Riscurile francizării unei afaceri

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mulţi investitori pleacă din start greşit la drum, considerând că orice afacere ce merge bine poate fi şi francizată Franciza a reuşit şi în România să creeze o modă în afaceri,

Mulţi investitori pleacă din start greşit la drum, considerând că orice afacere ce merge bine poate fi şi francizată

Franciza a reuşit şi în România să creeze o modă în afaceri, graţie câtorva exemple de succes. Însă acest fapt a indus multora şi iluzia că, prin definiţie, francizarea unei afaceri poate fi un business profitabil. Practica demonstrează că franciza poate avea un eşec la fel de răsunător, ca şi succesul, dacă proprietarul se pripeşte să-şi dea afacerea încă "necoaptă" pe mâinile oricui.

Chiar dacă nu există estimări oficiale privind gradul de eşec în franciză, una din patru afaceri "la cheie" nu înregistrează succesul dorit. Motivul? Cel mai des întâlnit este acela că francizorul pleacă din start greşit la drum.

Afacerile francizate prematur, sortite eşecului

"Nu orice afacere care funcţionează bine poate fi francizată", a declarat, pentru "Adevărul", Eugen Driga, directorul firmei de consultanţă şi brokeraj în francize, Imo Franchise Consulting. Elena Zoltăreanu, account manager la Observatorul Francizei România, consideră, totodată, că românii încalcă unul dintre principiile de bază ale sistemului de franciză.

"Una dintre condiţiile esenţiale este existenţa unei unităţi-pilot, care să funcţioneze de cel puţin doi ani. La ora actuală, am întâlnit în România afaceri care se francizează la numai şase luni de la înfiinţare", a declarat, pentru "Adevărul", Zoltăreanu. Potrivit acesteia, un alt obstacol major este finanţarea, "multe bănci refuzând să finanţeze o astfel de afacere, sub pretextul că este vorba, de fapt, despre un start-up în cadrul businessului respectiv". Un alt risc constă în selectarea incorectă a potenţialilor francizaţi. "În primele zile ale unei francize, mulţi francizori au tendinţa de a accepta francizaţi care nu sunt potriviţi. O selectare defectuoasă aduce, inevitabil, probleme care se agravează treptat şi forţează francizorul să aloce resurse pentru rezolvarea lor", a precizat Driga.

De ce a renunţat "Şapte Seri" la franciză?

"Şapte Seri" este unul dintre brandurile autohtone care a ales varianta extinderii prin franciză. Evoluţia nu a fost însă una mulţumitoare, fapt pentru care la nivelul conducerii s-a decis renunţarea la această modalitate de dezvoltare şi revenirea la sistemul iniţial. "Decizia de a pune în practică această schimbare a venit în momentul în care am constatat că evoluţia inconsecventă a ediţiilor locale pune în pericol imaginea pe care <<Şapte Seri>> şi-a construit-o. Cauzele acestei evoluţii fiind mai mult decât clare, am hotărât să readucem ediţiile locale sub controlul nostru, asigurându-ne în acest fel că principiile care ne-au făcut atât de populari în Bucureşti vor fi respectate de acum în toata ţara", explica, la acea vreme, Andras Kovacs, director general al firmei Kopa Publicaţii, editorul ghidului "Şapte Seri".

Cauzele cele mai frecvente ale eşecurilor în afacerile în franciză

- Testarea neadecvată a unităţii-pilot

Fiind vorba despre un nou concept, există riscul ca francizorul să nu fi testat sistemul său suficient de bine ca acesta să-şi fi demonstrat viabilitatea pe piaţă. Deşi este dificil de determinat ce reprezintă o testare suficientă a afacerii-pilot, noul francizor poate avea nevoie şi de doi ani pentru a dezvolta sistemul său până la stadiul în care este gata să fie francizat.

- Selectarea defectuoasă a francizaţilor

Mulţi francizori au tendinţa de a accepta francizaţi care nu sunt potriviţi. Aceasta se întâmplă deoarece francizorul fie este presat să vândă rapid, fie nu este încă în măsură să identifice corect caracteristicile şi calităţile pe care potenţialul francizat trebuie să le aibă pentru a putea opera franciza respectivă.

- Franciza poate fi prost structurată

Acesta poate fi rezultatul unei testări inadecvate a unităţii-pilot, a incapacităţii de a anticipa posibilele probleme ce pot apărea pe parcurs şi/sau imposibilitatea de a trage concluziile potrivite din experienţa acumulată în timpul testării afacerii-pilot. Problemele de structură conduc la probleme de operare, iar acestea creează dificultăţi financiare şi disfuncţionalităţi în controlarea unei reţele de francizaţi.

- Capital insuficient

Mulţi francizori nu reuşesc să vadă că, până la a obţine profit, pot trece chiar şi între trei şi cinci ani de la demararea francizării unei afaceri. Francizarea nu este o soluţie pentru companiile cu dificultăţi financiare, iar colaborarea cu un francizor a cărui afacere se confruntă cu astfel de probleme ar fi un dezastru.

- Management greşit

Chiar dacă operează în acest sistem, franciza nu este scutită de greşelile care se pot face în cadrul unei afaceri obişnuite. Acestea pot fi de orice natură, pornind de la strategii neinspirate de vânzări, de marketing sau chiar de investiţii, până la modul în care francizorul colaborează cu francizaţii ori introducerea în cadrul sistemului a unor politici noi, care îi nemulţumeşte pe francizaţi.

Sursa: Imo Franchise Consulting

Eşecul se datorează în mare parte lipsei de educaţie managerială a francizaţilor şi a inexistenţei sprijinului francizorului
Eugen Driga
director Imo Franchise Consulting

De eşecuri în franciză nu citim foarte des, ci doar remarcăm că a dispărut magazinul din acea zonă
Elena Zoltăreanu
Director Observatorul Francizei România

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite