Stop la francizele imobiliare

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Stop la francizele imobiliare
Stop la francizele imobiliare

Costurile de achiziţie ale unei licenţe de franciză pornesc de la 500 de euro şi pot ajunge până la 25.000 de euro. Pentru unele branduri, extinderea prin franciză s-a blocat complet, pentru altele, vânzările de licenţe nu au ajuns nici la jumătatea celor contractate anul trecut.

Anul trecut, francizarea pe segmentul imobiliar era în plină expansiune. Profitând de brand, de investiţia iniţială rezonabilă şi de piaţa în continuă mişcare pe acest sector, mulţi antreprenori alegeau francizarea pentru dezvoltarea unui business profitabil. „Din septembrie anul trecut nu am mai vândut nicio franciză Perfecta Imobiliare, în condiţiile în care în 2008 s-au vândut foarte multe licenţe”, declară Eugen Driga, consilier de franciză Imo Fransicing, din care face parte şi brandul Perfecta Imobiliare.

Patru birouri în nouă luni

Potrivit lui Driga, acest lucru s-a întâmplat din cauza clauzei de contract prin care se cere ca înt-un an şi jumătate franciza respectivă să intre pe profit. „Nu mai există acelaşi curaj de anul trecut, când piaţa te ajuta să-ţi asumi un astfel de risc. Acum nimeni nu mai este sigur”, explică Driga.

Potenţialul firmei care solicită franciza este foarte important pentru stabilirea preţului de achiziţie.

„Există un preţ standard la achiziţie, dar care mai poate fi negociat în funcţie de backgroundul viitorului francizat”, spune Mihaela Alexandroiu, director al companiei imobiliare francizate RE/MAX Bastion. În cazul brandului RE/MAX, preţurile încep de la 9.000 de euro şi pot ajunge până la 25.000 de euro, iar franciza se cumpără pe un termen de cinci ani. Preţul final este stabilit în funcţie de oraşul în care se deschide biroul, de numărul de locuitori din zonă şi de ceea ce poate oferi francizatul pentru afacerile noului birou. Conform „The Entrepreneur”, o revistă internaţională de specialitate, brandul RE/MAX figurează drept una dintre cele mai ieftine francize la nivel global.

Pentru vânzătorii de francize, anul 2010 poate readuce o îmbunătăţire în ceea ce priveşte solicitările de achiziţie. „Pe fondul închiderii multor agenţi economici, inclusiv dintre cei cu domeniul de activitate de agenţie imobiliară, numărul de cereri a fost scăzut în comparaţie cu anul trecut”,  explică Adrian Şişchin, master francizor RE/MAX. În primele nouă luni ale anului 2009 au fost acordate drepturile de licenţă pentru patru birouri, adică aproape jumătate din numărul din perioada similară a anului trecut. „Ne aşteptăm ca ritmul de creştere să se reia în 2010”, spune Şişchin. 

Imaginea, cea mai importantă

Imaginea este principalul avantaj al unui astfel de business. Brandul reţelei îţi poate aduce de la sine clienţi. „Nu m-am gândit niciodată şi nici nu mă tentează ideea de business propriu. Şi asta pentru că brandul este partea esenţială pentru rezultate bune şi pentru a face bani”, opinează Valentin Ilie, CEO al Coldwell Banker Affiliates of Romania.

Şi pentru alte firme care şi-au desfăşurat activitatea cu un nume propriu, la un moment dat achiziţia licenţei de franciză a adus un plus pentru afaceri. „Compania Bastion a fost înfiinţată în anul 1992 şi a cumpărat franciza RE/MAX în 2007, deci avem deja doi ani  şi jumătate de franciză, perioadă în care creşterea pe baza imaginii nu s-a lăsat aşteptată”, mai spune Mihaela Alexandroiu.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite