Producătorul uleiului Floriol închide fabrica de la Oradea

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Costurile industriale ridicate, dar şi investiţiile masive necesare pentru atingerea standardelor UE ar putea ridica probleme similare şi pentru alte companii Bunge România, liderul pieţei

Costurile industriale ridicate, dar şi investiţiile masive necesare pentru atingerea standardelor UE ar putea ridica probleme similare şi pentru alte companii

Bunge România, liderul pieţei româneşti de uleiuri vegetale, a luat decizia închiderii unităţii de producţie de la Oradea, Interoil, începând cu luna septembrie. La baza acestei hotărâri au stat costurile industriale ridicate, precum şi volumul mare al investiţiilor necesare pentru modernizarea fabricii.

O asemenea decizie naşte întrebări şi în ceea ce priveşte rentabilitatea afacerilor din ţara noastră, în condiţiile în care costurile sunt din ce în ce mai ridicate.

Pe viitor, producţia pentru partea de vest a ţării va fi preluată de fabrica Unirea Iaşi şi de cea din Martfu, Ungaria, unităţi aflate în portofoliul Bunge. În fapt, închiderea fabricii din Oradea nu este o noutate a strategiei americanilor.

În august 2005, Adunarea Generală a Acţionarilor din cadrul Bunge a decis închiderea fabricii Muntenia, din Bucureşti, şi vânzarea terenurilor şi clădirilor aferente. Mai mult decât atât, în iunie 2007, producţia din Bulgaria a brandului de ulei Kaliakra a fost mutată în România.

Costurile industriale, mai ridicate decât în Ungaria Potrivit declaraţiilor reprezentanţilor companiei, decizia a fost luată ca urmare a creşterii costurilor industriale, dar şi din cauza volumului mare de investiţii necesare pentru modernizarea fabricii, factori care se adaugă capacităţii prea mici de măcinare a seminţelor de floarea-soarelui existente la Oradea.

Fabrica de ulei din Oradea a fost construită în 1940, iar costurile de operare, susţin oficialii Bunge, sunt cu mult peste nivelul celorlalte fabrici. "Costurile industriale ridicate se situează mult peste cheltuielile înregistrate de unităţi similare, precum fabrica din Martfu, Ungaria", a declarat directorul general al Bunge România, Michael Whitney.

Potrivit oficialilor din cadrul companiei, cele mai costisitoare investiţii ar fi fost cele de mediu, valoarea estimată a acestora situându-se la peste 4 milioane de euro. Măsura închiderii fabricii va afecta un număr de 195 de salariaţi, conform graficului de disponibilizări pe care compania l-a depus la AJOFM Bihor.

Potrivit graficului, la 1 septembrie vor fi concediaţi 92 de angajaţi, în octombrie 41, în noiembrie 14 angajaţi, iar în decembrie doar doi. Până în 2008 vor fi disponibilizaţi şi ultimii 43 de angajaţi. "Am decis să acordăm angajaţilor un pachet social corespunzător, care constă în salarii compensatorii şi în servicii de consultanţă pentru a-şi găsi alte locuri de muncă", a precizat Whitney.

Exploatare în interes imobiliar? Angajaţii sunt nemulţumiţi însă atât de decizia companiei, dar şi de compensaţiile oferite. "Ni s-au promis 18 salarii brute compensatorii pentru 8 angajaţii care urmează să iasă cu pensie de vârstă sau pensie anticipată şi şase salarii compensatorii nete pentru ceilalţi angajaţi. Nu ne convine această ofertă şi negociem în continuare", a declarat liderul de sindicat Pavel Maghiar, citat de NewsIn.

Ce se va întâmpla însă cu activele fabricii? Whitney susţine că în această privinţă "nu a fost luată încă nici o decizie, dar probabil că ele vor fi scoase la vânzare". Între activele Bunge din Oradea se află şi terenuri de circa 6 hectare, situate într-o zonă atractivă a oraşului.

Rozalia Biro, vicepreşedinte în cadrul primăriei Oradea, nu exclude posibilitatea exploatării acestor terenuri în interes imobiliar. "Zona se pretează foarte bine pentru construcţia de complexe comerciale şi chiar locuinţe. În condiţiile în care municipalitatea dispune de foarte puţine terenuri libere, cele pe care se află fabrica Interoil ar putea fi folosite tocmai în acest sens", a declarat, pentru Adevărul, Biro.

Potrivit acesteia, în Oradea preţul oscilează între 60 şi 100 de euro/mp. În decembrie 2006, terenul fabricii de ulei Muntenia din Bucureşti, închisă în august 2005, a fost vândut pentru o sumă estimată la 30 de milioane de euro. În cazul Muntenia Bucureşti, un număr de 200 de angajaţi au suferit efectele restructurării. Liviu Voinea, directorul grupului de economie aplicată (GEA), consideră că măsura ar putea fi şi rezultatul resimţirii în mod negativ a costurilor tot mai ridicate cu forţa de muncă, dar şi a celor cu energia electrică.

În 2005, compania a raportat afaceri de 106 milioane euro şi pierderi de 13,3 milioane de euro. Cea mai mare pierdere a fost înregistrată de fabrica din Bucureşti - 7,7 milioane de euro, urmată de Unirea Iaşi - 3,4 milioane euro, şi Interoil Oradea - 2,2 milioane euro.

În ţara noastră, Bunge este lider pe piaţa uleiului alimentar şi deţine o cotă de piaţă de 30%, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare GFK în perioada mai-iunie 2007. Portofoliul Bunge România include mărcile Floriol - marca premium, Unisol - lider al pieţei uleiului îmbuteliat din România, Muntenia şi Raza Soarelui. Piaţa autohtonă de ulei se ridică la peste 200 milioane de euro, principalii competitori fiind Bunge, Argus Constanţa, Ulvex Ţăndărei şi Ulerom Vaslui.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite