Singura fabrică de ATV-uri din Europa se deschide în România

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Unitatea de producţie presupune o investiţie de 50 milioane de euro şi va fi amplasată cel mai probabil la Giurgiu România ar putea fi de anul viitor singura ţară europeană în care se

Unitatea de producţie presupune o investiţie de 50 milioane de euro şi va fi amplasată cel mai probabil la Giurgiu

România ar putea fi de anul viitor singura ţară europeană în care se vor produce ATV-urile marca Polaris, dar şi celelalte modele de autovehicule utilitare. Firma-mamă din SUA a decis în urmă cu două săptămâni, cu ocazia summit-ului ce a avut loc în Antalya, deschiderea în ţara noastră a singurei unităţi de producţie din Europa.

"Polaris va deschide în România, la sfârşitul anului viitor sau cel mai târziu la începutul anului 2009, prima sa unitate de producţie din Europa. Locaţia va fi, cel mai probabil, Giurgiu, datorită faptului că vom deservi şi pieţele din Bulgaria, Croaţia, Serbia sau Kosovo şi avem astfel nevoie de Portul Constanţa. Anunţul oficial privind această intenţie va fi făcut la sfârşitul lunii octombrie", a declarat pentru "Adevărul" Bogdan Gheorghiu, director Polaris pe România, Bulgaria şi Republica Moldova.

Originar din SUA, Polaris se poziţionează pe locul secund în ierarhia mondială a producătorilor de ATV-uri, cu o cotă de piaţă de 22%. "Polaris ar putea deveni astfel al treilea mare producător mondial din industria autohtonă a autovehiculelor, după Renault-Piteşti şi Ford-Craiova, care deschide în România o fabrică locală ce va deservi întregul continent european", a mai spus oficialul companiei.

Producţie de 60.000 de ATV-uri pe an

Investiţia în unitatea de producţie din România va fi, potrivit oficialului companiei, de aproximativ 50 milioane de euro, iar producţia din primul an se va ridica la aproximativ 60.000 de ATV-uri. "În primă fază, vom face în fabrica din România doar ansamblarea componentelor.

Investiţia se va ridica la circa 50 milioane de euro, iar numărul ATV-urilor ce vor fi ansamblate în ţara noastră va fi de aproximativ 60.000 de unităţi pe an. Pe lângă acestea vom ansambla şi alte vehicule utilitare pe care le avem în portofoliu", ne-a precizat directorul Polaris România.

Investiţia semnificativă anunţată de reprezentantul firmei americane pare neobişnuită, ţinând cont de faptul că cel puţin piaţa românească este una insuficient dezvoltată în acest moment. "Este într-adevăr o piaţă de nişă, dar ne bazăm pe potenţialul foarte mare de dezvoltare", apreciază Bogdan Gheorghiu, spunând că fabrica din România va fi proiectată încă de la bun început în vederea dublării capacităţii de producţie la un moment dat.

"Ne bazăm pe toate pieţele europene, pe care va trebui să le aprovizionăm din România. Şi vorbim de circa 28.000 de ATV-uri, cât a reprezentat anul trecut piaţa Polaris din Franţa, 28.000 - în Germania, 19.000 - Spania, alte 17.000 - piaţa italiană, dar şi 15.000 în ţările scandinave. Nu putem uita nici Ungaria, unde am avut anul trecut vânzări de circa 4.600 de ATV-uri. Aşadar, fabrica din România nu va asigura necesarul doar al pieţei autohtone, sau al celei din Bulgaria, ci va deservi toate pieţele Uniunii Europene", a explicat reprezentantul firmei americane în România.

Dacă în acest moment, cel mai ieftin ATV marca Polaris comercializat în România costă peste 7.000 de euro (fără TVA), există şanse mari ca preţul acestuia să scadă cu circa 30%.

ATV-ul produs în România, cu 30% mai ieftin

"Odată ce produsul va fi realizat în România, costul va scădea automat cu 10%, cât reprezintă taxele vamale. Eliminarea costurilor de transport, dar şi diminuarea celor cu forţa de muncă vor duce şi ele la scăderea costurilor totale de producţie. Fapt ce s-ar putea traduce într-o diminuare a preţului final cu până la 30%", a explicat Gheorghiu.

La un preţ mult mai mic comparativ cu cel al produselor importate din SUA, ar putea fi comercializate şi utilitarele Polaris UV Ranger. "Acestea costă în România aproximativ 13.000 de euro. Dacă vor fi produse aici, preţul va scădea însă la 7.000 de euro", a spus Gheorghiu, apreciind că fabrica din România va avea în primul an aproximativ 400-500 de angajaţi, număr ce va creşte până la 800, în următorii doi ani.

De ce România?

Întrebat fiind de ce compania-mamă a ales ţara noastră pentru deschiderea singurei unităţi de producţie din Europa, oficialul a spus că România a fost aleasă datorită potenţialului de dezvoltare pe care îl prezintă, dar şi graţie poziţiei geografice. "În acest moment, România este considerată, alături de Bulgaria, cea mai potrivită locaţie de dezvoltare din Europa.

Cel mai mare plus al ţării noastre este însă poziţionarea geografică, respectiv uşurinţa cu care ajung mărfurile, prin Portul Constanţa, dar şi costurile mai reduse. În ţările europene occidentale, costurile sunt mult mai mari. Giurgiu ne oferă astfel o infrastructură bună şi costuri mici", a explicat Bogdan Gheorghiu, precizându-ne că Turcia a fost până nu de mult un candidat serios în ceea ce priveşte locaţia viitoarei fabrici Polaris.

"Ţinând cont de faptul că noi vizăm pieţele UE şi autovehiculele trebuie omologate conform cerinţelor europene, s-a decis la nivelul conducerii că locaţia trebuie aleasă totuşi într-o ţară membră a Uniunii", a precizat reprezentantul companiei.

Producţie de 1,2 milioane unităţi pe an, la nivel mondial

La nivel mondial, Polaris se află pe locul doi, după Honda, în materie de producţie de ATV-uri, cu o producţie anuală ce depăşeşte nivelul de 1,2 milioane de unităţi. Cota de piaţă de 22% a firmei americane este devansată doar de Honda, care înregistrează vânzări anuale de 1,31 milioane unităţi pe an şi deţine o cotă de piaţă de 23,8%.

Pe locul trei şi patru în ierarhia mondială a producătorilor de ATV-uri se află Yamaha, cu vânzări totale ce depăşesc nivelul de un milion de unităţi/an, respectiv Suzuki, cu 780.000 de unităţi/an. 80% din producţia de ATV-uri Polaris se comercializează în America, compania deţinând în acest moment unităţi de producţie doar în SUA şi Taiwan. Compania a fost înfiinţată în 1951 şi este cotată la bursă.

Anul trecut, aceasta a avut o cifră de afaceri de 2,4 miliarde de euro. Polaris este recunoscut pe plan internaţional drept inventatorul ATV-ului şi al snow-mobilului şi este singurul producător de ATV-uri care aprovizionează armata SUA, oriunde s-ar afla aceasta în lume.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite