Cine mai salvează industria auto?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ajutoarele de stat par să fie soluţia de moment, însă, pe termen lung, niciun constructor de autovehicule nu riscă vreun pronostic. General Motors, Ford şi Chrysler au şanse mici să obţină credite guvernamentale, în timp ce UE pregăteşte un program de redresare în valoare de două miliarde de euro.

Temperarea creşterii economice globale, ce îşi are rădăcinile în criza americană a creditelor, a dus la scăderea drastică a cererii de maşini şi i-a determinat pe şefii industriei auto să ceară bani cu împrumut de la stat.

Primii care au apelat la aşa ceva au fost cei trei constructori auto americani, General Motors, Ford şi Chrysler. În Europa, industria se află în declin, însă mai are până la colaps.

Ajutor de două miliarde de euro

Primul constructor auto european care a cerut ajutor de la stat a fost Opel, divizia europeană a americanilor de la General Motors. Preşedintele Opel, Hans Demant, a declarat că fondurile şi garanţiile cerute statului de companie vor fi investite în dezvoltarea producţiei din Germania.

Planul de stimulare economică pregătit de Comisia Europeană (CE) prevede o contribuţie de două miliarde de euro din partea Băncii Europene pentru Investiţii (BEI) pentru susţinerea industriei auto europene.

Astfel, CE propune un parteneriat public-privat cu scopul de a ajuta producătorii auto să dezvolte tehnologii ecologice şi de a încuraja măsuri precum reducerea taxelor pentru vehicule ecologice.

Taxă mai mare pentru autovehiculele vechi

Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) consideră că iniţiativa de suspendare a taxei trebuie susţinută şi prin creşterea semnificativă a taxei de poluare pentru autovehiculele vechi.

APIA mai cere şi instituirea mecanismelor de control fiscal privind evaziunea fiscală realizată în special de către persoanele fizice care se ocupă cu vânzarea de autovehicule şi pentru care nu achită nici impozite pe profit şi nici TVA.

De asemenea, APIA propune realizarea de către RAR a unui control tehnic sever la admiterea în circulaţie, precum şi creşterea numărului de controale în trafic pentru depistarea autovehiculelor cu stare tehnică necorespunzătoare.

Totodată, reprezentanţii APIA susţin obligativitatea realizării de inspecţii tehnice periodice mai frecvent, anual sau bianual, în funcţie de vechime, precum şi majorarea RCA-ului pentru autovehiculele mai vechi de 10 ani.

Vânzările de maşini sunt în declin

Vânzările de maşini în România au înregistrat în primele zece luni din 2008 un declin sever, de peste 30%, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Dacia, cel mai bine vândută marcă de pe piaţa auto românească, a totalizat 5.912 unităţi în luna octombrie, cu 32% mai puţine comparativ cu perioada similară din 2007. În primele zece luni, constructorul de la Mioveni a vândut 67.772 de maşini.

Cel mai bine vândută marcă de import, Skoda, a înregistrat o scădere de 29,3%, la 1.385 de unităţi comercializate în octombrie. Vânzările au totalizat 21.400 de unităţi în intervalul ianuarie-octombrie.

Volkswagen, ocupantul locului al treilea în topul celor mai bine vândute mărci de pe piaţa locală după zece luni (cu un total de 17.946 de automobile) - a înregistrat o scădere de 16,7% în octombrie.

Renault, care ocupă locul patru la zece luni (cu 17.512 livrări), a scăzut cu 42,6%. Dintre mărcile care realizează volume importate în România, scăderi semnificative în octombrie, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, au mai consemnat Chevrolet (-54%), Toyota (-53%), Opel (-46,1%), Peugeot (-45%), Mitsubishi (-38,1%) şi Fiat (-30%). 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite