Produsele cu valoare adăugată mare au cele mai mari şanse la export

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pe pieţele externe sunt bine primite echipamentele electrice, utilajele de transport, produsele chimice şi materialele plastice În şedinţa Consiliului de Export, desfăşurată la

Pe pieţele externe sunt bine primite echipamentele electrice, utilajele de transport, produsele chimice şi materialele plastice

În şedinţa Consiliului de Export, desfăşurată la începutul acestei săptămâni la Bucureşti, au fost prezentate membrilor mai multe oportunităţi pe care companiile româneşti ar putea fi încurajate să le fructifice pentru a pătrunde pe pieţele externe. S-a conturat şi o listă a mărfurilor cu cele mai multe şanse de succes, între care deţin întâietatea acele produse cu valoare adăugată mare, obţinute în industriile de înaltă şi medie tehnologie.

Au fost remarcate produse precum maşinile, aparatele şi echipamentele electrice, vehiculele de transport, articolele chimice, materialele plastice sau cauciucul. "Creşterea exporturilor de produse ale industriilor de medie şi înaltă tehnologie a devansat sensibil ritmul de creştere al exportului de joasă tehnologie, cu valoare adăugată mai mică", au arărat, într-un raport, reprezentanţii Ministerului Economiei şi Comerţului (MEC). Între produsele cu valoare adăugată mai mică se numără uleiurile minerale, materialele de construcţii, metalele, textilele, pielăria şi lemnul neprelucrat.

"Evoluţia pe principalele destinaţii economice indică tendinţa de scădere a exportului de materii prime şi materiale cu aproximativ 15%, iar a bunurilor de consum cu aproximativ 7% faţă de anul anterior", au mai arătat reprezentanţii MEC.

Ei au evidenţiat o tendinţă puternică de creştere a exportului de bunuri de complexitate şi valoare adăugată mai mare, cu 27% faţă de anul anterior.

Scăderi notabile la exporturi s-au consemnat, potrivit membrilor Consiliului de Export, în cazul materialelor textile şi confecţii (-5% în 2006 faţă de anul anterior), respectiv al sticlei şi ceramicii (-6%), ca şi la materialele de construcţii. La polul opus se află exporturile de autovehicule indusriale, care au crescut cu peste 50% în 2006 faţă de anul anterior.

Lohnul se extinde către producţia de piese auto

Una dintre tendinţele interesante discutate în Consiliul de Export este extinderea producţiei în lohn către alte domenii de activitate (după industria textilă), în special producţia pieselor şi subansamblelor auto.

"Datorită dezvoltării industriei producătoare de autovehicule, s-au creat oportunităţi deosebit de favorabile pentru orizontala acestei ramuri, respectiv fabricarea de piese şi subansamble. Am observat că lohnul a cunoscut o dezvoltare puternică în acest domeniu", ne-a declarat Mihai Păsculescu, membru în Consiliul de Export din partea confederaţiilor patronale UGIR-1903 şi FEPAIUS. El a arătat, în schimb, că industriaşii care doresc să lucreze în regim lohn trebuie, mai nou, să participe cu resurse proprii la procesul de producţie, spre deosebire de sistemul clasic, în care totul este asigurat de către investitorul străin.

Deocamdată, statul încurajează doar promovarea

Până în prezent, programele guvernamentale de susţinere a exportatorilor prevedeau fonduri dedicate doar participării acestora la târguri şi expoziţii, realizarea de pliante şi articole promoţionale sau organizarea de show-roomuri, în vederea promovării pe pieţele externe.

Acum, sunt în diverse stadii de aprobare şi licitare programe ceva mai consistente, respectiv pentru cofinanţarea investiţiilor în competitivitate (certificare, obţinerea de licenţe etc.), însă până la transpunerea lor în practică va mai trece o vreme, după cum ne-au declarat membrii Consiliului de Export. Ei recomandă investitorilor să se îndrepte în mod special către pieţele dinafara Uniunii Europene, activităţi de export pe care comunitatea europeană le susţine prin programe mult mai atractive.

Tema centrală a următoarei şedinţe a Consiliului de Export ar putea fi, potrivit propunerilor venite din rândul membrilor, faptul că, în România, costurile de producţie (în special cele cu energia, gazele şi transportul materiilor prime) sunt excesiv de mari în raport cu celelalte state membre UE.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite