Doar una din 10 firme româneşti îşi "spionează" concurenţa

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În Europa, 80% din companii au departamente speciale de investigaţii în care lucrează sute de oameni Urmărirea îndeaproape a concurenţei, culegerea de informaţii relevante pentru

În Europa, 80% din companii au departamente speciale de investigaţii în care lucrează sute de oameni

Urmărirea îndeaproape a concurenţei, culegerea de informaţii relevante pentru piaţa în care evoluează firma şi utilizarea acestor date în scopul dezvoltării afacerii este o practică larg răspândită în companiile multinaţionale mari din Occident. În România însă, funcţia de "Intelligence" se regăseşte în mai puţin de 10% din agenţii economici.

Potrivit estimărilor societăţii Intell Competitiv, specializată în promovarea conceptului de competitivitate bazată pe informaţie, peste 80% din companiile mari îşi urmăresc atent firmele direct concurente (inclusiv pe clienţii acestora) şi formează baze de date cu analize şi studii de piaţă, articole din presă, pagini web etc. Această funcţie, numită "Intelligence", este apoi utilizată continuu în orientările strategice ale businessului, contribuind hotărâtor la dezvoltarea companiei şi, mai ales, la prevenirea unor surprize neplăcute.

Angajaţii pleacă, informaţiile rămân

"În mai multe ţări dezvoltate, statul susţine prin programe naţionale implementarea Intelligence-ului, iar universităţile organizează masterate cu această specializare", ne-a declarat, ieri, dr. Vasile Păun, senior consultant la Intell Competitiv. El a arătat că în România - prin comparaţie - lipsesc instrumentele de management strategic şi "foarte puţine companii îşi planifică acţiunile pe bază de informaţii". În firmele active din punctul de vedere Intelligence se organizează portaluri interne (de preferat, pe intranetul companiei), pe care se stochează datele culese de angajaţi privind concurenţa, evoluţiile de pe piaţa de profil, articolele din mass-media, de pe internet ori din alte surse. Principalul avantaj al stocării de date constă în faptul că informaţiile rămân în firmă, nu "pleacă" odată cu salariaţii care, din diverse motive, părăsesc organizaţia. În plus, este evident că a şti (aproape) totul despre firmele concurente şi tendinţele pieţei aduce avantaje certe în bătălia pentru cucerirea pieţei. "Rămâne la latitudinea echipei manageriale să folosească aceste arme; dacă nu se şi aplică acele măsuri care se impun în urma respectivelor informări, totul a fost în zadar", a mai spus Vasile Păun.

Inteligenţa economică, prea puţin utilizată în România

"Capabilităţile informaţionale sunt foarte reduse, majoritatea companiilor duc lipsă de competenţe, abilităţi şi resurse necesare pentru culegerea şi prelucrarea informaţiilor şi elaborarea strategiilor competitive. De aceea, devine imperativă dezvoltarea inteligenţei economice a liderilor şi factorilor de decizie din companiile româneşti", a apreciat reprezentantul Intell Competitiv. El a lansat astfel proiectul denumit "Competitivitate prin informaţie", în cadrul unui curs "open" care s-a desfăşurat, ieri, la Bucureşti. Proiectul prevede constituirea unei structuri de coordonare şi interfaţă între organizaţiile mediului de afaceri şi unităţile economice, un mecanism prin care managementul riscurilor şi oportunităţilor de afaceri să se realizeze în mod concertat.

Cel mai bun mod de a câştiga lupta cu competitorii este să-i monitorizezi, să-i cunoşti îndeaproape şi să nu iniţiezi atacuri
dr. Vasile Păun
Senior Consultant Intell Competitiv

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite