Primele benzinării pe Autostrada Soarelui, abia din 2009

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Şoferii mai au de aşteptat până în vara anului viitor să îşi poate face plinul în drumul spre Constanţa Primele benzinării pe Autostrada Bucureşti - Cernavodă vor apărea cel mai

Şoferii mai au de aşteptat până în vara anului viitor să îşi poate face plinul în drumul spre Constanţa

Primele benzinării pe Autostrada Bucureşti - Cernavodă vor apărea cel mai devreme în vara anului 2009. Început în urmă cu trei ani, procesul de concesiune a spaţiilor de servicii sau a celor pe care urmau să fie construite benzinăriile nu a fost finalizat nici acum. De suferit au în primul rând şoferii, care nu beneficiază de servicii elementare atunci când circulă pe această rută către litoral.

Deşi anul trecut oficialii companiei naţionale de drumuri ne promiteau că cei care vor circula pe autostrada Bucureşti-Cernavodă în această vară vor avea unde să îşi facă plinul cu carburanţi, iată că lucrurile se mai amână cu un an.

Explicaţia dată de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) este că procesul de concesiune, demarat în urmă cu trei ani, a fost întârziat de primăriile din zonă. Autorităţile locale trebuiau să predea planurile cu parcelele pe care urmau făcute benzinăriile sau spaţiile de servicii, ca ulterior acestea să fie intabulate şi să aibă cadastru pentru a putea fi concesionate.

"Benzinăriile trebuiau concesionate în sezonul estival al acestui an, dar nu cred că vom putea îndeplini acest obiectiv, aşa că primele benzinării vor apărea pe autostradă din 2009", a declarat, ieri, citat de Rompres, directorul general adjunct al CNADNR, Dorin Debucean.

În vara anului trecut, şeful companiei de drumuri, Mihai Grecu, declara un lucru similar. "Sezonul viitor (în 2008 - n.r.) ne va prinde pregătiţi şi cu benzinăriile şi la capitolul servicii", a afirmat Grecu.

Concesionare pe maximum 15 ani

Pentru apariţia acestor spaţii de servicii şi benzinării pe Autostrada A2 singura soluţie este concesiunea. CNADNR este în acest moment proprietarul terenurilor, care aparţin însă statului şi deci nu pot fi vândute, ci doar concesionate. Ministerul are trei variante pentru concesionare, fie pe o perioadă de cinci ani, fie pe 10 sau pentru 15 ani.

Dorin Debucean a precizat că CNADNR realizează în acest moment o expertiză cu privire la concesionarea utilităţilor pe Autostrada Bucureşti - Piteşti (A1) şi Autostrada Bucureşti - Cernavodă (A2), urmând ca licitaţia pentru concesionare să demareze în a doua jumătate a acestui an. "Noi facem o expertiză şi cred că în acest an, poate în vară, vom demara licitaţia pentru concesiune. Este vorba despre administrare pe A1, de administrare şi spaţii de servicii pe A2", a explicat directorul general adjunct al CNADNR.

Ce spun companiile petroliere

Dincolo de "sezonalitatea" profiturilor, traficul mediu pe Bucureşti-Cernavodă este foarte scăzut pentru o autostradă. Pe tronsonul Bucureşti-Lehliu, de exemplu, circulă în medie 8.000 de maşini pe zi, iar de la Lehliu la Cernavodă trec zilnic 7.000 de maşini, potrivit datelor pe 2007 ale CNADNR. Un trafic dublu se înregistrează pe Autostrada Bucureşti-Piteşti, de 14.000 de maşini pe zi. Comparativ, pe DN1, la ieşirea spre Băneasa, trec zilnic 60.000 de maşini.

Cu toate acestea, marii jucători din domeniul retailului de carburanţi sunt foarte interesaţi de spaţiile de pe Autostrada Soarelui, iar faptul că lucrurile mai stagnează un an îi nemulţumeşte.

"Procesul de extindere a reţelei de benzinării pe Autostrada A2 este condiţionat de implementarea procedurilor de licitaţie pentru concesionarea autostrăzii respective, responsabilitate ce revine CNADNR. Vom demara proiectul în urma licitaţiei organizate de CNADNR, a cărei dată nu a fost încă stabilită", au declarat, pentru "Adevărul", oficialii celui mai mare jucător din domeniu, Petrom.

Rompetrol susţine că a dezvoltat deja conceptul staţiei de autostradă, astfel încât, din acest punct de vedere, nu este afectată de decizia CNADNR. "În bugetul de investiţii aveam alocate sume pentru dezvoltarea staţiilor pe A2, iar în cazul în care spaţiile nu se licitează, vom investi în alte zone din ţară pe care le vizăm. Este regretabil însă că va trebui să mai aşteptăm încă un an până când vom avea o autostradă civilizată către litoral", au spus reprezentanţii Rompetrol.

Lukoil, al doilea jucător de pe piaţă, plănuia să deţină patru benzinării pe autostradă, câte două pe fiecare sens. "Cei mai afectaţi sunt în primul rând clienţii, pentru că să parcurgi atâţia kilometri fără să ai nicio benzinărie nu este plăcut. Eu nu am mai văzut nicăieri autostradă fără benzinării şi, de fapt, nici autostradă neterminată", a spus Andrei Chirilescu, director general adjunct al Lukoil.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite