Românii, atraşi de hainele de firmă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Tot mai multe magazine celebre vor să-şi deschidă reprezentanţe în România. Concurenţa redusă, piaţa mare de desfacere şi scăderea chiriilor pentru spaţiile comerciale îi determină pe marii retaileri de îmbrăcăminte să vină în ţara noastră.

România ocupă locul doi în topul celor mai atractive zece pieţe emergente pentru investiţiile în deschiderea de magazine de branduri internaţionale de haine, potrivit unui clasament realizat de compania de consultanţă AT Kearney.

Ţara noastră a fost surclasată de Brazilia, dar a reuşit să se poziţioneze mai bine decât China, India şi Argentina. Din spate vin ţări precum Ucraina, Chile, Rusia, Arabia Saudită şi Turcia.

Chirii mai mici pentru spaţiile comerciale

Unul dintre motivele care determină marile lanţuri de magazine să vină în România îl reprezintă faptul că jumătate din populaţie locuieşte în mediul urban. „Tinerii vor să ia contact cu mărcile internaţionale de modă şi sunt dispuşi să cheltuiască în acest scop“, explică studiul. De la începutul anului, în România şi-au deschis magazine firme renumite precum The Gap, C&A sau Deichman.

Un alt factor de atractivitate îl reprezintă ieftinirea chiriilor. „Numărul de spaţii comerciale goale a început să crească în ultimele luni. Efectele crizei vor pune presiune pe sectorul imobiliar, iar preţurile locaţiilor premium vor scădea, lucru care va atrage noi jucători pe piaţă“, a declarat Michael Weiss, vicepreşedintele AT Kearney.

Potrivit unui studiu realizat de consultantul imobiliar RE/MAX Bastion, în zona „zero“ a Capitalei, chiriile spaţiilor stradale au coborât cu aproximativ 28% din luna ianuarie până la sfârşitul lunii martie, cu 10% în centrele comerciale şi cu aproximativ 19% în malluri.

Reprezentanţii din industria textilă cred că românii sunt atraşi de hainele de firmă încă din 1990, după ce au ieşit din comunism. „Populaţia a fost şi este atrasă de hainele din străinătate. Este o dorinţă absolut normală a unor oameni care au trăit atâţia ani în comunism“, consideră Maria Grapini, preşedintele Federaţiei Patronale a Industriei Uşoare.

Pe de altă parte, Grapini contrazice, într-o oarecare măsură, studiul, spunând că, în ciuda preferinţelor pentru haine de calitate, criza ne-a îndreptat către îmbrăcămintea ieftină. „Nu cred că România este chiar atât de atractivă pentru investiţiile în retailul vestimentar, având în vedere că în ultima vreme veniturile populaţiei s-au diminuat considerabil“, punctează Grapini.

Hipermarketurile ocolesc România

În 2009, marile lanţuri internaţionale de hipermarketuri îşi vor limita investiţiile în ţara noastră. În privinţa interesului investitorilor pentru segmentul de retail general, România ocupă anul acesta locul 23 din 30 de state cu economii emergente analizate de AT Kearney, în scădere cu o poziţie faţă de anul trecut. Pe primele locuri figurează India, Rusia, China, Emiratele Arabe Unite, Arabia Saudită şi Vietnam.

Având în vedere că în Bulgaria piaţa de retail modern nu este la fel de dezvoltată ca la noi, vecinii de la sud de Dunăre stau mai bine decât România în atragerea investitorilor mari, ocupând locul 21.

Dacă la capitolul vestimentaţie, în România nu sunt prezente foarte multe firme internaţionale celebre, la segmentul retail modern stăm bine. În ţara noastră şi-au deschis magazine companii foarte mari precumCarrefour, Cora, Auchan sau Rewe. În urma României figurează Croaţia, Filipine, Thailanda, Ungaria, Columbia, Salvador şi Argentina.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite