Potenţială investiţie americană în inginerie pentru industria auto

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Chrysler anunţă România ca primă variantă pentru deschiderea unui centru de excelenţă din Europa de Est Constructorii americani sunt constrânşi să descopere Estul îndepărtat.

Chrysler anunţă România ca primă variantă pentru deschiderea unui centru de excelenţă din Europa de Est

Constructorii americani sunt constrânşi să descopere Estul îndepărtat. Ford a găsit la Craiova ceea ce căuta - o uzină de asamblare la costuri mici. Teoretic, pentru venirea în România, Chrysler ar putea avea o singură problemă - trebuie să se bată pe ingineri cu francezii de la Renault.

"Căutăm în continuare locul pentru un centru de inginerie în estul Europei, opţiunile fiind România, Polonia şi Rusia", a declarat săptămâna trecută Frank Klegon, vicepreşedintele executiv pe probleme de dezvoltare al Chrysler.

Anunţul vine în contextul în care cel de-al treilea constructor american de automobile este într-o adevărată ofensivă de cucerire a aşa-numitelor pieţe în dezvoltare (China, India, Europa de Est). Aceasta presupune şi mutarea centrelor de proiectare mai aproape de client, dar şi de furnizorii locali. Evident, operaţiunea se încadrează şi în campania necesară de reducere a costurilor: Chrysler a anunţat că anul viitor va fi nevoit să concedieze 25.000 de slariaţi din SUA şi Canada.

Producătorul are deja un centru de proiectare în China, care se va extinde de la 100 la 250 de angajaţi. În India, va avea loc o dublare a personalului, de la nivelul actual de 200 de angajaţi.

Puternic efect de antrenare

Chrysler vizează de fapt construirea unor "centre de excelenţă", după modelul celui din Santa Fe, Mexic. "Produc deja un model unic, proiectat şi dezvoltat pentru piaţa din Mexic. Au pornit ca centru de testare a vehiculelor şi au ajuns la proiectare", a explicat Klegon. Centrul are circa 200 de angajaţi, dar numărul acestora va ajunge la 450 până la sfârşitul anului.

La prima vedere, miza nu e mare, atât timp cât nu se vorbeşte despre "mii de angajaţi". Cu toate acestea, proiectul Chrysler face parte din categoria "nu trebuie ratat". Ar însemna un nou cap de pod al unui mare constructor american şi un prim pas chiar pentru dezvoltarea unei capacităţi de producţie. (Recent, în presa internaţională, au apărut zvonuri privind deschiderea în România chiar a unei uzine Mercedes, fratele european al Chrysler).

În plus, putem vorbi de o investiţie de clasă superioară. Dacă, spre exemplu, investiţia Ford de la Craiova este importantă pentru că antrenează întreaga industrie şi creează mii de locuri de muncă, un centru precum cel al Crysler ar antrena segmentul de cercetare şi ar opri plecarea specialiştilor în afară.

În mod paradoxal, o problemă pentru americani ar putea fi acum chiar găsirea forţei de muncă "ieftine" la care se aşteaptă. Pe piaţa inginerilor specializaţi au pus deja presiune francezii.

Renault Tehnologie Roumanie (RTR) are deja 1.000 de angajaţi (în principal, ingineri) într-un centru de proiectare la Bucureşti, care se alătură celor 1.000 de ingineri aflaţi la uzina de la Piteşti. După deschiderea centrului de testare de la Titu, RTR va avea în total 3.000 de angajaţi.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite