Românii, primii în UE la golit rafturile

0
Publicat:
Ultima actualizare:

România are cel mai alert ritm de consum din UE, într-o perioadă în care atitudinea celorlalte ţări comunitare este mai degrabă ponderată Umplem coşul din supermarket cu mai mare

România are cel mai alert ritm de consum din UE, într-o perioadă în care atitudinea celorlalte ţări comunitare este mai degrabă ponderată

Umplem coşul din supermarket cu mai mare vigoare decât europenii, deşi salariile noastre reprezintă doar 40% din media celorlalţi membri ai UE

România a înregistrat cea mai mare creştere anuală, de 23%, a comerţului cu amănuntul între ţările din Uniunea Europeană (UE), potrivit unui studiu al biroului european de statistică, Eurostat. Prin comparaţie, vânzările în lanţurile de supermarketuri din restul Uniunii au scăzut cu 1%.

Românii au totuşi cele mai mici venituri dintre locuitorii UE. Potrivit aceluiaşi birou de statistică, veniturile noastre reprezintă în medie doar 40% din lefurile europenilor.

Conform specialiştilor, lipsa de cumpătare a românilor în faţa rafturilor s-ar explica prin deceniile de privaţiuni, dar şi printr-o disponibilitate mai mare pentru cumpărături datorită creşterii salariilor.

"A cumpăra din supermarket reprezintă încă o noutate pentru români. Salariile sunt mai mari şi pot susţine această tentaţie. Sunt convins că lucrurile se vor linişti şi la noi în câţiva ani", este de părere sociologul Marius Pieleanu.

Scăderi semnificative în Letonia şi Spania

În clasamentul privind vânzările în marile magazine, România este urmată de Slovenia, cu un avans de 5,7%, şi Polonia, cu 5,2%. Potrivit Eurostat, între cele 18 ţări ale Uniunii Europene care au publicat date pentru perioada iunie 2007-iunie 2008, doar în nouă - inclusiv România - au fost înregistrate creşteri ale comerţului cu amănuntul. În acelaşi interval, cele mai semnificative scăderi ale comerţului au avut loc în Letonia, de 8,3%, Spania, de 7,7% şi Estonia, de 7,2%.

În mai, România înregistrase a treia creştere anuală a consumului dintre statele membre, după ce perioada februarie - aprilie 2008 fusese pe primul loc la creşterea vânzărilor din retail (implicit şi a consumului), cu un avans anual de 15%, 22,5% şi 18%.

Europenii cumpără haine, cărţi şi ziare

În UE, cele mai mari scăderi au fost înregistrate în ultimul an la vânzările de alimente, băuturi şi ţigări (-2%), ceea ce ar putea fi explicat prin faptul că se achiziţionează produse mai ieftine decât în trecut, şi nu neapărat mai puţine articole. În paralel, cele mai mari vânzări au fost înregistrate la articolele de îmbrăcăminte şi încălţăminte (7,1%) şi la cărţi şi ziare (3,8%).

Retailerii câştigă miliarde

Lanţul francez de hipermarketuri Carrefour va înregistra în acest an venituri de 1 miliard de euro, potrivit estimărilor reprezentanţilor companiei, cu un an mai devreme decât era iniţial estimat. Motivul? În principal, disponibilitatea mare a românilor pentru consum, precum şi expansiunea lanţului prin achiziţia supermarketurilor Artima.

Metro Cash&Carry şi grupul Rewe, care deţine Selgros, au depăşit pragul veniturilor de un miliard de euro anul trecut.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite