Vânzările de băuturi energizante s-au dublat în anul 2006

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Principalii jucători mizează pe un potenţial enorm de dezvoltare, anul trecut piaţa de profil depăşind 14 milioane de euro Estimată la o valoare de aproape 14 milioane de euro, piaţa

Principalii jucători mizează pe un potenţial enorm de dezvoltare, anul trecut piaţa de profil depăşind 14 milioane de euro

Estimată la o valoare de aproape 14 milioane de euro, piaţa băuturilor energizante din România se află de-abia la începutul perioadei de creştere. Evoluţia pozitivă a acestui segment va fi resimţită, însă, de doar cinci companii care deţin împreună peste 90% din piaţă.

Primele două poziţii sunt ocupate de două nume recunoscute la nivel internaţional - Red Bull Austria şi Coca Cola, ce comercializează băutura energizantă Red Bull, şi respectiv Burn. Urmează compania Pepsi, cu băutura Pepsi X, şi Spitz Austria-Red Force.

Poziţia de lider pe care compania austriacă o deţine la nivel internaţional se menţine şi în ţara noastră, unde deţine o cotă valorică de 60%. Anul trecut, distribuitorul celebrei băuturi a înregistrat o cifră de afaceri de peste 16 milioane de euro, faţă de 10 milioane de euro în 2005.

Vânzări de 2,4 milioane de litri, în 2006

Tendinţa de creştere se menţine şi în prima parte a anului în curs, când afacerile distribuitorului de băuturi energizante Red Bull s-au majorat cu 35%, faţă de perioada similară a anului trecut. Potrivit oficialilor companiei, piaţa de profil este una dinamică, care îşi va menţine trendul consemnat de studiile de cercetare la finele anului trecut.

Astfel, potrivit datelor furnizate de compania de cercetare AC Nielsen, în 2006, piaţa băuturilor energizante a crescut în valoare cu 107,8 puncte procentuale faţă de 2005, până la valoarea de 46.704,8 mii lei, respectiv 2,4 milioane litri în volum. "Categoria băuturilor energizante s-a dezvoltat foarte mult în ultimii doi-trei ani.

Piaţa de profil are o dezvoltare dinamică, ţinând cont de faptul că cerinţa pentru acest produs este din ce în ce mai mare şi că, pe lângă marii jucători de pe piaţă, au apărut în ultimul timp şi alţi producători - atât locali, cât şi cei care aduc produse din import", a declarat, pentru "Adevărul", Mugurel Rădulescu, director de comunicare în cadrul Coca-Cola HBC România, companie ce comercializează pe piaţa locală băutura energizantă Burn.

Consumul pe cap de locuitor, mult mai scăzut decât în Europa

Potrivit lui Rădulescu, România a fost a patra ţară din lume în care Coca-Cola a lansat acest produs, după Australia, Marea Britania şi Noua Zeelandă. "În România, această categorie a apărut mai târziu decât în celelalte ţări,  nefiind, astfel, încă atât de dezvoltată, dar piaţa are potenţial mare de creştere", a precizat Rădulescu.

În ceea ce priveşte consumul pe cap de locuitor, acesta este unul destul de scăzut în comparaţie cu cel din alte ţări europene. În timp ce un român consumă mai puţin de jumătate de cutie (250 ml) pe an, austriecii ajung anual şi la 17 cutii pe cap de locuitor.

Cele mai mari pieţe din Europa au fost în 2005, în Marea Britanie, Franţa, Germania şi Spania. Însă românul începe să prindă gustul acestor energizante, iar piaţa creşte considerabil de la an la an.

Românii încep să consume băuturi energizante şi acasă

Locurile preferate pentru achiziţionarea acestor băuturi sunt terasele şi barurile, peste 36% din cantitatea totală de energizante vândută în 2006 fiind distribuită prin intermediul acestor puncte. Procentul se află totuşi în scădere faţă de anul 2005, când vânzările prin intermediul barurilor au atins peste 41% din total. Evoluţia arată însă că românul începe să consume acest tip de băutură şi acasă, şi nu numai atunci când iese la distracţie.

"Peste tot în lume, categoria de băuturi energizante se adresează aceluiaşi tip de consumatori, în speţă adulţilor care sunt mereu în căutare de lucruri şi  experienţe noi, sunt foarte activi şi cărora le place să se distreze", spune oficialul Coca Cola România.

În ordinea ponderii în vânzări, urmează hipermaketurile şi supermarketurile ce au comercializat aproximativ 32% din volumul total, faţă de 29,5%, în 2005. Vânzările din magazinele alimentare sunt şi ele semnificative, ocupând o cotă de 31 de puncte procentuale din total, în creştere faţă de 2005, când a ajuns la 28,9%, potrivit datelor AC Nielsen. În ceea ce priveşte preferinţa cumpărătorului pentru ambalaj, doza de aluminiu este cea mai căutată. Astfel, 82,85% din cantitatea totală vândută în 2006 a fost ambalată în doze de aluminiu, în timp ce doar 15,09% a fost comercializată la PET.

Energizantele, cea mai mare creştere de vânzări în 2006

Segmentul de băuturi energizante, deşi încă în perioadă de pionerat pe piaţa locală, a înregistrat anul trecut cea mai mare rată de creştere a vânzărilor dintre toate băuturile comercializate la nivel naţional. Astfel, cu un avans de 119,3% faţă de 2005, energizante le au devansat băuturile de tip Ice Tea, care au avut un avans de 90%, dar şi vânzările de ape minerale, sucuri şi vin. Cele mai căutate au fost băuturile ambalate la 0,25 litri, care ocupă peste 80% din totalul tipurilor de ambalaj.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite