Rău-platnicii, o pată pe piaţa de vopsele
0
Vânzările din acest domeniu s-au diminuat anul trecut cu aproximativ 25% comparativ cu valorile inregistrate în 2008. Prima parte a anului în curs va fi una similară în ceea ce priveşte volumul vânzărilor din anul trecut, însă din toamnă variaţiile de vânzări anuale vor tinde spre zero.
Renovările şi proiectele mici şi mijlocii vor reprezenta anul acesta principalele direcţii spre care se vor concentra privirile celor din industria de lacuri şi vopsele. Anul trecut se făceau calcule legate de cuantumul anual al pierderilor. Acum, se speră la o ieşire din această furtună şi o uşoară reaşezare a pieţei.
Un lucru e cert. Anii 2004-2008 vor rămâne în istoria acestei pieţe drept epocă de aur. Ritmul de creştere al încasărilor în această perioadă depăşea şi 30% anual. Şansele să-ţi mai dublezi veniturile în doi-trei ani vânzând vopsea au devenit acum o simplă himeră.
Lupta cu datoriile
Cea mai mare problemă a anului 2009 a fost reprezentată de recuperarea scadenţelor din piaţă. „A fost o mare incertitudine legată de instabilitatea financiară a clienţilor. Aceasta a fost cea mai importantă provocare", spune Ştefan Barna, director de marketing în cadrul producătorului din Moldova, Kober.
Piaţa s-a diminuat cu un procent de aproximativ 25-30%. A fost un an în care producătorii au fost nevoiţi să fie foarte atenţi. „Probleme au apărut în special din partea clienţilor mici. Cred că atenţia acordată acestui fenomen a avut un efect pozitiv", spune Barna.
În acelaşi ton sunt şi declaraţiile altor actori din piaţă. „Mulţi retaileri au avut de înfruntat probleme cu lichidităţile, aspect care a cerut multă prudenţă şi din partea producătorilor. Soldurile de recuperat din piaţă au fost şi sunt foarte importante", completează Ioannis Anagnostou, director general Atlas Corporation, divizia APLA.
Preţuri neschimbate
Şansele ca preţul vopselei să se modifice substanţial sunt mai mici. „Nu am redus preţurile. Nici nu a fost posibil acest lucru. Marjele din această industrie nu sunt oricum prea mari", explică Barna. Jucătorii din acest domeniu sunt dependenţi de achziţii, realizând multe importuri.
Variaţia cursului leu-euro este una foarte importantă aşadar în acest domeniu. La sfârşitul anului 2008 diferenţele de curs au făcut ca materia primă să fie achiziţionată şi cu 25% mai scumpă de cât în prezent.
„Acum există pericolul ca un utilizator care nu conştientizează importanţa calităţii vopselelor să poată fi mai uşor direcţionat către produse de o calitate redusă", atenţionează Anagnostou. Cei care au vândut către firme de construcţii stau şi calculează pierderile. „Anul 2009 a făcut bine pieţei. A mai selectat din jucători", spune Barna. Firmele de construcţii nu au mai cerut produse, pentru că volumul lucrărilor s-a diminuat
În schimb, cei care s-au axat pe centrele de retail au ieşit câştigători. „Nu am schimbat şi nu vom schimba felul în care ne orientăm spre aceste canale sau mixul de produse. Nu avem de unde şti ce se va căuta anul acesta. Dacă anul trecut ne-am fi axat pe un canal greşit, pierdeam. Vrem să fim echilibraţi", adaugă reprezentantul Kober.
Atlas Corporation, însă, a mai făcut ceva schimbări.
„În ciuda crizei, am introdus produse minimizând astfel impactul scăderii generale pe portofoliul existent", arată reprezentanţii companiei. Evoluţia din 2010 rămâne o necunoscută pentru producătorii din domeniu.
Costuri reduse
Producătorii, cei care mai vorbesc acum despre cum au dus-o anul trecut, au tăiat tot ce s-a putut la capitolul costuri. „A fost nevoie să reducem cheltuielile în toate departamentele, într-o manieră controlată şi uniformă, pentru a putea face faţă scăderii pieţei", spune reprezentantul APLA.
710.000 de tone de lacuri şi vopsele pot fi produse anual în România