidă în faptul că principalii jucători din piaţă, atât dezvoltatori cât şi agenţii imobiliare, sunt nevoiţi să caute soluţii pentru a-şi debloca vânzările. Nu au însă foarte multe căi la dispozitie. Canalele clasice de publicitate cu care s-au obişnuit sunt scumpe, nu le rămâne decât să apeleze la soluţii mai ieftine şi mai eficiente de marketare, care costă mai puţin, şi aici mă refer la internet”, spune Crainic.
În pofida acestei situaţii, preţul mediu pe metru pătrat a crescut în Constanţa şi Iaşi cu 80 de euro. Totuşi, în oraşul de pe litoral valoarea se situează încă sub pragul de 1.000 de euro. Alte amplasamente unde preţurile au crescut în aprilie sunt Bacău şi Suceava.