Rusia vrea o poziţie mai bună pe piaţa aeriană din Europa

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dacă guvernul de la Roma va vinde Alitalia ruşilor de la Aeroflot, compania publică italiană de aviaţie va ajunge practic în mâinile statului rus Intrarea ruşilor de la Aeroflot în

Dacă guvernul de la Roma va vinde Alitalia ruşilor de la Aeroflot, compania publică italiană de aviaţie va ajunge practic în mâinile statului rus

Intrarea ruşilor de la Aeroflot în cursa pentru cumpărarea companiei aeriene italiene Alitalia a surprins cu siguranţă pe toată lumea. Asta cu toate că mutarea vine într-un moment foarte prielnic pentru cooperarea economică dintre Moscova şi Roma. Îşi vor privatiza însă italienii propria companie vânzând-o statului rus?

Nu mai departe de luna trecută, liderul de la Kremlin, Vladimir Putin, i-a făcut o vizită premierului italian Romano Prodi. Cei doi şi-au făcut promisiuni de cooperare în afaceri, mai ales în domeniul energetic şi aerospaţial, iar premierul de la Roma a anunţat cu multă pompă intrarea Rusiei pe piaţa italiană de consum. Acum, analiştii apreciază că intrarea Aeroflot în cursa pentru cumpărarea Alitalia face parte din aceeaşi strategie politică şi se produce într-un moment mai mult decât oportun, arată "Moscow Times".

Rusia vrea să-şi arate astfel muşchii în Europa

Săptămâna trecută, când compania aeriană controlată de statul rus şi-a exprimat interesul pentru Alitalia, pe lângă întreaga piaţă, la fel de surprins s-a arătat şi ministrul italian al transporturilor. "În lumina relaţiilor recente dintre Italia şi Rusia, în domeniul gazelor naturale şi al petrolului, nu e un lucru negativ să fii rus şi să licitezi pentru Alitalia. Prin guvernul de astăzi, Italia este mult mai apropiată de Rusia decât de partenerul său de cursă lungă, Statele Unite ale Americii", spune Alessandro Frigerio, un manager de fonduri la RMJ, companie care are acţiuni Alitalia. Rusia, care deţine lichidităţi de peste 300 miliarde de dolari în monedă străină, vrea să-şi arate muşchii pe scena europeană, în timp ce Italia are nevoie de un cumpărător pentru o companie aeriană care pierde peste 1 milion de euro pe zi şi care nu a mai raportat profit operaţional din 1998, comentează publicaţia moscovită.

Guvernul de la Roma, care controlează 49,9% din acţiunile Alitalia, a promis că va vinde un pachet majoritar de cel puţin 39,9%, până la sfârşitul lunii iunie, dacă va fi posibil. Termenul-limită pentru înscrierea ofertelor preliminare este 16 aprilie. Acum, în cursă mai sunt doi ofertanţi: un fond de investiţii controlat de Carlo Toto, directorul executiv al Air One, a doua mare companie aeriană din Italia, şi un grup format din Texas Pacific Group şi MatlinPatterson, două firme de private equity din Statele Unite ale Americii care vor licita alături de Mediobanca, o bancă de investiţii din Milano.

La rândul său, Aeroflot a format, în vederea licitaţiei, un consorţiu cu Unicredit Italia. Toţi actorii rămaşi în cursă au o componentă italiană, dar în cazul Aeroflot, aceasta este mai mică, arată "Financial Times". Aeroflot deţine 95% din acţiunile consorţiului, iar Unicredit restul de 5%. Sergio Ermotti, şeful de investiţii bancare al Unicredit, a spus însă că în consorţiu ar putea intra şi alţi parteneri. Deşi Ermotti nu a menţionat niciun nume, cei din industrie au bănuit că ar putea fi vorba despre Air France-KLM, care are un schimb de acţiuni cu Alitalia. Dar compania franco-olandeză nu pare să susţină discuţii în acest sens.

"Nu are niciun sens să vinzi statului rus"

Dacă Aeroflot ar prelua controlul Alitalia, aceasta ar fi una dintre cele mai îndrăzneţe achiziţii de companii europene de când preşedintele rus, Vladimir Putin, a început să-şi exercite controlul asupra industriei ruseşti, după ce a câştigat alegerile prezidenţiale, în 2000. Rusia şi-a manifestat interesul pentru industria aviatică europeană anul trecut, când Vneştorgbank, o bancă controlată de stat, a cumpărat 5% din acţiunile constructorului aerospaţial european EADS, compania-mamă a Airbus. Interesul pe care îl are acum Aeroflot în privatizarea Alitalia ar putea însă reaprinde îngrijorarea unora dintre politicienii europeni, care n-au fost încântaţi de intrarea ruşilor în rândul acţionarilor EADS. Guvernul italian a spus cât se poate de clar că vrea să păstreze 10% din acţiunile Alitalia, indiferent cine va prelua pachetul majoritar şi a insistat ca noul proprietar să păstreze identitatea naţională a companiei. În ciuda relaţiilor strânse dintre cele două ţări, vânzarea companiei aeriene naţionale a Italiei către ruşi se va confrunta, mai devreme sau mai târziu, cu o rezistenţă politică, consideră unii analişti. "Când o companie ajunge la străini, controlul politic asupra acelei companii se pierde. Nu e o problemă de prestigiu, ci de control", spune Nicolo Nunziata, un analist la J&C Associati, citat de "Moscow Times". O vânzare către guvernul rus va aduce inevitabil în discuţie o problemă: cât de compatibilă este această vânzare cu intenţia Romei de a elibera compania italiană de controlul statului. "Nu are niciun sens să vinzi o companie publică italiană guvernului rus, când obiectivul tău este privatizarea companiei", spune şi Oliviero Baccelli, director adjunct la centrul de cercetare economică al Universităţii Bocconi, din Italia.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite