Vânătoarea şi fructele de pădure cresc afacerile Romsilva

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Compania silvică deţine o fabrică de îmbuteliere a sucurilor naturale, opt păstrăvării şi 250 de cabane pe care le închiriază. Regia Naţională a Pădurilor - Romsilva obţine anual o

Compania silvică deţine o fabrică de îmbuteliere a sucurilor naturale, opt păstrăvării şi 250 de cabane pe care le închiriază.

Regia Naţională a Pădurilor - Romsilva obţine anual o cifră de afaceri de peste 280 milioane de euro. Circa 80% din venituri sunt asigurate din vânzarea şi prelucrarea lemnului, însă Romsilva obţine câştiguri considerabile şi din alte activităţi conexe. Profitul companiei s-a ridicat în 2006 la 20 milioane de euro, iar pentru acest an acesta este preconizat la 25 milioane de euro.

Companie de stat, Romsilva încearcă să-şi fructifice la maximum activităţile ce-i revin şi să le transforme în profituri, la fel ca orice companie privată. "Deşi sunt segmente din care nu obţinem un randament foarte mare, nu ne permitem să nu le valorificăm.

De exemplu, dacă avem fructe de pădure, cum să nu le culegem, să nu le vindem sau să nu le îndreptăm către fabricile care au nevoie de aşa ceva", a declarat pentru "Adevărul", Cristian Apostol, director în cadrul direcţiei Strategii, Marketing şi Cooperare Internaţională din cadrul Romsilva.
Parteneriatul cu o structură privată ar aduce mai mult profit

Deşi a desfiinţat ceea ce era neprofitabil sau nu întrunea standardele europene, regia pădurilor are în prezent în portofoliu fabrica Silvafruct, care nu este încă pe profit. Înfiinţată în 2003, fabrica de sucuri naturale de la Piatra-Neamţ deţine o capacitate de îmbuteliere de 1,5 milioane sticle şi are una dintre cele mai performante linii tehnologice, de ambalat aseptic, putând prelucra anual 400 de tone de fructe.

Pentru că a fost constant pe pierderi din cauza unei distribuţii nu tocmai eficiente, din 2005 s-a propus o altă strategie pentru fabrică. Astfel, sucurile ambalate la sticle de 0,5 litri (pentru a putea fi vândute şi în baruri) au ajuns şi pe rafturile unor retaileri (Carrefour şi Metro).

Cu toate că nu au conservanţi şi sunt 100% naturale, produsele nu sunt încă suficient cunoscute pe piaţă. "Nu putem încă exporta pentru că nu facem cantităţi mari. Ca să reduc costurile destul de mari ale fabricii, ar trebui să producem mult.

Dacă am avea cantităţi mari, am putea merge şi cu preţuri mai mici", mai spune Apostol. Soluţia de salvare pe care o vede conducerea Romsilva este asocierea cu un partener privat pentru a se putea face investiţii, preconizate la minimum 400.000 de euro şi a se extinde. În prezent, s-a decis dezafectarea unui depozit pentru a se putea extinde fabrica.

Exportul de fructe se ridică la peste patru milioane de euro

Exploatarea fructelor nu se opreşte însă aici, Romsilva având o activitate intensă şi pe partea de export. Astfel, anul acesta, valoarea exporturilor se va ridica la peste 4 milioane de euro. Din totalul de 4.300 de tone de fructe achiziţionate în această campanie, în speţă afine, zmeură, mure, măceşe, porumbe, păducel, Romsilva a livrat în Uniunea Europeană circa 2.700 de tone, principalele ţări în care au ajuns aceste fructe fiind Germania, Olanda şi Austria.

Potrivit datelor furnizate, încasările realizate din livrarea fructelor de pădure intracomunitar au depăşit 3,25 milioane de euro, estimându-se încasarea a încă un milion de euro, cel puţin, până la încheierea campaniei. "Rata profitului nu a depăşit în această campanie 8-9% şi din cauza preţului de achiziţie a fructelor de pădure, confruntându-ne tot mai mult cu lipsa forţei de muncă dispusă să se angajeze în activitatea de achiziţie a fructelor din ţară", a precizat oficialul Romsilva.

În acest an, unele sortimente de fructe de pădure au înregistrat o creştere a preţului de vânzare pe piaţa intracomunitară, comparativ cu anul 2006, în timp ce pentru altele - afină - acestea au scăzut, în principal pe fondul concurenţei unor ţări precum Moldova, Rusia, Ucraina, Belarus sau Armenia, care au oferit cantităţi importante de fructe de pădure la preţuri mici.

Principalele produse exportate rămân însă cele din lemn, urmate de fructele de pădure şi de vânătorile cu străinii.

3.000 de persoane vânează anual în pădurile din România

Activitatea de vânătoare, în urma căreia se obţine anual o cifră de afaceri de 4 milioane de euro, contribuie şi ea la la rotunjirea veniturilor Romsilva. Numărul vânătorilor care aleg pădurile din România este cuprins anual între 2.500-3.000 de persoane/an. Ţările din care provin sunt Spania, Italia, Germania, Austria, Ungaria, Rusia etc.

Tariful de vânare perceput de către Compania Naţională asigură vânătorului dreptul de proprietate asupra trofeului. Însă, carnea astfel rezultată poate fi şi valorificată. La nivelul anului 2006, în urma acţiunilor de vânătoare derulate de RNP Romsilva, cu vânători străini, români şi personalul propriu pentru selecţie, a rezultat şi s-a valorificat cantitatea de 290 tone carne de vânat. Aceasta a contribuit cu circa 13% la veniturile totale ale activităţii de vânătoare.

Piscicultura asigură şi ea o cifră de afaceri de 3 milioane de euro/an. Afacerea ar putea fi mai consistentă dacă şi capacităţile de producţie ar fi mai mari. În prezent, Romsilva dispune doar de opt păstrăvării, anual fiind valorificate circa 900 tone de păstrăv. În ceea ce priveşte veniturile realizate din exploatarea culturilor de ciuperci comestibile, acestea sunt realizate din perceperea de taxe de cesionare a dreptului de recoltare pentru firmele private, mult mai flexibile în stabilirea preţului de achiziţie.

În plus, Romsilva comercializează anual în preajma Sărbătorilor de Iarnă 100.000-150.000 de brazi, la un preţ mediu de pornire din cantoanele forestiere de circa 15-20 lei. Din turism, Romsilva câştigă 600.000 de euro/an, prin închierea celor 250 de cabane aflate pe drumuri forestiere, dar într-un cadru natural deosebit.

În prezent, pentru o rezervare la una dintre cabanele Romsilva trebuie sunat la direcţiile judeţene, asta în cazul în care se ştie de existenţa acestora. Însă din ianuarie 2008, Romsilva intenţionează să pună la punct un sistem electronic de rezervare online.

Afacerile Romsilva în cifre

Cifra de afaceri pe 2006 - 280 milioane de euro,
adică 0,3% din PIB-ul României
80% din această valoare este asigurată de exploatarea lemnului şi a produselor din lemn
5 milioane de euro/an, valoarea vânzărilor
din fructe de pădure
4 milioane de euro - cifra de afaceri realizată
din vânat
3 milioane de euro realizează Romsilva din piscicultură
Aproximativ 15 milioane de euro/an, din producerea cherestelei
600.000 de euro, cifra de afaceri realizată din turism (închirierea cabanelor de vânătoare)
500.000 de euro, cifra de afaceri din vânzarea
ciupercilor şi a plantelor medicinale

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite