Producătorii auto din Europa Centrală se confruntă cu o criză de muncitori

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Angajaţii de la fabrica Skoda din Cehia vor o mărire de salariu de 17% până la sfârşitul anului Producătorii de automobile care s-au îngrămădit să-şi construiască fabrici în

Angajaţii de la fabrica Skoda din Cehia vor o mărire de salariu de 17% până la sfârşitul anului

Producătorii de automobile care s-au îngrămădit să-şi construiască fabrici în Europa Centrală se confruntă acum cu angajaţi nemulţumiţi şi se bucură de beneficii aproape inexistente. Toate acestea pe măsură ce nevoia de mână de lucru calificată îi pune la discreţia muncitorilor şi ale uniunilor sindicale.

Cel mai mare producător auto din regiune şi pilonul profitului companiei mamă, Skoda Auto, se confruntă cu nemulţumiri din partea uniunii sindicale a muncitorilor, din Cehia, care pretinde o mărire de salariu de 17% pentru toţi cei 23.000 de angajaţi. Iar acest lucru trebuie să se întâmple până la sfârşitul anului. Conducerea companiei însă a oferit o creştere de doar 6,1%, pe parcursul a doi ani de zile, iar vestea a fost îndulcită cu anunţul că muncitorii vor putea beneficia printre altele de împumuturi avantajoase pentru a-şi cumpăra case, transmite AFP.

"Lipsa de mână de lucru calificată începe să fie una dintre cele mai importante probleme ale industriei auto din Cehia şi Slovacia", a afirmat specialistul pe sectorul auto din Europa Centrală al companiei PricewaterhouseCoopers, Matt Pottle, citat de AFP. Această problemă ar putea afecta producţia auto în valoare de 6 miliarde de dolari care ar fi putut să se dezvolte în Europa Centrală şi de Est în următorii cinci ani.

Hyundai oferă salarii mai mici decât rivalii săi

Multe companii internaţionale se grăbeau să-şi mute fabricile în această zonă pentru a profita de mâna de lucru ieftină. Conglomeratul Toyota-Peugeut-Citroen Automobile (TPCA), format la Kolin, în Cehia, a negociat cu angajaţii nemulţumiţi ai Skoda salarii mai mari cu 7,5% anual, odată cu luna aprilie, şi un salariu mediu lunar de 23.000 de coroane sau 818,5 de euro (1.084 de dolari). TPCA a negociat şi bonusurile lunare la 3.000 de coroane pe lună. Dar pentru TPCA nu găsirea a 3.500 de angajaţi pentru producerea a 300.000 de maşini anual este problema principală, ci modalitatea prin care conglomeratul va reuşi să-i şi păstreze, după cum a declarat purtătorul de cuvânt al TPCA, Matej Matolin.

"Există deja un număr foarte mare de investitori care vor să vină în Republica Cehă şi se poate spune că cererea este mai mare decât oferta pe piaţa muncii, în acest moment, a adăugat Matolin, citat de AFP. În zona estică a ţării unde rata şomajului este foarte mare, loc în care compania sud-coreeană Hyundai va produce, până în 2011, 300.000 de automobile pe an cu doar 3.500 de muncitori, spune că nu va oferi aceleaşi salarii ca rivalii săi care operează în Cehia. Dar acest lucru se pare că se va schimba odată ce producţia programată pentru 2009 va începe. Măririle salariaş le se vor produce atunci la fiecare şase luni. "Intrăm pe aceeaşi piaţă pe care operează şi rivalii noştri şi trebuie să oferim acelaşi beneficii", a afirmat purtătorul de cuvânt al Hyundai, Petr Vanek, citat de AFP.

Kia nu are angajaţi suficienţi pentru a-şi îndeplini obiectivele

Hyundai plănuieşte să angajeze 600 de oameni până la finele anului, jumătate din aceştia vor avea funcţii de conducere, iar cealaltă jumătate vor fi muncitori şi tehnicieni. Până acum compania sud-coreană nu s-a confruntat cu nicio problemă. "Am avut 3.500 de cereri de angajare, majoritatea calificaţi pentru poziţia de muncitori. Este o adevărată armată de oameni fără un loc de muncă în această regiune", a adăugat Vanek. În Moravia de Est au emigrat foarte mulţi slovaci şi polonezi pentru a lucra în minerit sau la producţia de oţel, însă compania Hyundai speră să-i atragă în fabricile ei. Se poate spune că primul pas este deja făcut mai ales că 50 de slovaci şi polonezi deja au depus cereri de angajare la Hyundai, a cărei fabrică este situată la 30 de kilometri de fiecare dintre graniţele ţării. Aflată la doar 50 de kilometri distanţă de Chehia, cel de-al treilea cel mai mare producător de automobile din Slovacia, o divizie a Hyundai, Kia, are mari probleme în găsirea de muncitori calificaţi. Kia speră să producă în jur de 150.000 de maşini în acest an cu doar 2.000 de angajaţi, o cifră ce reprezintă doar jumătate din producţia estimată pentru 2009-2010 cu 3.000 de muncitori.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite