Doar reducerea accizelor mai poate calma preţurile la carburanţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Creşterea cotaţiilor mondiale şi accizele mari, un cocktail care poate arunca preţul carburanţilor la 5 lei/litru, în perioada următoare Accizele şi taxele reprezintă aproape

Creşterea cotaţiilor mondiale şi accizele mari, un cocktail care poate arunca preţul carburanţilor la 5 lei/litru, în perioada următoare

Accizele şi taxele reprezintă aproape jumătate din preţul la pompă al carburanţilor. Companiile petroliere avertizează din nou că, dacă nu se reduce povara fiscală, preţurile vor continua să crească vertiginos.

Statul va trebui să reducă, în următoarele câteva luni, nivelul accizelor pentru carburanţi, altfel preţul acestora va ajunge la 5 lei pe litru, a declarat, ieri, preşedintele grupului Rompetrol, Dinu Patriciu. El a explicat că piaţa petrolieră românească nu poate fi deconectată de la cea mondială, iar dezechilibrul între resursele de ţiţei şi presiunea pe consum, venită mai ales din partea Asiei, este tot mai accentuat. Situaţia se aplică şi în România, unde producţia de petrol este de circa 4,5 milioane tone pe an, iar consumul este de 14 milioane de tone.

"Singura soluţie este scăderea taxelor asupra produselor petroliere. Accizele trebuie să fie egale şi la benzină, şi la motorină, pentru că acum una este impozitată mai mult decât cealaltă. Această măsură ar trebui luată în următoarele câteva luni, altfel ajungem la un preţ de 5 lei pe litru", a spus Patriciu.

Cotaţia actuală se vede în preţurile viitoare

În acest moment, acciza la benzină este mai mare decât la motorină. Totuşi, creşterea cererii de motorină a făcut ca preţul acesteia să depăşească preţul benzinei.Orice creştere a costului materiei prime de 10% se reflectă într-o majorare cu 5% a preţului la pompă, în maximum 45 de zile. "Azi consumatorii nu plătesc ţiţeiul la 112 dolari pe baril (cotaţia înregistrată la începutul săptămânii - n.r.), ci la 98 dolari pe baril", a adăugat şeful Rompetrol.

Preţul carburanţilor variază acum între 3,7 şi 4,4 lei pe litru, în funcţie de sortimente şi de compania care îi distribuie. Cotaţia ţiţeiului la nivel internaţional a atins în ultimele săptămâni mai multe niveluri-record şi se plasa, ieri, la circa 108 dolari pe baril. Problema reducerii accizelor şi taxelor pentru a contracara creşterile-record ale ţiţeiului a mai fost vehiculată şi în 2005. La momentul respectiv, autorităţile promiteau o amânare a creşterii accizelor, conform calendarului de aliniere la nivelurile europene.

"Nu cred că statul va reduce nivelul actual al accizelor, din cauza problemelor cu bugetul", spune Constantin Tampiza, preşedintele Lukoil România. El admite că, în cazul în care barilul de ţiţei va trece de 120 de dolari, preţul la pompă va putea depăşi şi 5 lei/litru.

"Dar nu cred că anul acesta se va depăşi cotaţia de 120 de dolari pe baril, pentru că asta ar fi un nivel greu de suportat de întreaga economie mondială". Tampiza spune că, în ultimele două luni, compania nu a modificat preţurile pe măsura creşterii cotaţiilor internaţionale, pentru a-şi putea menţine cota de piaţă.

"Am înregistrat pierderi de şase milioane de dolari, dar sperăm să recuperăm pe măsură ce piaţa mondială se va calma". În ce priveşte Petrom, cel mai mare producător de carburanţi, acesta se rezumă la a repeta că preţul produselor petroliere urmează trendul cotaţiilor internaţionale la ţiţei. Cu această motivaţie, Petrom a modificat, de trei ori preţurile, de la începutul anului şi până acum, punând cel puţin 20 de bani în plus la benzine şi motorine.

Investiţie în GPL

Scumpirile din domeniul energetic ar putea duce la găsirea de noi soluţii de aprovizionare mai puţin costisitoare. Spre exemplu, în ce priveşte gazele naturale, se poate adopta varianta gazului petrolier lichefiat (GPL). Dinu Patriciu crede că odată cu majorarea preţului la gaze naturale, soluţia alimentării cu GPL va deveni tot mai competitivă, dacă nu chiar mai ieftină.

Pe de altă parte, omul de afaceri consideră că România nu va mai depinde pentru mult timp de gazele importate din Rusia pentru a-şi acoperi consumul. "Am convingerea că Europa începe să se schimbe şi să aplice alt model de business decât cel ce presupune legarea la un sistem de conducte.

Gazul natural lichefiat (GNL) este o alternativă la sistemul internaţional de conducte. Globalizarea pieţei gazelor ţine de dezvoltarea acestei tehnologii, care evoluează extrem de rapid", a spus Dinu Patriciu, preşedintele Rompetrol.

El a inaugurat ieri la Arad o staţie de îmbuteliere GPL, cu o capacitate anuală de 20.000 de tone, investiţie de peste 10 milioane de euro. Piaţa internă de GPL, din care compania deţine 8%, se ridică acum la 500.000 tone. Jumătate din această piaţă este dat de segmentul de butelii, aflat în scădere uşoară, 40% de autogaz, în creştere anuală cu circa 5%, respectiv cel de propan (combustibil pentru încălzire - n.r.), cu cea mai mare rată de creştere.

Taxele trebuie să fie egale şi la benzină, şi la motorină, pentru că acum una este impozitată mai mult decât cealaltă. Această măsură ar trebui luată în următoarele câteva luni, altfel ajungem la un preţ de 5 lei pe litru.
Dinu Patriciu, preşedinte Rompetrol

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite