Uleiul de cânepă, cel mai nou business din România

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Începând din luna august a acestui an, în farmacii şi magazine naturiste se vor găsi produse pe bază de ulei de cânepă "made in Salonta" Dan Lăzărescu, fost acţionar al companiei

Începând din luna august a acestui an, în farmacii şi magazine naturiste se vor găsi produse pe bază de ulei de cânepă "made in Salonta"

Dan Lăzărescu, fost acţionar al companiei Medicover, s-a lăsat de servicii medicale private şi s-a apucat de produse naturiste. Mai exact, a deschis o fabrică de ulei de cânepă tocmai la Salonta, în judeţul Bihor.

La început, businessul a fost gândit doar pentru export, însă trendul alimentaţiei sănătoase, succesul pe care îl au suplimentele nutritive în România şi "revoluţia omega 3 şi omega 6" care a atins şi ţara noastră l-au determinat să creeze şi o piaţă autohtonă de desfacere. Şi uite aşa, cu o investiţie de 1,4 milioane de euro, din care SAPARD a rambursat jumătate, Lăzărescu a construit un brand 100% românesc, Canah.

Ideea businessului a pornit de la o carte, "Totul despre cânepă", pe care Lăzărescu a citit-o acum câţiva ani şi a rămas puternic impresionat de multiplele posibilităţi de valorificare ale acestei plante-minune. Nu e vorba de acea cânepă din care se face canabisul, ci de o verişoară a ei, care conţine un nivel de substanţă halucinogenă extrem de mic, undeva sub 0,1%, nivel acceptat de lege.

Astfel, promotorul afacerii a aflat că din cânepă se pot face creme de corp, ulei, făină, lapte, medicamente şi multe alte produse. În Canada şi SUA, produsele pe bază de ulei, lapte şi făină de cânepă există de peste 10 ani şi se vând extrem de bine.

Cel puţin în Canada, vânzările acestor produse au crescut spectaculos în ultimii ani. Există şi în UE câţiva distribuitori şi producători de ulei, capsule - suplimente nutritive, făinoase sau lapte, însă aceştia nu au ajuns la volumul producţiei şi vânzărilor din Canada. Bineînţeles că în legislaţia românească în domeniu nu erau stipulate nicăieri prevederi legate de procesarea seminţelor de cânepă, însă, după multă umblătură, teste peste teste, derogări de la lege, aprobări şi controale, la Salonta s-a construit prima fabrică de ulei de cânepă.
250 de hectare de cânepă, o presă şi şapte angajaţi

De ce la Salonta? Oana Suciu, directorul de dezvoltare al companiei Canah International, spune că în zona de vest a ţării există o tradiţie în cultivarea cânepii. Astfel, s-au concesionat de la Primăria Salonta 30.000 de metri pătraţi pe care s-a construit fabrica.

Cânepa este plantată pe 250 de hectare de teren, aparţinând localnicilor. În fabrică lucrează doar şapte angajaţi care au învăţat destul de repede cum se lucrează cu cânepa. Utilajele de procesare au fost aduse din Germania, iar personalul a beneficiat de instrucţiuni tot de la nemţi. Ambalajele, care sunt destul de scumpe, au fost cumpărate din Italia.

Sticluţele în care se îmbuteliază uleiul reprezintă aproximativ 25% din preţul final al produsului. Sunt confecţionate dintr-o sticlă tratată care fereşte produsul de căldură şi lumină, cei mai mari duşmani ai compuşilor de omega 3 şi omega 6. Astfel, investiţia iniţială, cu tot cu ambalajele importate din Italia, s-a ridicat undeva la 1,7 milioane de euro.

Ce are atât de special uleiul de cânepă? Este singurul ulei vegetal cu conţinut de peste 89% acizi graşi polinesaturaţi, iar seminţele sunt singura sursă vegetală care conţine toţi aminoacizii esenţiali, având un conţinut de proteine de peste 30%.

"Seminţele le cumpărăm de la cultivatori locali, cu care avem încheiate contracte prin care le asigurăm preluarea întregii recolte. În plus, le furnizăm seminţele pentru însămânţare, care, fiind vorba de cânepă, trebuie să fie certificate, verificate etc.", spune Oana Suciu.

Produsele Canah vor fi în farmacii şi magazine naturiste

Pentru început, Canah a scos pe piaţă doar două produse: sticluţele de ulei de gramaje diferite, care se pot folosi la salate, şi pilule în sticluţe mici, ca de medicamente care se iau pentru tratarea dereglărilor hormonale, probleme cardiovasculare, boli de piele sau colesterol ridicat.

"Începând cu această iarnă, ne-am propus să lansăm un ulei natural, fabricat manual pe bază de ulei de cânepă şi un ulei de corp", spune Oana Suciu.

Pe piaţa românească, Canah a convins datorită incidenţei bolilor cardiovasculare, metabolice, diabet, dermatite atopice sau probleme ale sistemului nervos. Ideea e că există o tendinţă clară a oamenilor de a se îndrepta spre tratamente narturiste, care nu au efecte secundare şi care pot fi folosite chiar în scopuri preventive.
"Iniţial, nu am luat în considerare piaţa din România, fiind axaţi pe exportul uleiului vrac.

În timpul construcţiilor la fabrică însă am avut feedback pozitiv din ţară şi am decis să încercăm crearea unei pieţe locale. Este cu siguranţă o nişă, însă construim de la zero, consideră Suciu. Distribuţia se va realiza în farmacii şi în magazine naturiste, începând cu luna august.

În acest moment, există posibilitatea ca aceste produse să fie comandate pe internet, iar plata să se realizeze cu cardul prin sistemul Epayment.

În Italia, Canah are deja produse în câteva farmacii din Roma. În spaţiul UE, avem concurenţă directă, însă noi ne diferenţiem prin calitatea uleiului şi packaging premium.

Riscurile afacerii cu ulei de cânepă

Cel mai mare risc îl reprezintă materia primă, din mai multe puncte de vedere. Vorbim despre agricultură, despre plante care cresc dacă au toate condiţiile necesare şi seceta care afectează toată agricultura din România. Din fericire, cânepa nu este o plantă pretenţioasă şi sensibilă, nu necesită multă apă decât când germinează în aprilie/mai şi când înfloreşte la sfârşitul verii.

-Este un produs total nou, care se va lansa pe o piaţă foarte puţin receptivă la astfel de produse, dar cu un potenţial de creştere în viitor. Pentru a recupera banii investiţi într-un timp scurt, trebuie să ai contracte cu beneficiari externi.
-Nu sunt mulţi agricultori care doresc să încerce cultivarea cânepii şi majoritatea se bazează pe subvenţiile de la stat, care în anul 2007 nu se acordă pentru cânepa industrială.
-Legislaţia este greoaie. Fiind un domeniu nou, autorizarea unei astfel de fabrici, avizarea produselor se realizează extrem de greu. În plus, cânepa, ca aliment nutritiv, nu apare în nicio lege românească, ea fiind trecută doar ca materie primă pentru fibre.

Afacerea, în cifre

-Capacitatea proiectată a fabricii este de a procesa 1.000 tone seminţe pe an. Asta înseamnă  echivalentul a 250 tone ulei/an.
-Cifra de afaceri pentru anul 2007 este estimată la peste 500.000 de euro. Pentru 2008 şi 2009, Canah estimează o cifră de afaceri de aproape 3 milioane de euro.
-De pe un hectar se recoltează, în medie, 500-600 kg seminţe.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite