Studiile de piaţă, o afacere cu câştiguri de milioane
0Cunoaşterea domeniului, forţa calificată de muncă - criterii de bază în demararea unui business în cercetarea de marketing Pe o piaţă în care cererea a depăşit cu mult oferta, cei
Cunoaşterea domeniului, forţa calificată de muncă - criterii de bază în demararea unui business în cercetarea de marketing
Pe o piaţă în care cererea a depăşit cu mult oferta, cei care au avut inspiraţia de a-şi deschide o afacere în domeniul cercetării de piaţă pot spune că au dat lovitura. Deşi se află încă într-o perioadă "de aşezare", piaţa românească a cercetării de marketing creşte anual cu 25-30%, potrivit estimărilor principalelor companii din domeniu.
Cei implicaţi în astfel de afaceri consideră că potenţialul de creştere al pieţei oferă oportunităţi de dezvoltare a firmelor mici, de nişă. "Piaţa se află într-o etapă de creştere şi oferă oportunităţi pentru deschiderea unui business, în special pe partea de cercetare a atitudinilor consumatorilor", spune Marius Caluian, directorul general al companiei MEMRB . Pe de altă parte, Daniel Enescu, managerul companiei de cercetare a pieţei cu capital integral autohton Daedalus Consulting, consideră că un avantaj major al deschiderii unui business în acest domeniu îl reprezintă dinamica pieţei. "Diversificarea cerinţelor clienţilor lasă loc dezvoltării unor afaceri specializate sau de nişă în cadrul acestei pieţe", apreciază Enescu.
El povesteşte că Daedalus a fost înfiinţată în anul 1996, când piaţa cercetării de marketing era relativ redusă şi puţin sofisticată. Investiţiile iniţiale au fost în jur de 1.000 de dolari, un calculator împrumutat şi o imprimantă cumpărată, de asemenea, din bani de împrumut. "La început lucrau doar acţionarii, care timp de şase luni au investit toţi banii câştigaţi în nevoile din ce în ce mai mari ale firmei şi nu şi-au repartizat salarii sau alte plăţi asimilate. În primul an, cifra de afaceri s-a ridicat la 20.000 de dolari. Anul trecut am depăşit două milioane de euro, fiind cea mai mare firmă cu capital românesc din domeniu", îşi aminteşte managerul Daedalus.
După o experienţă de 10 ani în cercetarea de piaţă, Laura Voinea împreună cu soţul său au preluat, în anul 2002, o afacere falimentară la acea dată, MEDNET Marketing Research Center. Deşi au pornit la drum cu o companie instabilă financiar, care acumulase datorii, au reuşit să pună pe picioare o afacere care acum a ajuns să ruleze o cifră de afaceri de peste jumătate de milion de euro. Managing directorul MEDNET, Laura Voinea, consideră că cercetarea de piaţă a devenit o necesitate pentru firmele româneşti, însă piaţa este în continuare needucată.
Investiţiile iniţiale pot porni de la câteva zeci de mii de euro
Jucătorii de pe această piaţă avertizează că, deşi investiţiile iniţiale pot fi relativ mici, dezvoltarea unei firme în acest domeniu este extrem de costisitoare, necesitând investiţii majore pe parcurs în formarea şi dezvoltarea angajaţilor, pe de o parte, şi în crearea şi întreţinerea infrastructurii necesare culegerii datelor, pe de altă parte. În opinia managerului Daedalus, cele mai mari costuri legate de start-up sunt generate de instruirea şi formarea personalului, dezvoltarea unei reţele de operatori şi software-ul specific analizei statistice. Cercetarea de piaţă este o afacere de tip "labour intensive", în care partea salarială poate depăşi lejer 50-60% din totalul cifrei de afaceri. "Pe de altă parte, aceasta este o afacere în care credibilitatea firmei contează foarte mult. În acest business există bariere de intrare date de costurile înfiinţării unei reţele de operatori, iar forţa de muncă calificată este greu de găsit şi de atras", este de părere Daniel Enescu
În cercetarea de piaţă, multinaţionalele sunt principalii clienţi ai companiilor din domeniu, firmele româneşti sunt încă timide, deşi se constată o creştere a cererii şi pe acest segment.
Piaţa de profil a fost estimată, pentru anul trecut, la 35 milioane de dolari.
Avantaje:
- dinamica actuală a pieţei lasă loc pentru nou-veniţi
- piaţa românească a studiilor de piaţă a înregistrat una dintre cele mai mari rate de creştere la nivel global
- diversificarea cerinţelor clienţilor lasă loc dezvoltării unor afaceri specializate sau de nişă
- dinamica actuală a pieţei lasă loc pentru nou-veniţi
- piaţa românească a studiilor de piaţă a înregistrat una dintre cele mai mari rate de creştere la nivel global
- diversificarea cerinţelor clienţilor lasă loc dezvoltării unor afaceri specializate sau de nişă
Dezavantaje:
- nivelul cheltuielilor pentru astfel de servicii pe cap de locuitor este încă redus pe piaţa românească
- dificultatea atragerii şi fidelizării forţei de muncă specializate
- preţurile studiilor realizate în România sunt printre cele mai mici