Ţigările, berea şi răcoritoarele domină piaţa românească a bunurilor de larg consum

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Clasamentul celor mai comercializate produse a fost întocmit în funcţie de valoarea vânzărilor din sectorul de retail Primele zece pieţe ca valoare a vânzărilor din comerţul cu

Clasamentul celor mai comercializate produse a fost întocmit în funcţie de valoarea vânzărilor din sectorul de retail

Primele zece pieţe ca valoare a vânzărilor din comerţul cu amănuntul au cumulat, la finele anului 2006, vânzări de peste 10,6 miliarde de lei (peste 3 miliarde de euro), în creştere cu 23% faţă de anul anterior, potrivit unui studiu realizat de ACNielsen România.

O radiografie a vânzărilor de bunuri de larg consum din comerţul cu amănuntul arată stilul "sănătos" de viaţă al românilor, în cursul anului trecut. Dintr-un total de 120 de categorii de bunuri de consum auditate, pe primele trei locuri în topul celor mai vândute bunuri de larg consum figurează ţigările, berea şi băuturile răcoritoare. Pe următoarele locuri în top zece s-au situat mezelurile, apa minerală, detergenţii, cafeaua, ciocolata, băuturile răcoritoare naturale (necarbonatate) şi iaurtul. Clasamentul a fost întocmit în funcţie de valoarea vânzărilor, luând în considerare doar canalul de retail, fără a ţine cont de vânzările în sistemul HoReCa (hoteluri, restaurante, cafenele).

Piaţa ţigaretelor ocupă prima poziţie în top

Piaţa bunurilor de larg consum a consemnat în ultimii ani cel mai mare ritm de creştere, cu un vârf al vânzărilor înregistrat în anul 2005, fapt ce se poate explica prin expansiunea fără precedent a formelor moderne de comerţ, a diversificării ofertei existente pe piaţă şi a emancipării gusturilor consumatorilor, precum şi prin creşterea puterii de cumpărare a populaţiei, a accesului facil la creditul de consum şi a intrărilor de valută în ţară din partea românilor care lucrează în străinătate. În acest context, există segmente de piaţă care au înregistrat un boom în vânzări în ultimii ani, deşi, în perioada anterioară, acestea s-au caracterizat printr-un consum destul de redus. Aceste tendinţe au atras schimbări importante în piaţa bunurilor de larg consum. Clasamentul întocmit anual de ACNielsen indică ca principale schimbări la nivelul anului 2006, faţă de 2005, atât creşterea în valoare a pieţei, cât şi schimbări în ierarhia primelor zece pieţe. Astfel, piaţa băuturilor alcoolice, care s-a situat, în anul 2005, pe poziţia a zecea din punct de vedere a valorii vânzărilor, a pierdut procente importante în 2006, fiind devansată de piaţa iaurturilor. De asemenea, topul întocmit pe baza valorii vânzărilor include, în 2006, o categorie nouă, respectiv cea a băuturilor răcoritoare necarbonatate, care îşi adjudecă poziţia a noua, în timp ce în anul anterior acest loc a fost ocupat de categoria mezeluri (cârnaţi).

Piaţa ţigaretelor ocupă primul loc în topul celor mai vândute bunuri de larg consum, în anul 2006, fapt ce confirmă, încă o dată, teoria conform căreia românii sunt printre cei mai împătimiţi fumători din Europa, ocupând locul doi ca număr de fumători. În atare condiţii, nu e de mirare că piaţa românească a ţigaretelor a ajuns la valoarea de circa 4,3 miliarde de lei (1,22 miliarde de euro), în creştere cu aproximativ 15% faţă de anul precedent, când vânzările au totalizat 3,74 miliarde de lei. De altfel, vânzările de ţigări realizate în 2006 sunt echivalente cu valoarea cumulată a încasărilor următoarelor patru categorii de bunuri de larg consum (bere, băuturi răcoritoare carbonatate, salam şi apă minerală). Cu un volum estimat anul trecut la 1,6 milioane de hectolitri şi o creştere în volum de circa 14%, în anul 2006, faţă de 2005, piaţa românească a berii ocupă, pentru al doilea an consecutiv, locul doi ca valoare în topul celor mai vândute bunuri de larg consum. Potrivit studiului ACNielsen, vânzările de bere pe segmentul de retail au avansat, în anul 2006, cu circa 30% faţă de anul precedent, ajungând la valoarea de 1,8 miliarde lei (circa 500 milioane de euro). Potrivit Asociaţiei Berarii României, care reuneşte cei mai importanţi producători de bere, piaţa românească a berii este dominată de berea blondă tip Pils, restul sortimentelor fiind prezente în cantităţi foarte mici. De asemenea, producătorii estimează o majorare importantă a consumului de bere la sticlă şi draft, precum şi continuarea ritmului ascendent înregistrat de berea îmbuteliată la PET.

Apa minerală, pe locul cinci în ierarhia bunuri de larg consum

Pe locul al treilea se află piaţa băuturilor răcoritoare carbonatate, cu o valoare de 1,5 miliarde de lei (aproximativ 425 milioane de euro) pentru anul trecut, în creştere cu aproximativ 25% faţă de 2005. În cazul salamurilor, valoarea pieţei de profil a ajuns în 2006 la aproape 600 milioane de lei (circa 170 milioane de euro), creşterea pe acest segment fiind de aproape 35%. Creşterea vânzărilor de apă minerală a determinat avansul acestei categorii pe locul cinci în clasamentul celor mai bine vândute bunuri de larg consum din 2006, cu o valoare totală de aproximativ 564 milioane de lei (160 milioane de euro). Astfel, vânzările de apă minerală în sectorul de retail au crescut anul trecut cu peste 38% faţă de 2005, când încasările s-au ridicat la 407 milioane de lei.

Românii au cumpărat detergenţi de 137 milioane euro

Cea mai importantă piaţă din cadrul segmentului de produse nonalimentare de larg consum este cea a detergenţilor de rufe, care a cumulat în 2006 o valoare de aproape 485 milioane de lei (aproximativ 137 milioane de euro), în creştere cu aproape 13% faţă de anul anterior. Creşteri importante au înregistrat şi vânzările de cafea măcinată, care s-au ridicat în 2006 la 412 milioane de lei, avansând cu circa 28% faţă de încasările obţinute în 2005. Pe locul opt în topul celor mai importante bunuri de larg consum, ciocolata sub formă de tablete a înregistrat vânzări de 368 milioane de lei (104 milioane de euro), în creştere cu peste 18% faţă de 2005. Băuturile răcoritoare necarbonatate de tip still drink au realizat, anul trecut, vânzări de aproximativ 327 milioane de lei, şi cea mai semnificativă creştere din clasamentul celor mai bine vândute zece tipuri de produse din România, cu un avans de peste 56% faţă de 2005. Pe ultimul loc se află piaţa iaurturilor, cu vânzări de circa 325 milioane de lei (circa 92 milioane de euro) în 2006 şi o creştere de 43,5% faţă de anul precedent. Alte produse care obţin vânzări importante în sectorul de retail din România sunt cârnaţii şi guma de mestecat, cu vânzări de aproximativ 292 milioane de lei fiecare, uleiul vegetal (262 milioane de lei), băuturile alcoolice de tip brandy (248 milioane de lei) şi vodca (238 milioane de lei).

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite