Sălile de fitness se zbat în corzile datoriilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Doar cele câteva reţele de lux cu capital străin înregistrează profituri consistente. În timp ce marile săli de fitness obţin sprijin financiar de la companiile-mamă din străinatate, cele mici de cartier abia plătesc datoriile curente.

Lidia Anghel este manager, instructor, dar şi femeie de serviciu la propria-i sală de fitness, situată într-un apartament cu trei camere, în cartierul Militari din Capitală. Zâmbeşte şi spune: ”Păi... tot eu fac curăţenie, cine să facă? Din 300 de euro pe lună cât strâng de la 20 de persoane, plătesc doi angajaţi cu salariul minim pe economie. Eu nu am salariu şi trebuie să mă ajut cu salariul soţului”.

Licri Cosport are doar câteva aparate, respectiv biciclete, bancă de împins, trei aparate cu scripeţi şi două benzi pentru alergat. Investiţia iniţială a fost în 2003 de aproximativ 3.500 de euro, însă apartamentul fusese cumpărat dinainte, cu 12.000 de dolari.

„Cea mai scumpă a fost prima bandă de alergat, de aproximativ 3.000 de euro. Nici acum nu am amortizat-o. Între timp, a trebuit să mai luăm una. E o afacere de familie făcută din pasiune, altfel aş fi renunţat de mult”, ne povesteşte Lidia Anghel.

La mai putin de şapte kilometri, dar într-o locaţie de invidiat, respectiv Hotelul Marriott, o afacere cu acelaşi obiect de activitate, dar total diferită... Compania suedeză World Class Health Academy are trei locaţii în Bucureşti şi câte una în Constanţa, Cluj şi Timişoara. ”Unitatea noastră are o cifră de afaceri de aproximativ 150.000 de euro pe lună, din care aproximativ o treime reprezintă cheltuielile pentru salarii şi utilităţi”, explică Mihai Popa, operation manager al locaţiei de la Marriot, din Capitală.

Locaţia de lux atrage clienţii cu bani

Investiţia iniţială pentru o singură locaţie este în medie de 1,5 milioane de euro, amortizabilă în aproximativ doi ani de la înfiinţare, potrivit lui Mikael Fredholm, operation manager pentru toate locaţiile din Bucureşti. Doar echipamentul  de fitness pentru o astfel de sală costă între 250.000 şi 350.000 de euro. „Orice investiţie pentru o nouă locaţie e susţinută de Worl­d Class International, prin acţionariat. Apoi fiecare unitate se autofinanţează”.

În provincie, încasările se înjumătăţesc

„Unitatea de la Marriot aduce World Class România 20% din venit, printr-un contract de business semnat cu compania hotelieră”, explică Mihai Popa.

Clienţii companiei sunt, în general, oamenii cu venituri medii si ridicate. „Un abonament anual costă aproximativ 1.800 de euro, dar serviciile se pot segmenta, astfel că şi un om cu venit mediu şi le poate permite”, punctează Popa. Compania vrea să construiască alte trei unităţi în Bucureşti şi, anul viitor, alte trei în provincie, în urma unor investiţii totale de 7 milioane de euro.

Potrivit lui Mikael Fredholm, încasările se înjumătăţesc, însă, în afara Capitalei din cauza numărului redus de oameni cu venituri peste medie.

Clientela se răreşte, tarifele scad

O diminuare semnificativă a clienţilor este în această perioadă pusă şi pe seama crizei financiare care a lovit România. „Acum, clientele care veneau la sala si de cinci ori pe săptămână, din cauza crizei vin doar de două sau de trei ori”, ne explică şi Cori Grămescu, general manager şi actionar majoritar la Getfit Gym – studio de lux exclusiv feminin, din centrul Capitalei.

Dacă anul trecut, în urma unor promoţii lunare, a obţinut un profit de până la 50%, acum costurile operaţionale urcă şi la 80%. „În 2008, clientela s-a triplat graţie unui abonament promoţional anual, care s-a vândut clientelor fidele cu doar 300 de euro, respectiv 500 de euro”, explică Grămescu. Pentru redresarea financiară a afacerii,  administratorul Getfit Gym a decis reducerea cu 20% a tarifelor la abonamente şi mutarea într-o locaţie mai mică.

image

E un business sezonier care nu răspunde foarte bine la reducerile de preţ. Acum e mai greu, aşa că luăm un spaţiu mai mic.

image



Cori Grămescu, general manager şi instructor la „Getfit Gym”

image

Orice investiţie pentru o nouă locaţie e susţinută de World Class International, prin acţionariat. Apoi fiecare unitate se autofinanţează.

image



Mihai Popa, manager World Class Health Academy Marriott

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite