Planul de restructurare a companiei Airbus scoate angajaţii în stradă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Disponibilizarea lucrătorilor ar putea costa compania, în prima fază a reducerilor de personal, aproape 700 milioane de euro Reprezentanţii Airbus au confirmat planul de restructurare în

Disponibilizarea lucrătorilor ar putea costa compania, în prima fază a reducerilor de personal, aproape 700 milioane de euro

Reprezentanţii Airbus au confirmat planul de restructurare în urma căruia 10.000 de angajaţi ai companiei îşi vor pierde locurile de muncă, plan care vrea să pună capăt rivalităţilor naţionale "otrăvitoare" care au dus cel mai important producător european de aeronave în pragul paraliziei.

În timp ce Airbus îşi lansează mult aşteptatul plan de restructurare, managerii companiei europene se confruntă cu o provocare care nu li s-a mai ivit în cale de ani de zile, şi anume cum să convingă uniunile sindicale muncitoreşti să colaboreze. Disponibilizarea unui număr atât de mare de angajaţi, dintre care 4.300 în Franţa, 3.700 în Germania, 1.600 în Marea Britanie şi 400 în Spania, inclusiv angajaţii cu contract de muncă limitat, a stârnit nemulţumire în rândul uniunilor sindicale.

Preşedintele executiv al Airbus şi copreşedinte executiv al European Aeronautic Defense & Space (EADS), Louis Gallois, a anunţat că cel puţin jumătate din cei care vor rămâne fără loc de muncă provin din rândurile muncitorilor angajaţi temporar sau prin diferite firme. Astfel, pierderile în rândul angajaţilor Airbus vor fi reduse la 5.000 de disponibilizaţi, adică 9% din totalul forţei de muncă a companiei de pe teritoriul Europei, ce se ridică la 55.000 de angajaţi.

Oficialii Airbus se bazează pe înţelegerea uniunilor sindicale

Planul de restructurare ar putea costa compania-mamă EADS în jur de 680 milioane de euro. În schimb, Airbus va închide trei fabrici în Germania şi Franţa şi va căuta investitori pentru alte trei, care ar putea fi vândute într-un final. Oficialul Airbus a afirmat într-o conferinţă de presă că înţelege temerile angajaţilor şi a adăugat că managerii trebuie "să explice motivele şi să se justifice". Dar a declarat că măsurile sunt necesare pentru a recâştiga statutul de competitor în faţa rivalului american Boeing. "Avem uniuni sindicale responsabile", a afirmat el, după ce a fost întrebat dacă se teme de reacţia angajaţilor. "Nu cred că ne vor pune în pericol programul livrărilor", a adăugat Gallois, citat de "The Wall Street Journal".

Cu toate acestea, organizaţiile sindicale ale angajaţilor se pare că nu gândesc la fel. În Franţa, aproape 14.000 de oameni care lucrau în fabrica Airbus din Meaulte au intrat în grevă timp de două ore, miercuri după-amiază, în semn de protest pentru deciziile de la nivel înalt. Un lider al uniunii franceze a declarat că disponibilizările sunt o "declaraţie de război".

Nici în Germania, lucrurile nu au stat diferit. Uniunea muncitorească IG Metall a chemat, ieri, angajaţii producătorului european de aeronave la un protest ce a avut loc la fabrica din Laupenheim. "Nu vom sta nepăsători în timp ce fabrica noastră este vândută pe nimic", a afirmat un delegat al uniunii, Michael Braun, citat de "The Wall Street Journal".

Compania vrea să scutească cheltuieli de 5 miliarde de euro

Airbus urmăreşte să-şi reducă şi numărul de fabrici de producţie din Europa de la 17 la 10, cel mult 11, ca parte a transformării activităţilor de inginerie şi operaţiunilor de producţie astfel încât să poată concura cu Boeing. Dar, în acelaşi timp, caută să compenseze şi impactul declinului dolarului american, care a scăzut cu 20% competitivitatea producătorului european în ultimii şase ani. "Nu mai putem produce la costurile curente în euro şi să vindem la preţurile Boeing în dolari", a declarat Gallois.

Reprezentantul Airbus a mai afirmat că pentru a putea învinge rivalităţile naţionale "otrăvitoare", grupul trebuie să fie mult mai unit. El a adăugat că restructurarea ar fi trebuit să aibă loc acum şapte ani, când vechiul consorţiu Airbus a fost înlocuit doar în teorie cu o singură entitate corporatistă. "Dacă nu acţionăm acum, în joc se află viitorul nostru pe termen lung", a afirmat Gallois, citat de "Financial Times".

Planul de restructurare are ca scop reducerea cheltuielilor suplimentare datorate întârzierilor în livrarea noului model A380 superjumbo, ce se ridică la peste cinci miliarde de euro, până în 2010, scrie "International Herald Tribune". EADS suspendase planul pe data de 18 februarie după mai multe neînţelegeri cu reprezentanţele din Germania şi Franţa. Repartiţia producţiei între Franţa şi Germania va rămâne neschimbată în ceea ce priveşte construcţia gigantului avion de transport Airbus A380. Viitoarea aeronavă de cursă lungă A350 va fi, în schimb, produsă în mare parte în Franţa, în timp ce aeronava de curse pe distanţe medii A320, în Germania.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite