Sectorul construcţiilor, motor de dezvoltare pentru afacerile conexe
0Piaţa de ceramică, vopsea şi maşini grele înregistrează creşteri de până la 50% Sectorul construcţiilor a atins la finele anului trecut valoarea de 6 miliarde de euro, rata anuală
Piaţa de ceramică, vopsea şi maşini grele înregistrează creşteri de până la 50%
Sectorul construcţiilor a atins la finele anului trecut valoarea de 6 miliarde de euro, rata anuală de creştere fiind estimată de analiştii în domeniu la un procent de 6%. Situaţie benefică pentru businessurile conexe, ale căror cifre de afaceri sunt trase în sus de boomul pieţei de construcţii din ţara noastră.
Vânzările de vopseluri, cermică, construcţii metalice, vehicule grele vor înregistra în 2007 creşteri de până la 50%, trend ce îl continuă pe cel de anul trecut. Iar evoluţiile pe termen mediu şi lung sunt pozitive, context în care afacerile în domeniu vor cunoaşte mai departe perioade de glorie.
Gipsul-carton şi vehiculele grele îşi continuă ascensiunea
Piaţa de gips-carton este un alt sector care va contabiliza rate constante de creştere. În 2006, acest segment a avansat cu 25 de procente, până la valoarea de 50 de milioane de euro. "Piaţa sistemelor de gips-carton a avansat anul trecut cu circa 25%, până la 50 de milioane de euro, iar estimările pentru 2007 indică o creştere de 15-20%", a declarat directorul general al companiei Rigips România, Constantin Hariton. Evoluţia este pusă tot pe seama construcţiilor.
Potrivit directorului Rigips România, imobilele comerciale şi de birouri au acoperit anul trecut circa 45% din vânzările de gips- carton, în timp ce ponderea segmentului rezidenţial a fost de aproximativ 25%. Compania a finalizat anul trecut, la Turda, construcţia unei fabrici de gips-carton, în urma unei investiţii de 31 de milioane de euro. În plus, cererea de vehicule grele este şi ea în continuă evoluţie. Intensificarea segmentului de construcţii, pe fondul dezvoltării proiectelor de infrastructură, logistică, cartiere de locuinţe sau apariţia unor noi proiecte în domeniu, a determinat un avânt cu 25-30% al acestui segment. Potrivit directorului de marketing şi vânzări pentru Europa de Est şi Orientul Îndepărtat din cadrul companiei Iveco, perioada de aşteptare pentru un asemenea vehicul poate ajunge şi la patru luni, pe fondul intensificării cererilor. "Cererea pentru vehicule grele de şantier este din ce în ce mai mare, România reprezentând pentru noi piaţa principală din Europa de Est, în faţa Poloniei şi Cehiei", a precizat oficialul companiei.
Afaceriştii care au ales să mizeze pe învelitorile de acoperiş sunt şi ei pe val, susţinuţi fiind de construcţiile care se ridică peste noapte în ţara noastră. Piaţa învelitorilor va depăşi în acest an valoarea de 130 de milioane de euro, cu 40% mai mult decât la finele anului trecut, arată un studiu realizat de compania Neomar Consulting.
Piaţa învelitorilor ajunge la 130 de milioane de euro
În total, în România, s-au vândut anul trecut învelitori în valoare totală de aproximativ 93 milioane de euro. Produsul care se vinde cu succes este ţigla metalizată, care a cunoscut o ascensiune spectaculoasă. "Deşi este un material de construcţie relativ nou, ţigla metalizată a cunoscut o ascensiune spectaculoasă. Astfel, numai în doi ani - 2005 şi 2006 - piaţa a asistat la deschiderea a cel puţin şase unităţi de producţie a acestui tip de învelitoare, iar prognozele pe anul 2007 sunt similare", spune Bogdan Funieru, director general al Neomar Consulting. Cele mai mari vânzări de învelitori sunt realizate în zona de centru, Bucureşti, nord-vest şi sud. Fiecare tip de învelitori se axează pe anumite regiuni, în funcţie de specificul construcţiilor şi condiţiile de mediu. Dacă în ceea ce priveşte evoluţia sectoarele de mai sus părerile sunt unanim acceptate, nu acelaşi lucru se poate spune despre piaţa de gresie şi faianţă, domeniu în care distribuitorii şi producătorii văd diferit ritmul de creştere. Lucian Azoiţei, director general în cadrul Pazo Grup, companie care importă pe piaţa românească produsele de ceramică marca Marazzi susţine că, în 2006, piaţa de-abia a atins valoarea de 200 de milioane de euro. Reprezentanţii grupului Lasselsberger, prinicipalul producător de plăci ceramice din România, sunt mai rezervaţi, anticipând o creştere a pieţei cu mai puţin de 10%, atât ca valoare, cât şi ca volum. "Piaţa se va majora cu 5% - 7% faţă de anul trecut. Din punctul de vedere al volumului, în 2006 a fost atins un nivel de aproximativ 30 de milioane de metri pătraţi", spune Marius Dragne, reprezentant Lasselsberger.
Sectorul vopselurilor are un ritm anual de creştere de 10-15%
Piaţa de vopseluri reprezintă un subsegment ale cărui rate de creştere ridică afacerile principalilor concurenţi din sector. Astfel, producătorii din sector se aşteaptă ca piaţa să înregistreze în următorii ani un ritm de creştere anuală de aproximativ 10-15%. Potrivit estimărilor, valoarea pieţei va ajunge în acest an la 180-200 de milioane de euro, principalul motor de creştere fiind dezvoltarea tot mai accentuată a construcţiilor. Subsegmentul de vopseluri lavabile de interior şi de exterior deţinea anul trecut, potrivit estimărilor din domeniu, o cotă de piaţă valorică de 24%, cu tendinţe de majorare accentuată. "Piaţa de acoperiri decorative are un ritm de creştere superior produsului intern brut, datorită investiţiilor imobiliare care duc la creşterea numărului de locuinţe nou construite şi datorită creşterii nivelului de venituri ale populaţiei care se răsfrânge asupra creşterii frecvenţei de renovare a locuinţelor vechi", spune Gabriel Enache, director de marketing al companiei Dufa-Deutek.