Tencuielile decorative, în declin

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Tencuielile decorative, în declin
Tencuielile decorative, în declin

Orice deblocare a consumului poate duce însă la o explozie a vânzărilor produselor din această categorie. Anul trecut piaţa tencuielilor decorative, una nu mai veche de cinci ani, galopa într‑un ritm de creştere de peste 40%. Acum a stat. Banii clienţilor iau drumul puşculiţei.

Până anul trecut, tencuielile decorative structurate au adus comericanţilor creşteri susţinute ale sumelor încasate, datorită avansului numărului de case noi construite. Un alt factor care a susţinut această tendinţă ţine de schimbarea obiceiurilor de consum ale meşterilor şi ale consumatorilor finali.

Aliz Kosza, manager Fabryo, remarcă faptul că aceştia au migrat încet, dar sigur, de la vopsea lavabilă pentru exterior către tencuiala decorativă structurată, chiar dacă noua variantă presupunea costuri mai mari. „În contextul actual, dată fiind încetinirea investiţiilor în construirea de imobile noi, vânzarea acestei categorii de produse în acest an probabil va suferi o uşoară scădere“, spune Kosza.

Ritmul de creştere a pieţei de tencuieli din ultimii ani este explicabil. An de an a fost raportat un avans mult peste cel al altor materiale de construcţii. „Creşterile vânzărilor de tencuieli decorative în ultimii ani au avut valori procentuale ridicate, dar baza de la care s-a pornit a fost de asemenea una redusă. Când creşti de la zero nici un avans de 1.000% nu înseamnă nimic“, spune Tiberiu Andrioaie, directorul diviziei industriale din cadrul Policolor.

Compania reprezentată de acesta raportase pentru 2008 o majorare de aproximativ 40% a încasărilor din comercializarea tencuielilor. „În 2008 ,vânzările de tencuială decoratiovă au înregistrat o creştere de 76% faţă de anul 2007 şi au reprezentat circa 15% din totalul vânzărilor în categoria lavabile. Noi am dezvoltat un produs special în acest sens, în acelaşi segment de preţ ca versiunea clasică, care a reuşit să bifeze un aport de 12% în categoria de lavabile pe primele şase luni din 2009“, adaugă managerul Fabryo.

Perspectivele pentru 2009 nu sunt foarte luminoase „Piata produselor decorative va scădea în acest an cu aproximativ 20-30%. Segmentul tencuielilor probabil se va încadra în acelaşi trend“, precizează Kosza.

Investiţii în liniile de producţie

Vânzările acestei categorii de produs sunt direct influenţate de factorii macroeconomici sau de altă natură. Ca atare, este dificil de făcut o previziune pentru anii următori. „Tencuielile sunt produse care de obicei se vând la pachet cu alte produse, printre care adezivii. Acum, în această perioadă este afectat consumul în general, ori aceste tencuieli se adresează clienţilor finali. Oamenii sunt speriaţi şi amână orice tip de investiţie de această natură“, explică şi Andrioaie.

Cu toate acestea, investiţiile pentru dezvoltarea acestui produs continuă. Andrioaie precizează că ţinta Policolor este de a dezvolta noi tehnologii şi de a aduce îmbunătăţiri referitoare la liniile de producţie.

„Când ieşim din criză trebuie să fim pregătiţi să putem răspunde cererii. Altfel ne-o iau alţii înainte şi toate creşterile anterioare nu mai au nici o importanţă“. Şi Fabryo promite investiţii pe acelaşi segment. „Vom continua să investim în aceste produse.Anul acesta, chiar cu scăderea pieţei, ne aşteptăm să atingem nivelul anului 2008“, adaugă Kosza.

Asul din mânecă

Investiţiile producătorilor sunt direct legate de potenţialul acestui produs. „Dacă ne gândim la potenţialul acestei pieţe nu putem fi decât optimişti. Avem un gol mare şi o cerere imensă poate reveni în orice moment.  Evoluţii spectaculoase ale pieţei pot fi înregistrate oricând, imediat ce se deblochează consumul“, spune Andrioaie. 

Nu există o monitorizare independentă a acestui segment, însă, potrivit estimărilor furnizate de Fabryo, piaţa are o valoare de cca 30-35 milioane euro. Nu trebuie pierdut din vedere nici segmentul amorselor.  În opinia producătorilor, este necesar ca acestea să fie furnizate de acelaşi producător ca şi tencuiala decorativă. Astfel, valoarea peieţei se dublează, atingând nivelul de 70 de milioane de euro.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite