Romavia, zbor civil în haine militare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Compania specializată în transportul demnitarilor testează trei rute comerciale permanente Piaţa e sus, compania are o imagine de primă clasă şi, în premieră, are şi un avion

Compania specializată în transportul demnitarilor testează trei rute comerciale permanente

Piaţa e sus, compania are o imagine de primă clasă şi, în premieră, are şi un avion disponibil pentru transport comercial pe curse regulate. Parametrii de zbor sunt favorabili pentru ca Romavia să se instaleze pe un culoar confortabil de piaţă. Deocamdată este încă în faza de simulare.

"La sfârşitul lunii iunie intrăm pe Nuremberg şi ajungem astfel la trei rute. În vara asta, mai deschidem două. După şase luni, tragem linie şi vedem care merge. Probabil, din cinci, vom rămâne cu trei rute permanente şi una sezonieră".

Adrian Goleanu, general de flotilă aeriană, 50 de ani, din care 23 în slujba zborurilor speciale ("89 l-a găsit ca inginer-şef al flotilei prezidenţiale), se pregăteşte de calcule civile. După ce a deschis în aprilie cursele regulate spre Strasbourg, iar luna trecută spre Tel Aviv, Romavia a început să funcţioneze parţial ca o companie aeriană "obişnuită", care are program de zbor săptămânal, agent de vânzări, dar care, mai ales, se uită la gradul de încărcare a avionului.

"Pentru Strasbourg, încărcarea este sub aşteptările noastre. În schimb, cursa de Tel Aviv ne-a depăşit toate aşteptările", spune Adrian Goleanu.

La cules de europarlamentari

Cursa spre Strasbourg a fost mai degrabă un pariu. Romavia e prima companie din ţările care au aderat în ultimul val (2004, 2007), cu o cursă directă spre unul dintre sediile Parlamentului European. Astfel, pasageri siguri se anunţă cei 35 de europarlamentari români. Dar, n-ar fi exclus să apară unele escale în capitale din jur, pentru a culege şi alţi europarlamentari, lunea şi joia. Mai ales că pentru acest tip de clienţi preţul nu este o problemă, atât timp cât Bruxelles-ul decontează. În plus, cursa reduce foarte mult timpul de deplasare. În mod curios însă, nu toţi europarlamentarii noştri servesc (cel puţin, nu toţi în acelaşi timp)... Romavia. "Într-adevăr, este extraordinar că putem ajunge în numai câteva ore. Eu, spre exemplu, am zburat numai cu Romavia. Dar se întâmplă ca unii colegi să nu se ducă de luni la Strasbourg", spune europarlamentarul Adriana Ţicău.

E clar că e nevoie de noi pasageri, mai ales că Parlamentul European nu se întruneşte decât o dată pe lună. Se ia în calcul că Strasbourg poate colecta pasageri atât din Franţa, cât şi din Germania, iar biletul de 192 de euro fără taxe este calculat comparativ cu celelalte variante de transport.

Recrutăm pasageri - oameni de afaceri

Profilul noului tip de pasager Romavia pare să fie deja stabilit - persoană activă, preferabil om de afaceri; nu va fi dintre cei foarte bogaţi (care au propriul jet), dar nici dintre cei "mai săraci", care folosesc o cursă de linie. "Vrem să ne plasăm cu serviciile şi tarifele noastre undeva între clasa business şi clasa turist. Iar pe măsură ce avionul se umple şi ajungem la pragul de rentabilitate, preţurile vor scădea, astfel încât vor deveni accesibile şi pasagerilor obişnuiţi. Va fi exact invers decât la companiile de tipul low cost, unde, pe măsură ce avionul se umple, tarifele cresc", arată Adrian Goleanu.

Pentru că se mizează pe clienţi care ştiu să preţuiască timpul, se caută deschiderea de rute unde nu există acum legătură aeriană directă. Este şi cazul Nuremberg: este o destinaţie nouă în Germania (ţară care dă un sfert din pasagerii care vin şi pleacă din România). Iar acolo există o comunitate puternică de români, emigraţi mai ales înainte de "89, deci au legături cu oameni de afaceri", spune directorul general. Cursa va avea escală la Cluj-Napoca: "Am fi vrut la Sibiu, dar aeroportul este în modernizare. În plus, Clujul, care are o bună politică de marketing, ne-a oferit condiţii foarte bune pentru primul an".

Costurile mici, un atu în afaceri

De principiu, compania se va ţine departe de cursele unde operează şi Tarom, cealaltă companie de stat. "Tel Aviv e o excepţie. De fapt, aici nici nu ne concurăm: Tarom nu are capacitate pentru cât trafic este şi, dacă nu intram noi, veneau noi companii israeliene", explică Adrian Goleanu. Tarifele sunt totuşi mai mici decât la Tarom. În plus, Romavia mai explotează un avantaj... natural: "Acolo suntem percepuţi ca o companie a Armatei, deci sigură, ceea ce pentru ei înseamnă foarte mult", adaugă directorul.

Scriptic, Romavia este o regie autonomă în coordonarea MApN. Rolul principal este asigurarea transportului primilor demnitari din stat (preşedinte, şefii celor două Camere, primul-ministru, iar din 2002 şi ceilalţi miniştri). Primeşte bani de la stat pentru plata zborurilor speciale şi o subvenţie pentru acoperirea costurilor de menţinere în stare de operabilitate a flotilei. Dar, prin statut, compania poate să aibă şi activitate comercială. Şi chiar trebuie, atunci când subvenţia nu acoperă costurile necesare pentru menţinerea celor 245 de angajaţi.

Până în 2000, când vechile avioane Bac 1-11 aveau drept de zbor nerestricţionat de norme de zgomot, s-au scos bani frumoşi din curse charter, transport trupe (inclusiv pentru ONU) sau închirierea aparatelor în străinătate. Acum câştigul vine în principal din prestaţiile către terţi. Spre exemplu, opt oameni închiriaţi pentru asistenţă tehnică la companii din afară aduc un profit de 40% din valoarea contractului.

De 10 ani, activităţile comerciale ies în profit. Anul trecut, spre exemplu, au acoperit 53% din încasările totale de 5,4 milioane de euro, iar profitul a fost de circa 260.000 de euro. Anul trecut, şi subvenţia de la stat a fost substanţială, acoperind "pentru prima dată, după 10 ani, cheltuielile petru efectuarea zborurilor speciale". Tot anul trecut a fost închiriat şi primul avion apt pentru zboruri comerciale, un BAe 146-200, un aparat mediu, uşor şi ieftin de întreţinut (inclusiv rata este "rezonabilă", circa 50.000 de euro pe lună). Anul acesta a apărut şi rezerva lui, deci s-a dat liber pentru decolare.

Flotila specială se înnoieşte în cinci ani

Din vechea flotilă prezidenţială mai sunt operaţionale B 707 şi un Bac 1-11. Acestea au vârste venerabile (34, respectiv 21 de ani), dar sunt "tinere" ca ore de zbor, fiind folosite numai pentru zboruri speciale. De altfel, această utilitate le mai salvează de la casare - primesc autorizări speciale pentru transport demnitari (unele aeroporturi impun restricţii suplimentare; spre exemplu, nu acceptă decât transportul preşedintelui/şefului statului, nu şi al celorlaţi demnitari). Altminteri, în ciuda aparaturii de zbor de ultimă genaraţie, cele două aparate nu se califică pentru normele de zgomot actuale. Recent, la flota Romavia s-au adăugat două aparate BAe, închiriate de la o companie irlandeză. Unul dintre acestea, pentru care reparaţiile sunt asigurate de Romavia, este folosit la zboruri speciale, cursele charter şi ca rezervă pentru aparatul destinat curselor regulate. (Romavia are autorizaţie pentru a face lucrări în interiorul avionului, astfel încât interiorul poate fi schimbat în câteva ore).

"Lucrăm acum la concepţia de redotare a flotei speciale, în cel puţin cinci ani", spune Adrian Goleanu, directorul general al Romavia. Cel mai probabil, se va merge tot pe varianta închirierii, iar aparatul ar putea fi B757 lung curier.

Nici acesta nu este dintre cele mai noi modele Boeing, dar trebuie luat în calcul că, dacă faci acum o comandă pentru un model de ultimă generaţie, livrarea va avea loc cel mai devreme în 2014.

Zborurile comerciale nu se fac pe baza subvenţiilor de la stat. De altfel, ca să nu amestecăm banii, am cerut ca lunar să avem un audit din partea Ministerului Finanţelor
Adrian Goleanu,
preşedinte-director general Romavia

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite