Preluarea Gallaher de către JTI schimbă ierarhia pe piaţa ţigărilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Philip Morris riscă să piardă locul doi, după ce achiziţia companiei japoneze va fi finalizată Dacă mulţi ani de-a rândul, primii trei jucători din industria tutunului au ocupat

Philip Morris riscă să piardă locul doi, după ce achiziţia companiei japoneze va fi finalizată

Dacă mulţi ani de-a rândul, primii trei jucători din industria tutunului au ocupat constant aceleaşi poziţii, 2007 ar putea fi un an de schimbări, în acest sens. La "vârf", situaţia va rămâne neschimbată, însă locurile doi şi trei îşi vor inversa ocupanţii.

Motivul principal constă în consolidarea poziţiei Japan Tabacoo International (JTI), în România, ca urmare a preluării, la sfârşitul anului trecut, a producătorului Gallaher. Deşi preluarea nu a fost finalizată, JTI a câştigat astfel o felie importantă din piaţa autohtonă, fapt ce îi va asigura ascensiunea spre poziţia secundă.

JTI ia faţa Philip Morris cu doar 0,8%

Principala companie care va resimţi din plin achiziţia de la sfârşitul anului trecut este Philip Morris, reprezentată de Peter Imre. Astfel, dacă, până în prezent, Philip Morris ocupa poziţia a doua cu 28,6%, la distanţă de 3,7% de JTI, acum lucrurile evoluează în defavoarea companiei americane. Şi asta pentru că, la finalizarea preluării, japonezii de la JTI vor câştiga 5% din piaţa de profil, urmând să ajungă la o cotă de piaţă de 29,4%. În aceste condiţii, Philip Morris ar urma să piardă poziţia a doua, cu numai 0,8%.

Deşi la prima vedere diferenţa este nesemnificativă, în industria de profil un punct procentual înseamnă foarte mult. Preluarea Gallaher de către JTI a fost aprobată pe 18 aprilie 2007, integrarea urmând să dureze câteva luni. Preţul plătit de JTI s-a cifrat la 7,5 miliarde lire sterline.

Trei jucători deţin 90% din piaţă

Piaţa de tutun se ridică la 1,5 miliarde de euro, aceasta fiind împărţită de trei producători mari. Semn că industria este supusă schimbării este şi modificarea comportamentului consumatorilor. Dacă, până nu demult, românii fumau ţigări din categoria de preţ Medium (gen L&M, Viceroy, Pall Mall sau Winchester), în prezent, în topurile vânzărilor pe primele locuri se situează produsele din categoria de preţ Premium (gen Marlboro, Kent).

Una dintre problemele constante cu care se confruntă industria de profil constă în respectarea calendarului de majorare a accizelor, până în 2010, conform înţelegerilor cu Uniunea Europeană. Acciza stabilită la ţigări include în acest moment o parte fixă şi una variabilă. Acciza minimă este calculată la 91% din MMPC (categoria de preţ cu cota volumică de piaţă cea mai mare). În acest sens, recent, BAT a arătat că ar fi benefic pentru piaţa autohtonă ridicarea accizei minime la cel puţin 95% din MMPC. Răspunsul ministrului economiei şi finanţelor, Varujan Vosganian, a fost însă unul categoric. Potrivit acestuia, Codul Fiscal nu va suferi nicio modificare. Prin urmare, acciza minimă la ţigări va rămâne la nivelul actual.

Cota actuală de piaţă a principalilor producători de tutun din România

1. British American Tobacoo 38,3%

2. Philip Morris 28,6%

3. Japan Tobacoo International 24,3%

4. Gallaher 5%

5. Galaxy Tobacco 2,1%

Posibilă reconfigurare a cotelor de piaţă

1. British American Tobacoo 38,3%

2. JTI+ Gallaher 29,4%

3. Philip Morris 28,6%

4. Galaxy Tobacco 2,1%

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite