Sucurile naturale, o piaţă de 100 milioane de euro

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În timp ce piaţa băuturilor răcoritoare se majorează anual cu 8,5%, sucurile naturale şi nectarurile au un ritm de creştere de 16% Un segment important al pieţei de băuturi

În timp ce piaţa băuturilor răcoritoare se majorează anual cu 8,5%, sucurile naturale şi nectarurile au un ritm de creştere de 16%

Un segment important al pieţei de băuturi răcoritoare din România este reprezentat de cel al sucurilor necarbonatate. Dintr-o piaţă estimată la valoarea de 500 milioane de euro, sumă în care este inclusă şi piaţa apelor minerale, sucurile necarbonatate depăşesc 100 milioane de euro.

Estimările susţinute şi de vânzările concrete ale principalilor jucători din acest domeniu arată că segmentul băuturilor necarbonatate din România cunoaşte probabil cea mai mare rată de creştere de la an la an, în comparaţie cu celelalte segmente ale pieţei.

Consumul, cu mult mai scăzut decât în UE

Vânzările în creştere din ultimii ani demonstrează o orientare a românilor tot mai evidentă către sucurile mai puţin dăunătoare organismului.

"Contextul actual este marcat de tendinţa de schimbare treptată a stilului de viaţă şi orientarea consumatorilor către o alimentaţie sănătoasă. Astfel, dacă media de creştere în ultimii cinci ani la total băuturi înseamnă 5%, pentru băuturi răcoritoare, media de creştere este de 8,5%, iar pentru sucuri naturale şi nectaruri, ritmul mediu de creştere este de 16% anual", a declarat, pentru "Adevărul", Cătălin Ignat, vicepreşedinte marketing în cadrul companiei United Romania Breweries Bere Prod (URBB), producătorul mărcilor de bere Tuborg, Carlsberg, Skol.

Orangina ajunge din România în Bulgaria

Compania producătoare a sucurilor Granini şi Orangina este Carlsrom Beverages, parte a grupului din care face parte şi URBB. Chiar dacă înregistrează o creştere importantă de la an la an, consumul pe cap de locuitor rămâne încă la un nivel cu mult inferior celui din alte state europene.

"Potenţialul de dezvoltare este foarte mare pentru această piaţă, ţinând seama de consumul per capita care în România este de aproximativ 6 litri -pentru sucuri şi nectaruri, în comparaţie cu alte ţări europene - cum ar fi Austria, Germania, Polonia sau Ungaria - unde rata de penetrare în consum a sucurilor şi nectarurilor este aproape de 90%, iar consumul per capita ajunge la aproximativ 40-50 de litri", spune Ignat.

Carlsrom Beverage este deţinătorul licenţei de producţie a sucurilor Orangina pentru Europa de Est. Deşi intrat de puţină vreme, sucurile Orangina au cucerit piaţa autohtonă, reuşind să atingă în decembrie 2006 o cotă de piaţă de 5%. Ţintele pentru anul în curs vizează atingerea unei cote de piaţă de 8%.

"În ceea ce priveşte volumul de vânzări Orangina, ne propunem o creştere de 50% până la sfârşitul anului", a precizat Cătălin Ignat. În ceea ce priveşte al doilea brand intrat de curând în portofoliul Carlsrom Beverage - Granini, acesta are deja o evoluţie spectaculoasă, compania estimând o triplare a volumului de vânzări şi atingerea unei cote de piaţă de 5%, până la sfârşitul anului în curs. În timp ce brandul Granini este importat de la Eckes-Granini Germania, Orangina este produsă pe plan local.

"Procesul de fabricare a băuturilor răcoritoare este diferit de cel pentru bere, astfel încât capacitatea de producţie poate fi adaptată cererii şi planificată în funcţie de acest factor", spune Ignat. Potrivit acestuia, pentru fabricarea Orangina, capacitatea instalaţiei de mixare este de 60.000 litri/oră, iar pe linia de îmbuteliere, 30.000 sticle/oră.

O parte din această producţie va ajunge din acest an şi pe piaţa Bulgariei, însă doar în trei variante, faţă de patru câte sunt comercializate pe piaţa locală. Vânzările pe piaţa vecinilor de peste Dunăre sunt estimate să ajungă la un volum de 2,3 milioane sticle, în toate variantele de ambalaj, până la sfârşitul anului. Grupul URBB&Carlsrom Beverage a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 100 milioane de euro, cifră mai mare cu 30 de puncte procentuale faţă de 2005.

"Pentru anul în curs estimăm o creştere cu 30% a rezultatelor financiare", a precizat Ignat. Investiţiile grupului sunt orientate cu precădere pe finalizarea construcţiei unei noi berării, în vederea dublării capacităţilor de producţie. În acest sens, suma alocată până în 2011 este de 50 milioane de dolari.

Potrivit lui Ignat, anul trecut a fost investită suma de 15 milioane de dolari, în timp ce pentru anul în curs sunt alocaţi peste 20 milioane de dolari, bani destinaţi finalizării construcţiei fabricii de bere, extinderea capacităţii liniei de îmbuteliere la cutii şi dezvoltarea distribuţiei şi logisticii. Această investiţie va asigura creşterea capacităţii de producţie a fabricii, până la finalul anului 2007, la 2 milioane de hectolitri.

Băuturile necarbonatate - 7% din piaţă

Piaţa autohtonă a băuturilor răcoritoare este estimată la peste 500 milioane de euro. Potrivit unui studiu realizat de Institutul de Consultanţă Canadian, 50% din volumul piaţei de profil reprezintă apă îmbuteliată, 42% - băuturi răcoritoare carbonatate, 7% - băuturi necarbonatate şi doar 1% - băuturi tonifiante. Valoarea totală a pieţei de băuturi necarbonatate este estimată la peste 100 milioane de euro, principalii jucători din domeniu fiind Parmalat, cu brandul Santal, QAB-Prigat, Coca-Cola HBC România-Cappy, La Festa-Tedi şi Timbark, Cyrom -Pfanner şi European Drinks-Fruttia.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite