Recul pe piaţa plăcilor ceramice

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Stagnarea construcţiilor rezidenţiale va duce la o reorientare a producătorilor către produse ieftine sau excesiv de scumpe. Situaţia pe plan global din piaţa de plăci ceramice se reflectă direct şi pe piaţa românească de profil. Iar principalii jucători autohtoni sunt şi ei pesimişti.

Evoluţia slabă aşteptată în 2009 are la bază amânarea unor proiecte din construcţii care aveau termen de finalizare primul semestru al anului viitor, stagnarea sau chiar scăderea tranzacţiilor de  pe piaţa imobiliară şi condiţiile tot mai severe de creditare.

Dependenţi de exporturi

În acelaşi timp, piaţa de plăci ceramice este deosebit de sensibilă la evoluţiile externe. Din cei aproximativ 90 de milioane de metri pătraţi de gresie şi faianţă consumaţi anual în România, doar 4,5 milioane de metri pătraţi sunt produşi în fabricile autohtone.

Producţia naţională de plăci este de doar 16 milioane de euro, într-o piaţă care se cifrează în prezent la circa 186 de milioane de euro, potrivit unui studiu realizat de Asociaţia Italiană a Producătorilor de Plăci Ceramice. Restul produselor consumate sunt importate din diverse ţări, primele în top fiind Italia şi Spania. 80% dintre produse sunt importate din Spania şi aproximativ  5-6% din  Italia. Alte 3% provin din Bulgaria, Ungaria, Turcia, Polonia şi China.

Iar în România nu va apărea în viitorul apropiat o nouă unitate de producţie. Compania Cersanit, care deţine o fabrică în Roman, tocmai a renunţat la ideea de a avea o nouă unitate de producţie în zona Bacăului, chiar dacă declară că proiectul nu a fost exclus din planul de dezvoltare a companiei.

Luxul rămâne în top

Reaşezările din acest an au determinat companiile să se axeze pe distribuţia către dezvoltatorii de centre comerciale. De asemenea, au crescut şi comenzile pentru produse mai scumpe de brand, gen Villeroy&Boch sau Marazzi.

„Anul acesta, a crescut puterea de cumpărare şi am putut observa orientarea clienţilor către produse din zona mediu–lux–exclusivist, de calitate, cu un design modern, atrăgător, create în urma unor procese de producţie care folosesc ultimele tehnologii în domeniu”, spune Oana Iftime, director Strategii de Marketing Ceramice Sanitare.

Pe cartea luxului mizează tot mai mulţi actori din această piaţă. “Cererea evident scade, însă oferta rămâne constantă. Astfel, vor apărea în piaţă mişcări surprinzătoare. O parte din jucători va dispărea”, spune Lucian Azoiţei, manager Pazo
Group.

Faianţă cu 10% mai scumpă

Piaţa de lux pentru produse ceramice se va majora anul viitor cu 10%, în timp ce piaţa produselor ieftine va creşte cu 25% ca volum. Produsele destinate clasei medii vor înregistra o scădere substanţială a volumului vânzărilor. Diferenţa dintre cele două va apărea la nivel valoric. În prezent, produsele de lux reprezintă 10-15% din totalul pieţei, pentru anul viitor aşteptându-se o uşoară creştere, potrivit estimărilor lui Lucian Azoiţei.

Per ansamblu, cantitatea de plăci ceramice comercializată în România va fi cu 12% mai mare în 2009. Reprezentanţii Romstal sunt chiar mai pesimişti. „Dacă, la începutul anului, creşterea prognozată pentru 2008 faţă de 2007 era de 30-40%, estimare care se baza pe evoluţia spectaculoasă din sectorul construcţiilor şi din cel imobiliar, acest an va duce piaţa la un avans de doar 5, maximum 8% faţă de anul trecut”, declară Oana Iftime.

Reaşezările din piaţă de anul viitor au la bază numărul redus de lucrări de construcţii noi de anul acesta şi majorarea preţului energiei electrice, ce are o pondere de 80% în costul acestui tip de produse. „Preţul plăcilor se va majora cu cel puţin 10% la nivel mondial. Anul 2009 va fi unul al reaşezărilor. Vor rămâne pe piaţă doar companiile care vor reuşi să supravieţuiască noului mediu”, a spus Azoiţei.

Acesta a precizat că în Spania au dat deja faliment 25% din producătorii de ceramică. Consecinţa acestei situaţii o reprezintă imposibilitatea de a mai importa produse ieftine din această ţară. Vor rămâne ca opţiuni doar produse din state precum Turcia, Egipt sau Quatar.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite