Renunţarea la leasing, o povară

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Neplata ratelor nu este o soluţie, pentru că vei avea de achitat în continuare comisioane, dobânzi şi alte taxe suplimentare. Dacă laşi maşina în parcarea companiei de leasing, nu înseamnă că ai scăpat de probleme. Poţi, totuşi, să transferi contractul către o altă firmă sau persoană.

Dacă nu mai ai bani şi vrei să renunţi la contract, firma de leasing te va urmări la tot pasul. Asta pentru că trebuie să recupereze de la tine nu doar maşina, ci şi toate costurile aferente finanţării. Adică, comisioane, dobânzi şi alte taxe suplimentare.

Renunţarea la maşină este costisitoare

Iar dacă aceste datorii nu sunt achitate, se poate trece la executarea altor garanţii, bilete la ordin, în cazul companiilor, însă doar cu acordul judecătorilor. Ceea ce înseamnă taxe suplimentare, suportate, în final, tot de client. De asemenea, tot prin hotărâre judecătorească, ratele şi restanţele se pot opri din conturile bancare deţinute de utilizatorul maşinii.

Mulţi români au trăit cu falsa impresie că, prin leasing închiriezi o maşină şi o poţi restitui oricând, scăpând de orice responsabilitate. „Cei mai mulţi au avut senzaţia că firmele de leasing sunt comercianţi de autovehicule. În realitate, acestea sunt instituţii de credit. Ele trebuie să recupereze respectivele sume, nu doar maşina, a cărei valoare scade semnificativ din cauza uzurii“, spune Dinu Petre, avocat partener la Cunescu, Balaciu şi Asociaţii.

Acesta mai spune că, din cauza crizei, multe persoane au crezut că pot scăpa de un cost suplimentar înapoind maşina firmei de leasing. Ele descoperă însă că, renunţarea la maşină se poate dovedi extrem de costisitoare. „De fapt, predarea maşinii firmei de leasing este o afacere în pierdere pentru ambele părţi“, spune Dinu Petre. Asta pentru că au fost şi cazuri în care compania a perceput taxe pentru parcarea autovehiculului în curtea sa.

Variante care te pot salva

Totuşi, există şi soluţii salvatoare pentru cei care vor să renunţe la automobilul în leasing. Calea cea mai puţin costisitoare şi fără urmări este cedarea contractului de leasing către o altă persoană, fizică sau juridică. Practic, îţi cauţi un client interesat să preia contractul de leasing, cu care negociezi o sumă. Stabilirea preţului corect, în cazul cesiunii, nu este o sarcină chiar aşa uşoară.

Se va ţine seama de uzura maşinii, rulajul, aspectul, mici avarii, zgârieturi sau chiar apariţia pe piaţă a noului model. După ce te înţelegi la preţ cu potenţialul cumpărător, acesta va prezenta dosarul de finanţare la societatea de leasing spre analiză. Dacă hotărârea este favorabilă, se va încheia contractul de cesiune şi fostul utilizator va încasa preţul convenit de la noul utilizator.

De cele mai multe ori, cel care predă leasingul va pierde din contravaloarea ratelor deja plătite şi îşi va recupera numai avansul plătit. Deocamdată, cei care nu mai fac faţă renunţă la contract de bunăvoie, iar firmele de leasing au început deja să se confrunte cu o creştere a
rău-platnicilor.

Preţul corect, dificil de stabilit

Stabilirea preţului de cesiune se face în funcţie de mai multe aspecte, dar se va ţine seama, în principiu, de: uzura maşinii, numărul de kilometri de la bord, aspect, mici avarii, zgârieturi şi chiar apariţia pe piaţă a noului model. De cele mai multe ori, când cedezi un contract de leasing, pierzi o mare parte din contravaloarea ratelor deja plătite, numai avansul fiind recuperat.

Avans mare, pierdere la fel

Dacă un client renunţă după un an la o maşină de 12.000 de euro, cumpărată în leasing cu avans zero, el pierde 3.400 de euro daţi sub formă de rate. În schimb, la un contract cu avans de 25%, pentru o maşină de 40.000 de euro, pierde peste 18.000 de euro.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite