Zborurile low-cost ameninţă afacerile transportatorilor rutieri

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pentru a contracara această ofensivă, companiile auto din domeniu îşi diversifică rutele şi destinaţiile Expansiunea companiilor aeriene de tip low-cost şi preţurile scăzute

Pentru a contracara această ofensivă, companiile auto din domeniu îşi diversifică rutele şi destinaţiile

Expansiunea companiilor aeriene de tip low-cost şi preţurile scăzute practicate reprezintă ameninţări tot mai serioase pentru transportatorii rutieri. Noi strategii de dezvoltare, dublate de o politică flexibilă de preţ în ceea ce priveşte transportul terestru sunt principalele măsuri cu care jucătorii din domeniu speră să atenueze impactul acestei competiţii din ce în ce mai dure.

"Anul 2007 a adus, odată cu liberalizarea transportului aerian, şi problema concurenţei din ce în ce mai mare pentru toţi transportatorii, indiferent de mijlocul de transport: avion, autocar sau tren. Aşa cum ne aşteptam, cea mai spectaculoasă evoluţie au avut-o companiile aeriene low-cost, care, în cea mai mare parte, au preluat din segmentul de piaţă reprezentat de pasagerii care călătoreau tradiţional cu autocarul", a declarat, pentru "Adevărul", Dragoş Anastasiu, preşedintele companiei de transport intern şi internaţional, Eurolines.

Businessurile principalilor operatori de transport terestru încep să scârţâie exact pe partea care le-a adus, până în prezent, cele mai mari câştiguri. Este vorba de Spania, Germania şi Italia, ţări în care lucrează majoritatea românilor plecaţi peste graniţă, şi care, pe fondul veniturilor consistente, preferă un zbor de câteva ore, în detrimentul unei călătorii de 24 de ore cu autocarul.

Spania, Germania şi Italia, cele mai afectate pieţe

"Cele mai afectate pieţe au fost Spania, Germania şi Italia, acolo unde şi capacitatea de transport aerian s-a majorat semnificativ", spune Anastasiu. Chiar şi aşa, însă, evoluţia numărului de persoane transportate este în creştere, şi pe fondul creşterii traficului de pasageri către ţările din Europa de Vest ca urmare a aderării României la Uniunea Europeană. Atât la nivelul Eurolines, cât şi la nivelul Atlassib, aceste cifre sunt în creştere. "Deşi numărul transportatorilor aerieni a crescut, numărul de pasageri transportaţi de companie Eurolines nu numai că nu a scăzut, dar, în primele patru luni ale anului 2007, a înregistrat o creştere de 21% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut", a precizat Anastasiu. Creşterea a fost însă înregistrată şi ca urmare a extinderii rutelor de transport la nivel naţional. În opinia sa, avantajul companiilor de transport terestru în faţa transporturilor aeriene este evident atunci când vine vorba de situaţia existentă la nivel local.

Noi destinaţii terestre pentru a contracara zborurile low-cost

"Eurolines are o reţea extinsă de rute pe întreg teritoriul României, reuşind să preia pasageri din 50 de destinaţii. Prin comparaţie, companiile aeriene au ca punct de colectare 12 aeroporturi interne şi internaţionale", susţine reprezentantul Eurolines.

Pentru a atenua eventualul impact pe care expansiunea zborurilor low-cost este de aşteptat să îl aibă asupra transportului terestru de persoane, companiile implicate direct în acest proces au recurs la diversificarea destinaţiilor. "În anul 2006, Eurolines a transportat 130.000 de pasageri. Pentru anul în curs, ne-am planificat o creştere cu 25% a acestui număr, cifră realistă având în vedere evoluţia din primele luni, precum şi faptul că, începând cu luna iunie, am crescut atât numărul de frecvenţe operate către destinaţiile trandiţionale, dar am deschis şi rute noi către piaţa Italia, iar în viitorul apropiat, către Grecia", a declarat Anastasiu. De cealaltă parte, Ilie Carabulea, preşedintele Atlassib, spune că a păstrat destinaţiile obişnuite precum Italia, Germania, Spania, Belgia, Republica Moldova, în paralel însă cu introducerea unor noi rute, în speţă Grecia şi Anglia.

Operatorii aerieni, favoriţi în această competiţie

Deşi pentru moment, cifrele de pe hârtie arată încă bine la nivelul transportului terestru, pe termen mediu şi lung, specialiştii din domeniu consideră că mingea se află în terenul operatorilor de zboruri low-cost. "Dacă în următorul interval de timp companiile de transport aerien de tip low-cost vor face investiţii considerabile pentru a-şi îmbunătăţi imaginea, şi, implicit, pentru a câştiga încrederea clienţilor, veniturile pe acest segment vor creşte considerabil", a precizat Augustin Hagiu, preşedintele Asociaţiei Transportatorilor Rutieri din România. Şi asta în detrimentul companiilor de transport terestru care vor fi nevoite să-şi concentreze activitatea la nivelul pieţei interne. "Este foarte posibil ca, pe fondul dezvoltării transporturilor aeriene, operatorii tereştri să-şi restrângă activitatea pe plan naţional şi chiar în zonele limitrofe, gen Bulgaria, Serbia, Muntenegru sau Ucraina", susţine Hagiu. Un atu al transporturilor terestre este acela referitor la preţ. Anastasiu consideră că, oricât de mici ar fi tarifele practicate de o companie low-cost, din cauza taxelor adiacente - de aeroport, petrol, securitate - costul final al unui bilet va fi tot timpul mai mare în cazul avionului, faţă de autocar.

Companiile de transport îşi diversifică serviciile

Apariţia unei astfel de concurenţe care să determine în timp o stagnare a afacerilor a fost intuită de Eurolines încă din 2003, când a introdus activitatea de ticketing. "Ca pondere în cifra de afaceri a companiei, în prima parte a anului 2007, vânzările de transport aerian reprezintă 47%, vânzările de servicii turistice - 25%, iar activitatea de vânzare transport rutier - 23%. Ca pondere în venituri însă, transportul rutier are contribuţia cea mai mare, respectiv 80%", spune Anastasiu. În replică, preşedintele Atlassib, Ilie Carabulea, a anunţat că-şi va înfiinţa propria firmă de transporturi aeriene.

Companiile aeriene low-cost au preluat din segmentul de piaţă reprezentat de pasagerii care tradiţional călătoreau cu autocarul
Dragoş Anastasiu,
preşedinte Eurolines

Este foarte posibil ca operatorii tereştri să-şi restrângă activitatea pe plan naţional şi chiar în zonele limitrofe
Augustin Hagiu,
preşedintele Asociaţiei Transportatorilor Rutieri din România

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite