Rocada costurilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Prin codul de bune practici, hipermarketurile susţin producătorii de alimente Codul de bune practici negociat între hipermarketuri şi furnizori va viza doar comerţul cu produse

Prin codul de bune practici, hipermarketurile susţin producătorii de alimente

Codul de bune practici negociat între hipermarketuri şi furnizori va viza doar comerţul cu produse agroalimentare. Procesatorii vor şi o lege specifică.

Săptămâna viitoare este prevăzută o nouă rundă a negocierilor dintre marile reţele comerciale şi producătorii din industria alimentară. Deşi părţile anticipează că întâlnirea de marţi va marca încheierea rundelor de negocieri mediate de Ministerul Agriculturii, mai sunt încă prevederi sensibile de negociat.

Părţile au căzut însă de acord ca textul respectiv să facă referire doar la comerţul cu produse agroalimentare. Maria Grapini, preşedintele patronatului din industria textilă, consideră că diferenţele dintre profilele de activitate au impus abordări diferite.

"În mod normal, va trebui ca fiecare categorie de producător să fie vizată de codul de bune practici. Am fost împreună la parlament pentru că nu este o problemă individuală", afirmă Grapini.

Momentan, reprezentativitatea unui sector sensibil, de care depinde în bună măsură competitivitatea economiei, reuşeşte în premieră să aibă propriul contract-cadru cu hipermarketurile.

Noi reguli de transparenţă

Sigur este că: serviciile oferite de comerciant vor trebui comunicate furnizorului (producătorului) înainte de efectuarea acestora; este interzisă condiţionarea furnizorului să nu vândă şi altor terţi; furnizorul nu poate să condiţioneze comerciantul să păstreze un anumit preţ pe raft; la retragerea de pe raft (delistare) a unui produs comerciantul va trebui să notifice în prealabil furnizorul.

"Principiul transparenţei şi al simetriei se va regăsi în textul final", apreciază Mihai Vişan, directorul executiv al Asociaţiei Române a Cărnii.

Codul va cuprinde sub o formă explicită referirea la imposibilitatea comerciantului de a-l obliga pe acesta să contribuie la costurile de marketing şi viceversa. Furnizorul nu va mai putea fi obligat să contribuie la costurile de deschidere a unui nou magazin al reţelei. De asemenea, codul cuprinde şi recomandarea ca plăţile către furnizori de produse alimentare să nu depăşească 30 de zile.

Procesatorii vor o lege pentru Cod

Negocierile din ultima rundă se vor concentra tot pe definiţia preţului de cumpărare. Acesta este preţul unitar din care se scad avantajele financiare oferite de furnizor (discount maxim, bonus) şi majorat cu taxele specifice şi cheltuielile de transport. Furnizorul solicită detalierea acestei definiţii pentru a evita costurile ascunse.

"Acest cod este apă de ploaie dacă nu este susţinut şi de o lege", consideră Sorin Minea, unul dintre cei mai activi reprezentanţi ai producătorilor. Textul final convenit, marţi, 24 iunie, va fi transmis mai întâi tuturor membrilor părţilor angajate în negociere, iar apoi Consiliului Concurenţei. Semnarea oficială a Codului este preconizată pentru sfârşitul lunii iunie.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite