Târgul de maşini second-hand o duce bine

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În vreme de criză, maşinile rulate, importate din Europa de Vest, încă atrag românii, chiar dacă valoarea medie a scăzut de la 12.000 de euro, în 2007, la 9.000, anul acesta. În 2007 s-au comercializat aproape 11.000 de autovehicule în târgul din Vitan, în timp ce în primele nouă luni din 2008 au fost vândute 9.000 de unităţi.

Comercializarea maşini–lor la mâna a doua pare să nu fie influenţată de criza financiară internaţională. Conducerea Autovit priveşte cu optimism apetitul românilor pentru maşini rulate în Europa de Vest. În fiecare duminică, mii de bucureşteni şi locuitori de prin înprejurimi se îmbulzesc la intrarea în târgul de pe malul râului Dâmboviţa precum musulmanii la mult mai celebrul Mecca.

Înghesuială ca pe Magheru la oră de vârf

Oricât de devreme ai pleca de acasă, spre târgul din Vitan îţi este aproape imposibil să ajungi la ora stabilită, pentru că aglomeraţia din jurul locaţiei seamănă cu DN1 vinerea sau duminică seara.

Sute de maşini parcate ilegal, multe dintre ele la vânzare, ocupă trotuarele, dar şi carosabilul, astfel că pietonii merg pe şosea, iar şoferii înjură tot ce le iese în cale, inclusiv poliţiştii din intersecţia din faţa intrării principale, care sunt oricum depăşiţi de situaţie.

Dacă ţi-ai propus să ajungi cu autobuzul sau microbuzul, trebuie să fii pregătit să faci faţă înghesuielii de zile mari şi hoţilor de buzunare. Dacă ai făcut imprudenţa de a pleca de acasă cu maşina, atunci ai de căutat cel puţin 15 minute un loc de parcare şi, oricum, mai aproape de 500 de metri de intrarea principală un găseşti.

Ai grijă ce şi de la cine cumperi!

După ce ai reuşit să parchezi maşina, accesul se face relativ pe baza unui tichet şi a unui jeton care îl arunci într-un aparat asemănător cu cele de acces la metrou.

Odată ajuns în incintă, te izbeşti de un miros apăsător de grătar, dar şi de decibelii manelelor care gâjâie în difuzoarele celor câţiva comercianţi de muzică fără drepturi de autor.

Dacă pleci să cauţi maşină, mai bine întrebi câţiva cunoscuţi despre cine şi ce vinde pe acolo. Oricum, răspunsul o să fie: “Stai liniştit!”, care se traduce prin “cască ochii la ce cumperi, altfel arunci banii pe fereastră!”.

Samsarul - “meserie” bănoasă

De fapt, în târg îşi fac veacul celebrii învârtitori de maşini, cunoscuţi sub titulatura de “samsari”. O maşină luată pe încredere de la aceşti inşi pare să fie, în accepţiunea multor români, echivalentă cu un salt în prăpastie.

Orice ai face, ieşi în pierdere. De obicei, samsarul caută maşini cu defecţiuni ascunse, care pot trece neobservate chiar şi la un control amănunţit. Majoritatea maşinilor provin de prin Germania, Franţa, Italia, Olanda sau Belgia. Samsarul o cumpără cu 5.000 de euro, iar în târg o vinde cu cel puţin 6.500 de euro.

Statistic, nu există cifre, însă, “din auzite”, un samsar norocos câştigă, în medie, aproximativ 1.500 de euro la fiecare maşină, bani neimpozabili. Dacă are clienţi, poate să comercializeze chiar şi 4-5 maşini pe lună, însă numai în cazuri rare.

Câştig mediu de 1.000 de euro la maşină

Oricum, meseria este bănoasă chiar şi în cazul în care vinzi doar o maşină pe lună, pentru că 1.500 de euro venit lunar reprezintă o sumă frumuşică chiar şi pentru cei din Occident. Chiar dacă la uşă bate criza economică mondială, în târg lucrurile merg bine. Nimeni nu este speriat de criza creditelor, iar clienţi şi gură-cască sunt nenumăraţi.

În târg încă se caută maşini, chiar dacă fiecare samsar ori comerciant susţine că “treaba nu mai merge”. Singura diferenţă notabilă ar fi valoarea medie a maşinilor comercializate la Autovit. Dacă în 2007 valoarea medie a maşinilor vândute aici a fost cuprinsă între 10.000 şi 12.000 de euro, în 2008 aceasta a scăzut, ajungând la 8-9.000 de euro.

În primele nouă luni din 2007, în Autovit s-au vândut 11.000 de autovehicule, în timp ce în primele nouă luni ale acestui an s-au comercializat numai aproximativ 10.000 de bucăţi. Dinu Nicolescu, consilier în Cadrul Autovit, spune că lunile de toamnă sunt printre cele mai profitabile.

“Vârful de vânzări a fost anul trecut, în octombrie, când am comercializat cam 2.000 de maşini, cu un record de 4-500 de unităţi vândute într-un singur week-end, iar pragul de jos a fost de 1.200 de maşini, vara, în perioada concediilor”, spune Dinu Nicolescu. Anul trecut, târgul de maşini din Vitan a înregistrat un milion de vizitatori, care au plătit bilet de acces de trei lei noi.

Pentru anul acesta, reprezentanţii Autovit estimează un număr de 1,5 milioane de vizitatori. Restul veniturilor provin din taxele plătite de comercianţii de maşini, care plătesc până la 60 de euro pentru un abonament lunar. Însă numărul acestora depinde strict de cel al vizitatorilor.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite