Stocuri mari, materiale ieftine

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În primele trei luni ale anului, produsele utilizate de constructori s-au scumpit la producători, dar şi-au redus preţurile constant în depozite. Plăcile ceramice reprezintă unul dintre materialele pentru care s-au făcut cele mai mari stocuri. Companiile din această piaţă sunt foarte expuse falimentului.

În această situaţie reducerile masive de preţ ar putea fi fatale. Cei care şi-au cumpărat materiale de construcţii în primul trimestru al acestui an au avut parte de adevărate chilipiruri, pentru că distribuitorii din piaţă au încercat să scape rapid de marfa contractată anul trecut.

„Produsele existente în depozite la sfârşitul lui 2008 au beneficiat de la începutul acestui an de diverse promoţii, care au redus cantităţile contractate şi livrate anul trecut. Desigur, cei mai imprudenţi  dintre distribuitori mai au încă marfă nevândută”, spune Claudiu Georgescu, preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Materiale de Construcţii.

Vânzările slabe, simţite încă din ultimele luni din 2008, au determinat o precauţie sporită în piaţă, ceea ce face ca în acest moment cantitatea de stocuri să nu fie una exagerată. Georgescu spune că ieftinirea materialelor a avut la bază în principal o reducere a marjelor de profit practicate de distribuitori.

„La producători au fost chiar majorări de preţuri, iar importatorii au ţinut seama de creşterea euro, deci au avut preţuri în lei mai mari”, explică acesta.

Plăcile ceramice, stocuri peste cerere

Lucian Azoiţei, managerul Pazo Grup, spune că pe piaţa de distribuţie de gresie şi faianţă depozitele sunt pline de marfă. Firmele din domeniu au mizat pe anumite produse, au comandat cantităţi mari ca urmare a preţurilor bune obţinute de la producători, iar acum luptă să vândă aceste plăci pentru care nu există o cerere reală.

„Din cauza scăderii bruşte a cererii, cu peste 40% în primele luni din 2009, toate aceste companii care au fost învăţate să lucreze cu repere şi cantităţi mari s-au trezit că au stocuri foarte mari şi cerere extrem de mică”, explică Azoiţei.

Acest lucru, suprapus pe o valoare mare de finanţat în condiţiile unui acces restrâns la credite, creează mari probleme jucătorilor din domeniu. Producătorii sunt la fel de afectaţi, însă pe piaţa autohtonă aceştia au o pondere foarte mică.

Marfa din depozite este dimensionată acum potrivit situaţiei dinaintea crizei, potrivit lui Dragoş Bonea, proprietar Delta Design. Acesta spune că situaţia actuală a lovit în special producătorii spanioli. Distribuitorii români care se aprovizionau de pe această piaţă sunt la fel de afectaţi.

Ieftinirile, o sinucidere programată

O reducere a preţului unui produs, încât acesta să fie comercializat la o valoare mult sub nivelul celei care ar fi fost stabilită într-o perioadă liniştită, poate distruge dezvoltarea unei companii din domeniu pe termen lung, potrivit lui Azoiţei.

„Piaţa se învaţă cu preţuri mici la nişte produse care nu sunt ieftine. Pe moment, o astfel de politică îţi creează lichidităţi, dar după lichidarea acestor stocuri va fi imposibilă comercializarea acelui produs”. Vânzările la valori sub preţul de achiziţie constituie cea mai proastă variantă. „Nu faci astfel decât să amâni falimentul”, spune Azoiţei.

Situaţia actuală pune o presiune pe toţi jucătorii din această piaţă indiferent dacă au sau nu stocuri consistente. Compania Pazo Grup are stocuri la un nivel de 0,3% din cifra de afaceri, dar este nevoită să lupte cu preţurile de dumping ale unora dintre concurenţi. Una dintre soluţiile adoptate acum ţine de negocierile cu furnizorii. Se cere o prelungire a termenelor de plată sau acceptarea unor retururi, iar clienţii vechi şi mari sunt primii cărora li se oferă atenţie, potrivit lui Dragoş Bonea.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite