De la lupta împotriva poluării la un business înfloritor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Sensibilizarea oamenilor la schimbările climatice a deschis calea afacerilor cu tehnologii şi produse prietenoase cu mediul Cei mai vizionari afacerişti au înţeles din timp că o

Sensibilizarea oamenilor la schimbările climatice a deschis calea afacerilor cu tehnologii şi produse prietenoase cu mediul

Cei mai vizionari afacerişti au înţeles din timp că o industrie care are o dezvoltare asigurată este cea a produselor "curate" sau pe bază de materiale reciclabile. Publicul cumpărător devine şi el din ce în ce mai receptiv la problematica de mediu: piaţa eco-produselor a urcat în Europa de la an la an, uneori chiar şi cu peste 100%.

Crearea unor produse şi tehnologii care să afecteze într-o măsură cât mai mică mediul nu mai este un moft, dacă ţinem cont de schimbările climatice tot mai accentuate din ultimii ani. Dacă pe plan politic se vorbeşte mult şi se face într-o măsură sau alta mai puţin, în lumea afacerilor timpul înseamnă bani. Astfel, de câţiva ani buni a prins contur o piaţă a produselor "prietenoase" cu mediul. Acestea au găsit teren fertil mai ales în ţările în care conştiinţa ecologică este ridicată, ceea ce presupune şi un nivel de trai mai bun.

La nivelul Uniunii Europene, de exemplu, s-a creat, în urmă cu câţiva ani, o marcă (o floare ale cărei petale sunt "steluţele" Uniunii Europene - foto) menită să individualizeze produsele care, pe tot ciclul de viaţă, de la fabricaţie şi până la consumul final, au un impact cât mai redus asupra mediului. Aderarea la eco-marca europeană este voluntară, dar procesul de evaluare a produselor din punctul de vedere al performanţelor de mediu este foarte strict.

Produsele "verzi", comparabile ca preţ cu cele tradiţionale

"Floarea" se regăseşte inscripţionată pe mai mult de 23 de tipuri de produse şi servicii, de la haine, încălţăminte, prosoape, hârtie, produse de curăţare, instalaţii electronice şi electrocasnice, până la produse de grădinărit şi servicii turistice. Preţul acestora este uneori mai mic decât al produselor tradiţionale. La 31 mai 2007, România nu se afla încă pe lista ţărilor în care se fabrică obiecte sau se furnizează servicii sub acest brand.

O piaţă de 800 milioane de euro

Ce înseamnă ca un produs să fie "verde"? În cazul materialelor din bumbac, de exemplu, "floarea" arată că planta a fost crescută într-un mediu organic, nepoluat, şi că produsele pot fi ulterior reciclate. Potrivit datelor CE, cultivarea bumbacului contribuie la aproape un sfert din consumul mondial de pesticide. De aceea, pentru un produs ecologic sunt impuse limite stricte în ceea ce priveşte nivelul de pesticide din fibrele de bumbac.

Numai în anul 2005, până în luna octombrie, conform ultimelor cifre disponibile, piaţa eco-produselor s-a ridicat la aproape 800 milioane de euro, în creştere cu 25%, fiind vândute circa 400 milioane de articole. Potrivit statisticilor CE, şi numărul companiilor care pot aplica "floarea" creşte de la an la an, de la 50 de firme în anul 2000, la circa 280 în 2005, iar lucrurile nu se opresc aici.

În procesul de evaluare a produselor, toate firmele sunt rugate să furnizeze informaţii privind consumul de apă şi energie realizat. În definitiv, economiile de energie conduc la un preţ mai mic la consumator.

Componente auto sau genţi din PET-uri reciclate

Fără a fi neapărat "branduite", preocuparea pentru mediu se regăseşte şi în procesul de fabricaţie a altor produse, precum autoturismele sau banalele poşete. La expoziţia de tehnologii curate din cadrul Green Week, eveniment organizat recent de Comisia Europeană, Marcel Verhagen, manager în cadrul companiei americane GE Plastics (foto), a declarat, pentru "Adevărul", că un potenţial mai mult decât realist în industria auto îl reprezintă utilizarea în construcţia maşinilor a componentelor făcute din plastic reciclat, devenite în acest fel "eco-responsabile". Acestea pot fi folosite în locul sticlei tradiţionale, a aluminiului sau a oţelului, la construirea parbrizului, capotei, uşilor sau aripilor maşinii. "Avantajele ecologice ale unor astfel de materiale sunt că, fiind mai uşoare, reduc greutatea maşinii şi, implicit, consumul de carburant, de unde rezultă o poluare mai redusă", a explicat Verhagen. (Foto: Din banalele PET-uri reciclate, GE Plastics produce materia primă pentru viitoarele componente auto)

Pe de altă parte, o companie din Olanda a avut o idee de afaceri de a confecţiona genţi din plastic reciclat ("Ragbags"), colectat de aşa-numiţii "ragpickers", "culegătorii de zdrenţe" din mahalalele din New Delhi.

Preocuparea pentru mediu se învaţă din şcoală

Sub sloganul "Idei de primă clasă pentru obiecte la mâna a doua", elevii departamentului de design şi amenajări interioare al unui colegiu din Belgia au dezvoltat programul "reMix!", prin care, combinând obiecte - cumpărate cu unu-doi euro din magazine second-hand - creează un nou produs. Ce obiecte noi au luat viaţă? Extremităţile decupate ale unei căzi au devenit două scaune, un cântar electronic s-a transformat într-un scaun pe care, aşezându-te, îţi vezi şi greutatea, şi multe altele. "Încercăm să inspirăm oamenii să refolosească obiectele şi nu să le arunce imediat", a declarat, pentru "Adevărul", Anja Louisa Desmet, elevă a Katholieke Hogeschool.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite