Piaţa românească a corpurilor de iluminat a depăşit 70 milioane de euro
0Vânzările retailerilor din domeniu au crescut direct proporţional cu piaţa construcţiilor Imaginaţi-vă că în absolut fiecare clădire pe lângă care treceţi, fie că e locuinţă,
Vânzările retailerilor din domeniu au crescut direct proporţional cu piaţa construcţiilor
Imaginaţi-vă că în absolut fiecare clădire pe lângă care treceţi, fie că e locuinţă, hotel, restaurant sau centru comercial au fost investite mii de euro pentru a fi iluminate. Milioane de obiecte de iluminat se vând în fiecare an, iar profiturile comercianţilor din domeniu creşte spectaculos. Veioze cu senzori, spoturi în tavan, pereţi sau mobilă, becuri colorate pentru grădină sau piscină, ori candelabre spectaculoase, cu sticlă de Murano care costă cât o maşină - acestea sunt cererile actuale de pe piaţa românească de profil.
Vremea celebrei lustre cu trei picioare în formă de peşte sau a globului galben din bucătărie a apus. Construirea unui număr tot mai mare de clădiri moderne a crescut veniturile retailerilor specializaţi pe comercializarea corpurilor de iluminat.
Românii apelează astăzi la consultanţă, atunci când vor să îşi cumpere astfel de obiecte, pentru că o lustră nu mai reprezintă de mult o simplă sursă de lumină, ci un element de design interior. Valoarea totală a pieţei de profil din România este evaluată de cei din domeniu la peste 70 milioane de euro, iar trendul este ascendent.
Cifră de afaceri de 40 milioane de euro anual
Hotelurile, centrele comerciale sau cazinourile sunt principalii clienţi ai firmelor specializate pe obiecte de iluminat, care şi-au diversificat foarte mult oferta făcând faţă pretenţiilor tot mai mari ale cumpărătorilor. Diviziile de proiecte speciale ale principalilor jucători de pe piaţă încheie contracte în valoare de sute de mii de euro, asigurând iluminatul unor clădiri gigant.
Orion Lighting, firmă care face parte din compania Orion Group, este unul dintre principalii distribuitori de corpuri de iluminat de pe piaţa autohtonă. Cifra de afaceri realizată de Orion în 2006 a depăşit 40 milioane de euro, iar în acest an este estimată o creştere a acesteia cu cel puţin 20 de procente. "Cererea este extrem de mare", afirmă Michelle Nzikou, director de marketing al Orion Lighting. Ea spune că se observă un interes preponderent asupra calităţii produselor, corpurile de iluminat devenind obiecte de design interior foarte importante. "Atunci când îţi luminezi casa, se ţine foarte mult cont de culoarea pereţilor, camera care urmează să fie luminată, dimensiunile ei sau mobilierul care o decorează. Firma noastră dispune de ingineri specializaţi în lumină tehnică care pot asigura consultanţă în domeniu, clienţilor care o cer", spune Nzikou. Cei care cumpără obiecte de iluminat sunt interesaţi, potrivit specialiştilor, de stilul, designul, culoarea şi materialele din care acestea sunt confecţionate, iar mai apoi de preţ.
Iluminatul unui apartament poate costa 1.500 de euro
Românii cu venituri medii investesc în iluminatul unei camere până la 500 de euro, potrivit principalilor importatori de pe piaţă. Bogdan Ştefănescu, director general al firmei AlexBob din Bucureşti, spune că cei care se mută în casă nouă pun mare preţ pe iluminatul camerelor. "Dacă până acum, clienţii noştri îşi cumpărau o lustră care li se strica sau ruginea după un an, astăzi calitatea este criteriul determinant, iar preţul mediu pe care este dispus să-l plătească un cumpărător pentru o banală lustră poate depăşi 500 de lei", crede Ştefănescu. Firma sa importă corpurile de iluminat din China şi Thailanda, unde preţurile de producţie sunt cu mult mai mici decât cele practicate de producătorii europeni. Ştefănescu a intrat în afaceri cu 1.000 de dolari, în 1998, investiţie pe care şi-a amortizat-o în următoarea lună de zile. Dacă acum câţiva ani aduceam obiecte de iluminat cu maşina din Turcia, acum aducem tiruri întregi din Asia", spune Ştefănescu.