Profiturile producătorilor de carne de pasăre nu au fost lovite de gripa aviară

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Transavia a consemnat un profit de 5,5 milioane de euro, iar Agricola a atins o valoare de peste două milioane de euro Afacerile principalilor producători de carne de pasăre de pe piaţa

Transavia a consemnat un profit de 5,5 milioane de euro, iar Agricola a atins o valoare de peste două milioane de euro

Afacerile principalilor producători de carne de pasăre de pe piaţa românească nu au înregistrat anul trecut scăderi ale marjelor de profitabilitate cum ar fi fost de aşteptat, în contextul apariţiei gripei aviare, ci dimpotrivă. Chiar şi pe fondul acestei crize, profiturile agenţilor economici din domeniu s-au situat la niveluri similare celor din 2005 sau chiar mai mari.

Deşi a avut o cifră de afaceri mai scăzută decât în 2005, ajungând în 2006 la valoarea de aproximativ 64 milioane de euro, de la circa 84 milioane de euro, compania Agricola Bacău a consemnat un profit în creştere de la peste un milion de euro în 2005, la peste două milioane de euro, la sfârşitul anului trecut. De cealaltă parte, bilanţurile contabile ale principalului competitor al firmei băcăuane, Transavia Alba Iulia, indică o cifră de afaceri de 42 milioane de euro, de la 40 milioane de euro în 2005, şi un profit constant, respectiv 5,5 milioane de euro. Pentru anul în curs, Transavia îşi propune o creştere a cifrei de afaceri până la 50 milioane de euro, iar profitul este estimat să atingă la finele anului valoarea de aproximativ 8 milioane de euro.

Investiţii în creştere, de ambele părţi

Chiar dacă piaţa cărnii de pui s-a confruntat în 2006 cu cea mai intensă criză din istoria sa, Transavia a continuat să se dezvolte şi să-şi consolideze poziţia în industria din care face parte. "De la 7 milioane de euro, investite în 2005, în 2006, volumul investiţiilor a crescut semnificativ, depăşind nivelul de 11 milioane de euro", a declarat, într-o conferinţă de presă, preşedintele Transavia, Ioan Popa. Compania a investit anul trecut peste 11 milioane de euro, fondurile fiind alocate din surse proprii, pentru două noi complexuri de creştere a păsărilor, la Cluj - patru milioane de euro şi Miercurea Sibiului - trei milioane de euro, şi începerea construcţiei unei noi fabrici, de produse preparate şi semipreparate din carne de pui, care urmează să fie deschisă în a doua jumătate a acestui an. Investiţia totală pentru unitatea de producţie este de circa 12 milioane de euro, iar capacitatea maximă va fi de 100 tone pe an. Nici Agricola Bacău nu se lasă mai prejos atunci când vine vorba despre investiţii, pentru anul în curs compania având programate investiţii de peste şapte milioane de euro, pentru schimbarea tehnologiei de ambalare - un milion de euro, modernizarea abatorului de carne de pasăre - 5,5 milioane de euro şi retehnologizarea incubatorului de păsări - 1,6 milioane de euro.

Strategii diferite pentru dezvoltarea afacerilor

Pentru primii doi jucători din domeniu, strategiile de dezvoltare sunt diferite. Dacă Transavia nu se gândeşte încă să atace pieţele externe, Agricola Bacău şi-a reluat exporturile de săptămână trecută. "Deşi vânzările de carne de pasăre au crescut anul trecut, în volum, cu 2.000 de tone, preţul din piaţă a fost redus, astfel că în acest segment am înregistrat pierderi. În acest an am reluat exporturile, iar săptămâna trecută a plecat primul camion de carne de pasăre pe pieţele din Uniunea Europeană, după un an şi jumătate de interdicţie", a declarat preşedintele Agricola Bacău, Gheorghe Antohi. Popa susţine că preţul de vânzare al cărnii de pasăre a scăzut anul trecut cu 12-15%. Transavia nu este atât de dornică în a pătrunde pe pieţele europene.

Majorare de capital la Transavia

"Deşi deţine licenţa de export din 2005, Transavia nu este încă interesată de pătrunderea pe pieţe externe", a precizat Popa, adăugând că acesta ar fi un deziderat doar pe partea de produse gata pregătite. În opinia sa, piaţa românească are un potenţial de creştere foarte mare. "Circa 45% din carnea de pasăre pe care o consumă românii este din import, asta înseamnă că putem încă să ne dezvoltăm pe piaţa internă, că avem loc", susţine preşedintele Transavia. Ideea diminuării importurilor şi câştigarea câtorva procente de către producătorii autohtoni este împărtăşită şi de către preşedintele Agricola Bacău, Antohi precizând că importurile de carne de pasăre de pe piaţa din România vor scădea în acest an la 100.000 tone, faţă de 158.000 tone, în 2006. Transavia intenţionează să îşi majoreze capitalul social cu circa cinci milioane de euro în acest an. În plus, tot în acest an, o altă firmă aflată în proprietatea lui Ioan Popan, respectiv Cerealcom din Alba-Iulia, va fuziona cu Transavia. "Capitalul actual este de aproape 50 miliarde de lei vechi şi îl vom majora cu aproximativ cinci milioane de euro, însă nici majorarea, nici fuziunea nu vor modifica structura acţionariatului firmei, eu voi continua să fiu acţionarul majoritar. Cerealcom este una dintre cele două firme pe care le-am cumpărat acum câţiva ani. Vor mai fi şi alte planuri de acest fel", a spus Popa. Transavia a produs anul trecut 26.000 tone de carne în viu şi îşi propune ca în acest an să realizeze o producţie totală de 30.000 tone, pentru ocuparea poziţiei de lider. Compania a avut la finele anului trecut o cotă de piaţă de 12%, iar pentru 2007 estimează atingerea unui nivel de 15%. Circa 80% din produsele firmei sunt distribuite prin marile lanţuri de retail, iar circa 75% din producţie este vândută sub formă de carne refrigerată. "Tendinţa pieţei şi preferinţele consumatorului se orientează către carnea refrigerată, proaspătă, faţă de cea congelată", a spus directorul general al Transavia.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite